is er nog een ontsteking ?

Author:
mappel
Posted:
di, 12/10/2013 - 20:17
Duidt een zwarte vlek op een röntgenfoto boven een kies altijd op een ontsteking ?
Het gaat om het volgende : boven een kies rechtsboven die lang geleden een WKB heeft gehad zat (zit?) een fistel.
Er heeft lange tijd op het tandvlees boven die kies een bultje gezeten waar van tijd tot tijd meestal gelig vocht uit kwam.
Na een aantal behandelingen met ozon (paar jaar) is het bultje verdwenen, en komt er al een hele tijd geen vocht meer uit.
Mijn vraag is : als er geen vocht (of pus ?, het rook niet altijd vies) meer uitkomt betekent dit dan ook dat er inwendig geen ontsteking meer zit ? Er hangt voor mij veel vanaf, want het gaat om al dan niet de kies laten trekken.
Ik heb er trouwens nooit pijn aan gehad. Wel het onplezierige en wat onzekere gevoel dat er iets zit dat er niet hoort en mogelijk schadelijk is voor mijn gezondheid. Ik zou blij zijn met reactie op mijn vraag.
vV

Hoezo trekken? Herbehandeling of apex resectie geen optie.

Als ozon al iets doet is het puur oppervlakkig.
Ik neem aan " behandeld" in het noorden?
De fistel zal weer terugkomen/ opvliegen, is nu hooguit gedempt in activiteit.
De resultaten van ozon , als ze er al zijn zijn altijd tijdelijk, om de eenvoudige reden dat het de oorzaak niet kan wegnemen.
Het is in dit soort gevallen, die overigens ver buiten de toepassingsgrens van de techniek gaan, zoals door de fabrikant uiteengezet, hooguit tijdelijke symptoombestrijding. Zonde geweest van uw geld.
di, 12/10/2013 - 22:16 Permalink
zel'dovich

Wat zei de tandarts dan? Fistel + verdachte zwarting wijst wel op een ontsteking! En die gaat niet weg, wordt eerder erger aks de oorzaak niet wordt weggenomen. Heb ik zelf meegemaakt, ook na een kies met een eerdere wortelkanaalbehandeling. Die moest er toen uit omdat de tandarts de kans op succesvolle herbehandeling klein vond. Had totaal geen klachten, gek genoeg. Wel een half jaar eerder wat vage klachten maar toen was er nog niets te zien op de foto's die de tandarts had gemaakt. Ik hen nu een implantaat daar.

Tip: laat de tandarts dit op korte termijn nog eens (her)beoordelen!
di, 12/10/2013 - 22:24 Permalink
mappel

vV en zel’dovich, dank voor de reactie, vind het fijn dat jullie meedenken !
De kies zou te slecht zijn voor behandeling vinden paradontoloog en tandarts, die ik beide recent heb bezocht. Afgebroken geweest en ook fractuurtje in wortel. Paradontoloog is rigoureus en adviseert al langer om de kies te trekken. Tandarts zegt : fistel houdt zich (al lang) rustig. En is minder pertinent in zijn advies. Inderdaad is de ontsteking vlg paradontoloog iets erger geworden sinds de vorige foto. Vind ik zo vreemd, omdat ik er minder van merk, en geen klachten heb. Wel kan ik bij tijden nogal moe zijn,maar dat kan ook met andere dingen te maken hebben. Weet niet of zo’n ontsteking daar ook toe kan bijdragen, leef verder gezond en geen kwalen.
Maar ik vind het niet fijn, als die ontsteking er nog steeds zit. Het zou zo mooi zijn als die ‘gewoon’ zou kunnen verdwijnen/helen.
En anders moet ie er maar uit. Dat zou neerkomen op een extra element in het frame dat er waarschijnlijk gaat komen.
zel’dovich, hadden uw vage klachten te maken met het gebit of met de hele gezondheidstoestand ?
di, 12/10/2013 - 23:53 Permalink
zel'dovich

Over die vage klachten: dat was een af en toe zeurend gevoel bij de kies. Ik heb ook wel eens een enkele keer een pijnstiller moeten nemen en dan weeer weken / maanden geen klachten. Verder had ik geen echt duidelijke klachten met de algemene gezondheidstoestand. Maar volgens mij zou dat wel kunnen als je een forse ontsteking hebt ergens. Dit gaat hoogstwaarschijnlijk niet vanzelf over , ook niet met antibiotica, en als er verder geen behandelopties zijn is trekken onvermijdelijk om van de ontsteking af te komen.

Ik heb een periode gehad met tandvleesontstekingen en dus die wortelpuntontsteking. Dat is nu verleden tijd en ik heb toch het idee dat ik me daar wat beter bij voel. Dat kan ook psychologisch zijn natuurlijk.
wo, 12/11/2013 - 00:59 Permalink
vV

en ook fractuurtje in wortel
fractuur in wortel is einde verhaal. punt. helaas.
gaat nooit meer goed komen, blijft een bron van ontsteking, en dit soort bacteriën kan weerslag op het hart hebben.
keus is verder aan u, niemand kan verplichten te trekken maar ik vind het uitermate onverstandig hem te laten zitten.
wo, 12/11/2013 - 08:03 Permalink
mappel

Dat is wel even schrikken vV. Ik ben niet helemáál zeker van dat fractuurtje, ga dat morgen meteen navragen. En als het zo is, gaat hij er zo gauw mogelijk uit ! Als er inderdaad een fractuurtje zit, kan ik er niet goed bij waarom mij niet is verteld welke impact dat kan hebben...Ben wel blij met deze info, al is het niet leuk.
zel'dovich, fijn dat u zich wat beter voelt en dat de klachten zijn verdwenen.
wo, 12/11/2013 - 19:22 Permalink