Pijn onder oor/kaak na Wkb, overbelaste kaak(spieren)?

Author:
marjo67
Posted:
zo, 12/15/2013 - 20:17
Hallo mede "lijders", ik zit (net als velen hier) met een probleem.
25 November j.l brak er een behoorlijk stuk af van een kies linksonder (1 na laatste) . Volgens TA kon hij wel behouden blijven middels een kroon. Wkb was niet nodig!!!!!
4 Dec. is deze kies omslepen en is er een noodkroon geplaatst. Geen pijn, dus ik dacht dat het wel goed zat.
Helaas dus, want in het weekend erna kreeg ik zomaar pijn in die wang/kaak. Niet continue, maar een pijn die ineens opvlamt en weer weg zakt. Maandagavond kon ik echter amper nog eten aan die kant (bijtpijn), dus dinsdag ochtend (10 dec j.l) terug naar TA.
Kwam bij de andere (oudere) TA terecht (is duo praktijk) en deze zag op de rô foto van afgelopen Maart 2013 (had toen al klachten aan deze kies) dat de pulpakamer "leeg" was. Volgens TA zou het hier gaan om interne resorptie van de pulpa wat zelden voorkomt (heb ik weer :( ). Aan de wortelpunten was een lichte zwarting te zien.

Kies is meteen opengemaakt om een Wkb behandeling te starten. Na de verdoving (die zowat mijn halve gezicht verdoofde....) verliep dit bijna geheel pijnloos. Heb heel even een pijnlijke schok gehad toen de TA in 1 van de kanaaltjes zat, maar dat was alles. Noodkroon er terug op en wegwezen. 30 Dec. a.s afmaken wkb en plaatsen definitieve kroon.

Na uitwerken van de verdoving heb ik geen pijn meer gehad van die kies en/of gebit, waar ik wel last van heb is van mijn kaak(gewricht) en oor. Avond na de wkb forse oorpijn met kraken, ook slikklachten gehad, die zijn inmiddels over. Heb 4 dagen 3x dgs 400 mg Ibuprofen gebruikt en sinds vandaag gestopt met pijnstilling. (Pijnstillen is goed, maar maskeert ook eventuele problemen)

Vandaag zondag, zijn we 5 dagen verder na de wkb.
's Nachts heb ik geen pijn, gezicht is niet dik of warm, heb geen verhoging/koorts, maar zodra ik mijn mond ga bewegen komt de pijn (die wel lijkt af te nemen) terug opzetten. Rustig eten, praten e.d. gaat goed, maar bij druk op kaak/aanspannen spieren zetten doet het echt pijn in mijn kaak en een beetje in mijn hals. Ik kan mijn mond overigens wel goed opendoen.
Heb heel het internet afgestruind en kom telkens op 1 ding uit en dat is een overbelaste kaak. Ik zie echter nergens dat dit fenomeen ook kan ontstaan na een tandartsbehandeling.

Nou heb ik niet echt een grote mond en omdat er op nog geen week tijd 2x lang in mijn mond gerommeld is, kan ik me wel voorstellen dat mijn kaak(spieren) het niet prettig gevonden hebben. Ik zit overigens ook niet bepaald ontspannen in de stoel.... :-?
Mijn vraag is dus: Kan de pijn in mijn oor/kaak een gevolg zijn van overbelaste kaak(spieren), ik geloof en denk zelf niet aan een ontsteking, want die zou je dan toch continue moeten voelen.

Tot slot heb ik nog 1 dingetje en dat is dat mijn tandvlees wat gevoeliger is linksonder en bij de desbetreffende kies bloed het tijdens het poetsen. Is dit "normaal". Ik hou mijn gebit en mondholte zo schoonmogelijk, maar mag van de TA nu ff niet stoken/flossen bij die kies i.v.m. noodkroon......

