opvullen gat

Author:
kees eet
Posted:
ma, 01/06/2014 - 13:34
hallo iedereen,

een tijdje geleden heb ik een kies laten trekken en om het gat op te vullen heeft de tandarts als noodoplossing een neptand tussen de omliggende tanden geplakt. het leek op een stukje composiet met een zijwaartse verbinding van cement, denk ik. zo klein dat ik het niet meer terug vindt in ieder geval.

het zag er in ieder geval al heel natuurlijk uit, en ik was er ook erg blij mee. nu is het helaas gebeurd dat deze tand los en kwijt geraakt is.. ik loop nu dus weer met een gat en zou dit graag weer opgevuld hebben.

ik probeer me nu een beetje voor te bereiden en me een beeld te vormen van de kosten.

kan iemand me hier wat verder mee helpen? alvast bedankt!
vV

erg (eigenlijk te) weinig info om op verder te gaan. Alles staat of valt met de situatie, belasting erop , hoe lang het gezeten heeft (""een tijdje "" is erg grijs namelijk, de een zegt dat bij een maand, de ander bij een jaar).
Foto zou ook erg handig zijn.
Wat nog veel handiger is is contact opnemen met de tandarts zelf, die kent de hele situatie en kan waarschijnlijk en sneller, en makkelijker, en meer toegespitst op de situatie een kostenopgave doen.
ma, 01/06/2014 - 14:10 Permalink
kees eet

hallo bedankt voor de snelle reactie. het gaat om een premolaar, de tand naast de snijtand.

wat belasting betreft, ik kauwde al aan de andere kant maar toch een keer niet goed genoeg opgelet met een harde pizza. het gaat mij nu meer om het esthetische kant.

ik zie bedragen uiteenlopen van 28 (voorlopige voorziening na plaatsing implantaat) tot 200 (etsbrug) maar ik kan de oplossing die de tandarts mij gaf (stukje kunststof/composiet en vastgeplakt zonder aan de naastliggende tanden te 'zitten' behalve het plakken) hier niet in plaatsen dus vroeg ik mij af waar ik dan aan moest denken..
ma, 01/06/2014 - 15:47 Permalink
vV

is ook een plek die te zwaar belast wordt voor een composiet-etsbrugje, tenminste zonder preparatie.
Nog steeds mis ik o.a. foto en andere belangrijke info zoals slijtagepatronen, beeld van hoe occlusie en belasting bij kauwbeweging eruit ziet e.d.
Oftewel: dit soort vragen is vanachter een pc heel lastig te beoordelen. En qua kosten hangt het er heel erg vanaf hoe duur of goedkoop de technieker is waar de tandarts mee werkt.. Dus verwijs ik eigenlijk nog steeds richting eigen tandarts. Laat hem gewoon een gespecificeerde begroting maken.
ma, 01/06/2014 - 17:24 Permalink