Hey,
Ik weet dat hierover al veel is gesproken op het forum maar had toch nog enkele specifieke vragen.
Ik ben een fanatiek fruiteter en -drinker: dagelijks minstens 5 stuks en fruitsap 's ochtends. Natuurlijk zijn het nu juist de zure soorten die ik graag eet: appels, sinaasappels, druiven, …
Heb onlangs opgemerkt dat mijn glazuur wat begint aangetast te geraken (had vroeger de gewoonte direct na het ontbijt - waarbij ik altijd fruitsap en een appel op heb - de tanden te poetsen, dat doe ik nu wel al een tijd niet meer). Mijn tandarts zegt dat er niets aan de hand is, maar ik weet wel dat mijn tanden gevoeliger zijn en ik zie het verschil wel: doorzichtigere randen vd snijtanden boven en onder.
Ik begin nu wat paranoïa te worden in die zin dat ik altijd mijn mond moet spoelen met water na eten van fruit of yoghurt, of het drinken van wijn, en zelfs tot op die hoogte dat ik geen wijn etc meer durf drinken op resto. En water bestellen is zo ontzettend saai…
Is het zo dat het eten van fruit en drinken van wijn op zich niet zo schadelijk is als je gewoon voldoende lang wacht met je tanden te poetsen (ook als je al wat beginnende erosie hebt)? Of is het beste om het echt terug te schroeven tot op een minimum?
En daarnaast: bacteriën produceren zuur wanneer je zoet hebt gegeten, poets je dan best direct of wacht je ook beter minstens een uur (ik zou denken dat de bacteriën na een uur juist op volle gang aan het geraken zijn met hun zuurproductie, terwijl ze na 1min nog niet zijn gestart met zuur produceren)?
Alvast heel erg bedankt!
P.s: Ik had wat gelezen over fluoride lakjes op je tanden. Kan dat ook preventief zodat je niet op de lange duur je tandglazuur kwijt bent?
Ik weet dat hierover al veel is gesproken op het forum maar had toch nog enkele specifieke vragen.
Ik ben een fanatiek fruiteter en -drinker: dagelijks minstens 5 stuks en fruitsap 's ochtends. Natuurlijk zijn het nu juist de zure soorten die ik graag eet: appels, sinaasappels, druiven, …
Heb onlangs opgemerkt dat mijn glazuur wat begint aangetast te geraken (had vroeger de gewoonte direct na het ontbijt - waarbij ik altijd fruitsap en een appel op heb - de tanden te poetsen, dat doe ik nu wel al een tijd niet meer). Mijn tandarts zegt dat er niets aan de hand is, maar ik weet wel dat mijn tanden gevoeliger zijn en ik zie het verschil wel: doorzichtigere randen vd snijtanden boven en onder.
Ik begin nu wat paranoïa te worden in die zin dat ik altijd mijn mond moet spoelen met water na eten van fruit of yoghurt, of het drinken van wijn, en zelfs tot op die hoogte dat ik geen wijn etc meer durf drinken op resto. En water bestellen is zo ontzettend saai…
Is het zo dat het eten van fruit en drinken van wijn op zich niet zo schadelijk is als je gewoon voldoende lang wacht met je tanden te poetsen (ook als je al wat beginnende erosie hebt)? Of is het beste om het echt terug te schroeven tot op een minimum?
En daarnaast: bacteriën produceren zuur wanneer je zoet hebt gegeten, poets je dan best direct of wacht je ook beter minstens een uur (ik zou denken dat de bacteriën na een uur juist op volle gang aan het geraken zijn met hun zuurproductie, terwijl ze na 1min nog niet zijn gestart met zuur produceren)?
Alvast heel erg bedankt!
P.s: Ik had wat gelezen over fluoride lakjes op je tanden. Kan dat ook preventief zodat je niet op de lange duur je tandglazuur kwijt bent?
Re: Eet- en drinkgewoonten
Ja je hebt serieuze erosie en nee anders dan de oorzaak aanpakken en dus de gewoontes veranderen is er geen oplossing.
Ik heb al veel rondgelezen op de site, heb al veel zaken gelezen die ermee te maken hebben, maar nog geen gericht antwoord gaven. Bv. over het preventief 'coaten' van de tanden nog niets gezien, waarschijnlijk omdat het dus niet wordt gedaan dan…
Aangezien mijn tandarts zegt dat ik geen erosie heb, geeft hij me geen info over wat ik best zou laten. Ik wil ik mijn eetgewoontes niet zomaar helemaal omdraaien, en alles laten waar ik van hou, dus zoek een soort van middenweg. Is wijn drinken op restaurant ok als je je tanden niet meteen poetst of laat ik het beter?
EDIT:
Mijn tanden zijn in feite een beetje te vergelijken met die van de jongedame die deze blog schrijft (dit stuk gaat over tanden bleachen, er wordt niets vermeld over tanderosie maar ik vind dat haar voortanden wel wat doorschijnend en gekarteld zijn …).
http://www.misslipgloss.nl/vlog-tanden-bleken/
Als je de kans op erosie wil beperken is niet alleen het soort fruit van belang maar vooral ook het aantal keer op een dag dat je fruit eet, of überhaupt wat eet of drinkt. Ik eet zelf fruit als maaltijd of bij de maaltijd en zelden tussendoor. Meestal blijft daardoor het aantal eet-/zoetmomenten beperkt tot 4 of 5 keer per dag. Ik denk dat het dan wel mee zal vallen met die erosie. Zei de leek :-)
vooral het feit dat voortanden met kartelrand niet per se slecht zijn stelt me wat gerust. :) Ik ga mijn voedingspatroon in die zin aanpassen dat ik fruit enkel bij de maaltijd eet, en een poging doen tot niet meer dan 5 eetmomenten per dag. Normaal gezien zou dat het occasionele wijntje bij het eten dan wel moeten goedmaken denk ik zo bij mezelf…
Als ik merk dat die tanden aan de onderrand nog doorzichtiger zou worden de komende jaren mét aangepaste eetgewoontes ga ik toch eens op zoek naar een andere (modernere) tandarts, of mondhygiëniste.
Tegenwoordig doe ik al het fruit in de blender, en drink het dan op met een rietje. Daarna spoel ik mijn mond heel zachtjes met een paar slokken water. Dit werkt voor mij het beste. Zo is er zo min mogelijk contact met mijn tanden. Ik merk echt het verschil sinds ik dit nu al ruim 5 a 6 jaar zo doe. De erosie is niet verergerd, dus het blijft nu redelijk stabiel. Jarenlange slechte gewoontes: ijs met voortanden bijten, appels bijten, sapjes tegen de voortanden, flessen cola tegen je voortanden, breezers, wijn, en ga zo maar door... logisch dat er erosie ontstond... maar dat wist ik toen niet.
Voor de rest drink ik alles met een rietje waar suiker of zuur in zit, behalve thee dan en koffie drink ik niet meer. Die rietjes hebben een hoop ellende bespaard, dat weet ik wel zeker.