Hoop antwoord te krijgen op mijn vragen (lees geruststelling :lol: ), want ik zie het absoluut niet zitten om nu weer naar de TA te moeten gaan. Dit hele geintje gaat me namelijk al zo'n € 850,- kosten. Krijg nog wel een gedeelte vergoed, maar blijft evengoed een zéér prijzige aangelegenheid. Kan dan beter eerst naar de HA gaan, zie zorg word tenminste nog geheel vergoed (tot nu toe...)
vV

in ieder geval de opmerking dat de huisarts er niets mee kan, dus dat is zonde van de zorgkosten. Juist dit soort bezoekjes zou wel eens aanleiding kunnen zijn als daar ook in geschrapt gaat worden...
een ontsteking hoeft niet permanent klachten te geven.

voor de rest vele tekst, maar helaas het soort probleem waar zonder foto's en andere info niet veel over te zeggen is.
Je zou eens de zoekfunctie kunnen gebruiken, misschien herken je dingen uit problemen van anderen.

daarnaast nog een opmerking: je vraag dateert van gisterenavond, weekend.
Nu is het een dag later, en een maandag in wat voor elke tandarts de drukste periode van het jaar is.. wil je sneller antwoord op vragen zal je toch even bij de eigen tandarts terecht moeten, die is daar in de eerste plaats, en zeker op een gewone werkdag, eerste aanspreekpunt voor.
ma, 12/16/2013 - 11:06 Permalink
marjo67

"Juist dit soort bezoekjes zou wel eens aanleiding kunnen zijn als daar ook in geschrapt gaat worden..."
Dat kan, maar daar maken de tandartsen het dan wel zelf naar. Belachelijke tarieven en voor elke keer dat je komt, word er zowiezo € 20,52 in rekening gebracht, waarvan ik dan weer 20% zelf van mag betalen....
Dik € 850,- voor een Wkb + kroon voor een kies waarvan ook nog niet eens zeker is dat hij behouden kan blijven, maar hé! Ik ben maar een leek....

Wat mijn klachten betreft, die zitten hoofdzakelijk in mijn oor en kaakgewricht. Heb bij eten/drinken dan ook geen pijn in mijn mond/gebit. Dat had ik voor de wkb dus wel.

Overigens heb ik dit soort klachten al eens eerder gehad. Ruim 25 jaar geleden is er door de kaakchirurg mijn verstandskies in die hoek uitgesneden. Wekenlang vreselijke pijn geleden, er zat geen ontsteking en niemand die wist wat de oorzaak zou kunnen zijn.
De pijn die ik nu voel is wel minder dan die van 25 jaar geleden, maar wel vergelijkbaar. Nu ben ik er van overtuigd dat mijn kaak(gewricht) flink gekneusd is geweest

"Je zou eens de zoekfunctie kunnen gebruiken, misschien herken je dingen uit problemen van anderen."
Wat denkt u dat ik al gedaan heb?

Terug naar de TA gaan. Dat is een goeie. Mijn vertrouwen in tandartsen was al niet groot en is alleen maar nog minder geworden.
Ik liep verdorie al 2 jaar met klachten aan deze kies. Heb dat ook bij elke controle aangegeven, maar er was nooit wat te zien!!!!
Was dit nou de 1e keer, maar dit is nu al de 3e keer dat dit me overkomt. Helaas konden de 2 andere kiezen niet behouden blijven. Zelfde probleem overigens --> Interne resorptie....

Ik baal hier enorm van. Onderhoud mijn gebit zo goed mogelijk, rook niet, snoep niet veel. Heb al jaren geen gaatje meer gehad, maar mijn gebit rot weg onder mijn tandvlees en daar kan ik dus niet bij.
TA geeft aan niet te weten wat de oorzaak kan zijn. Ik denk het wel te weten en dat is dat ik als 14 jarige (1981) ruim 16 maanden behandeld ben voor osteosarcoom (botkanker) met zware chemokuren. Vanwege het ontbreken van mondhygiëne was mijn mond na deze behandeling 1 grote gatenkaas, maar kan me ook voorstellen dat de chemo's niet alleen mijn glazuur aangetast hebben.
Heb wel meerdere organen die aangetast zijn door dat rotspul....
ma, 12/16/2013 - 11:50 Permalink
vV

Dat kan, maar daar maken de tandartsen het dan wel zelf naar. Belachelijke tarieven en voor elke keer dat je komt, word er zowiezo € 20,52 in rekening gebracht, waarvan ik dan weer 20% zelf van mag betalen....
de tarieven worden niet door de tandartsen zelf bepaald, daarnaast behoren de tarieven in nl tot de lagere in west Europa. Andere landen bestaan trouwens vaak niet eens aanvullend verzekeringen. Maar dat is een andere discussie... ik weet niet of u of uw partner wellicht voor niets werk doen. Opzet stelsel is verder een politieke keus, de manier waarop het is opgezet zien de meeste tandartsen liever anders, maar ook wij moeten het er maar mee doen. Aangezien ook die 10 of 15 minuten geld kost qua ruimte, apparatuur, reiniging etc is een bedrag van ruim 20,- eigenlijk al te krap bemeten..Maar dit gaat naar het soort discussie toe wat ik hier niet (meer) wil voeren. Als u meent dat zaken tot nazorg van ingezette behandeling horen moet u dat even met de tandarts bespreken. De kosten elders in het zorgstelsel leggen, waar een huisarts nb er niets zinvols mee kan, is denk ik vrij zinloos.
Wat u heeft afgesproken met uw verzekeraar is precies dat, een afspraak tussen u en uw verzekering. Daar staat de tandarts verder buiten.

Wat betreft de chemo etc, met een verklaring van een internist oa dat daar een oorzaak ligt, is er wellicht iets mogelijk onder de regeling bijzondere tandheelkunde. Weet uw tandarts daar geen weg mee is een verwijzing naar een CBT wellicht handig.

Klachten kaakgewricht kunnen, met nadruk op kunnen, heel goed overbelasting klachten zijn, maar dan moeten ze ook redelijk vlot weer verdwijnen.
ma, 12/16/2013 - 13:06 Permalink
marjo67

U heeft gelijk dat u de discussie over tarieven e.d. niet hier (weer) wil voeren enne by the way: Het is niet persoonlijk bedoeld hé :wink:

Ben gister toch maar even bij HA geweest. Afgaande op mijn klachten vermoed hij dat mijn kaakspieren en gewricht een behoorlijke dreun hebben gehad. Advies: Rust en paar maal daags kaak/wang insmeren met bijv. Voltaren emulsie gel. Voor de zekerheid een AB kuur meegekregen, ook met het oog op de THP + femurprothese die ik in mijn re-heup/bovenbeen heb. Kan me niet permitteren dat daar een bacterie op komt.

Inmiddels ben ik 3 AB capsules en aantal malen insmeren van wang verder en de pijn lijkt minder te zijn, kaak/wang voelt wel enorm stijf aan, is niet dik (geweest). Mijn kin aan de aangedane zijde voelt (nog steeds) wat vozig.

Komt het meer voor dat iemand na een volgens TA betrekkelijk eenvoudige Wkb zoveel last heeft van de kaak-spieren/gewricht en hoelang kunnen deze blijven aanhouden. Ma 30 dec. mag ik namelijk weer terug voor het afmaken van de Wkb :-? En zoals u wel zult begrijpen, knijp ik m nu al....
di, 12/17/2013 - 10:28 Permalink
marjo67

Kom net van TA :oops:
Tandvlees was al sinds zondag erg gevoelig (bloedde ook makkelijk) en vanmorgen bij het tandenpoetsen en koffiedrinken deed het wel heel erg pijn. Bij nadere inspectie zag ik een wit/gele vlek schuin onder de kies die in behandeling is. Stresskip die ik ben, heb ik maar meteen de TA gebeld, want het zal toch niet hé!

Nou, ik ben gerustgesteld hoor :D Geen enge dingen, zoals (wortelpunt)ontstekingen of dergelijke. Het blijken gelukkig " alleen maar " aften te zijn. Niet prettig, maar daar valt wel mee te leven :)
Mijn kaak-/oorproblemen kunnen idd veroorzaakt zijn doordat ik 2x op 1 wk tijd langdurig met mijn mond heb moeten open zitten. Deze zouden met rust en voorzichtig zijn met openen mond over moeten gaan.

Ik ben weer helemaal happy :smt121

Wens iedereen heel fijne feestdagen en een goed 2014 :smt114
di, 12/17/2013 - 15:56 Permalink
marjo67

Pfft, sorry hoor, maar daar ben ik weer.

Pijn in oor en kaak is heel langzaam aan het afnemen, maar bij het kauwen voel ik een scherpe pijn in mijn oor/kaakgewricht.
Het gekke is dat wanneer ik met 2 vingers druk zet in het kuiltje onder mijn oorlel (tegen het kaakgewricht), de pijn tijdens het kauwen een stuk minder is.

Kan iemand me vertellen wat dit is?
wo, 12/18/2013 - 16:58 Permalink
Chris888

Heel herkenbaar in ieder geval. Bij mij werd die pijn altijd veroorzaakt door overbelasting, en ontstond steeds als een vulling aan de kant van de pijn een fractie te laag was of aan de andere kant te hoog.
Geef je kaak een aantal weken zo veel mogelijk rust en probeer te kauwen aan de kant waar de pijn zit. Als de oorzaak vd overbelasting door het lang openhouden tijdens behandeling komt moet het dan vanzelf beter gaan.
do, 12/19/2013 - 00:25 Permalink
marjo67

Hallo Chris888,
Dankjewel voor je reactie. Blij dat er iemand is die dit herkend :)
De pijn word heel langzaam minder, het stijve en volle gevoel van mijn oor lijkt nu te zakken richting mijn hals.
Hoop dat het veroorzaakt word door overbelasting en een lage noodkroon.
30 Dec. word de wortelkanaalbehandeling afgemaakt en word de definitieve kroon geplaatst. Moet ik weer lang met mijn mond openzitten :-?

Heb je enig idee misschoen op wat voor hersteltijd ik zoal kan rekenen? Ik heb deze klachten nu sinds di. 11 dec.
Oké, dat is nog maar een dag of 9, maar geduld is nou eenmaal niet mijn sterkste kant :oops: Overigens waren de 4 eerste dagen het ergste. Had toen continue scherpe oorpijn en had echt pijnstilling nodig. Pijnstilling heb ik sinds een paar dagen niet meer nodig, voel nu nog (in bepaalde houdingen) druk en een diepe pijn wanneer ik mijn kaak beweeg (kauwen, lopen ????) net onder mijn oor en in mijn oor, het resoneren van de electrische tandenborstel klinkt ook erg door in dat oor.

Ben jij er overigens vanaf? Hoop het wel voor je. Heb verhalen gelezen en daar werd ik niet echt vrolijk van :cry:
do, 12/19/2013 - 11:54 Permalink
marjo67

Ik was ook al op TMD uitgekomen. Herken daar ook veel van mijn klachten in, maar nou is het wel zo dat wanneer je maar blijft zoeken, je klachten in wel meer dingen gaat herkennen.

Wat ik echter nergens kan achterhalen is of dat dit soort klachten kunnen ontstaan na een tandartsbehandeling. Mijn klachten zijn namelijk begonnen meteen na het begin van een Wkb. Kan natuurlijk een samenloop van omstandigheden zijn, maar vreemd blijft het wel. Rechtsonder heb ik nog maar 1 kleine kies en kauw dus altijd met links, de kant waar ik nu dus de Wkb heb gehad en klachten aan heb. Heb met dat eenzijdige kauwen nooit problemen gehad overigens.

Ik eet (kauw) aan de pijnlijke zijde. Dat gaat overigens steeds beter. De stekende pijn die ik eerder voelde in mijn oor is nagenoeg weg.
Geef mijn kaken voldoende rust, eet/bijt geen harde dingen, open mijn mond niet te ver met gapen etc.
Klemmen/knarsen doe ik niet, want ik word 's ochtends altijd geheel pijn- en klachtenloos wakker. Klachten als vol en drukkend gevoel in mijn oor/kaak komen in de loop van de dag opzetten. Lijkt af en toe net of er een elastiekje aangetrokken word en/of er iets opzwelt in mijn kaak waardoor er druk op mijn oor/kaak komt te staan, kan dit spierverkramping zijn? Ook wanneer ik mijn hoofd in een bepaalde houding hou (kin naar beneden bijv.), heb ik meer klachten.

Voor degenen die mijn klachten herkennen en/of het zelf ervaren hebben:
Hoelang kan het duren al eer de klachten zoals vol en drukkend gevoel in/onder oor, (spier)pijn in kaak, hals verdwijnen? Als ze al weggaan :cry: En wat ik kan nog meer doen om het "herstel" te bevorderen?
zo, 12/22/2013 - 19:24 Permalink