brekende vullingen

Author:
mufira30
Posted:
za, 10/26/2013 - 04:32
Goedemorgen
De laatste 6 jaar is het kommer en kwel met mijn gebit.
Het begint met mijn zwangerschap, brekende vullingen, wortelkanaalbehandelingen (10x) ontstekingen.
Na mijn zwangerschap ging dit door. Uiteindelijk overgegaan naar een andere tandarts, deze noemde mijn gebit karton. Vanuit daar samen een plan om mijn gebit stevig te maken met de nodige behandelingen en kronen. Helaas stopte hij er na 2 jaar mee. Nu naar een zeer goed aangeschreven tandarts. en het lijkt allemaal nog erger te worden.
Vullingen die net gemaakt zijn, vallen eruit, een kroon moest eruit getrokken worden ivm ontstekingen, me tanden en kiezen breken regelmatig af.
Buiten dit snoep ik niet, drink geen frisdrank en rook ook niet. Toffees of dergelijke zijn bij mij uit den boze als ik deze neem kan ik gelijk naar de tandarts. Ik ben 33 jaar en helemaal klaar met mijn gebit. Vertrouwen in tandartsen heb ik niet meer. In deze 6 jaar tijd ben ik meer dan 8000 euro kwijt uit eigen zak!!! Het lijkt ook wel of vullingen niet vast blijven zitten? Mijn vraag is kan dit? En wanneer kom ik aanmerking voor een klikgebit?
Ik hoor graag u antwoord.
Met vriendelijke groet
Een vreselijke verdrietige moeder die geen pijn meer wil hebben
twijfelgevalletje

Ik heb dus een soortgelijk probleem. Geboren met een maagklep die niet sluit, dus daardoor behoorlijk wat tandschade. Daarnaast neem ik helaas ook door andere medische problematiek al jaren behoorlijk wat medicijnen. Niet goed voor de tandjes, maar soms is het kiezen tussen het ene kwaad of het andere helaas. Rook niet o.d. maar mijn tanden zijn dus van jongsafaan een marteling geweest. Dacht ik 8 jaar terug dat we alles in redelijke mate hadden opgelost gekregen, nadat ik me met loden schoenen over mijn immense angst voor de tandarts heen gezet had, was ik niet voorbereid op alle miserie waarmee ik het afgelopen anderhalf jaar mee geconfronterd werd...

Want ja een plekje hier of een klein stukje tand dat afbrak daar onder het eten/poetsen, dat was ik wel gewend. Maar nu breken er gewoon hele kiezen in stukken of vallen er inderdaad gewoon vullingen uit. Ik had me bij mn laatste tandartsbezoek blauw betaald aan het volledig herop laten bouwen van een kies nadat er een ontsteking en andere zooi waren gaan vormen onder de "normale" vullingslaag van een wortelkanaalbehandeling, omdat er van die tand die er uiterlijk goed uit zag niets meer overbleef dan 1 puntje aan 1 wortel. En een paar maand geleden was ik die oh zo mooi opgebouwde dure tand in drie dagen kwijt.

Nu gaat er geen maand voorbij of er valt weer wat uit of breekt waar wat af, gisteren nog maar eens ineens een halve tand weg.

Behalve dat ik niet meer naar de tandarts durf, omdat het kostenplaatje voor het vervangen van al die vullingen, als de tanden er omheen ze nog te redden zijn gewoon niet te betalen is, begint het ook esthetisch vervelend te worden aangezien ii nu een hele schijf glazuur op een hoektand kwijt ben, voorheen was deze wel ontkalkt e.d. maar de tandarts raadde onnodig boren af. Bovendien maak ik me best zorgen over al die 'troep' in m'n mond, gezond kan het toch niet zijn gebroken vullingen e.d.?

Ik hoor iedereen altijd zeggen, je eigen tanden zijn en blijven het beste, maar is er niet een punt waarop je het gewoon moet opgeven?
Ikzelf weet het niet meer, maar gewoon eindelijk eens onbezorgd zijn over die dingen in m'n mond en niet elke controle sowieso wel wat hebben dat weer gefikst moet worden klinkt bijna als een onhaalbaar sprookje...

Zou iemand me even een eerlijke mening willen geven? Want voorlopig durf ik er dus echt niks meer aan te laten doen, uit schaamte, deels uit complete moedeloosheid en praktisch gezien omdat ik tegoed en centjes zit sparen voor als zich een noodgeval voordoet... :-(
vr, 01/10/2014 - 00:18 Permalink
twijfelgevalletje

Bedankt voor de reactie. Mijn huisarts heeft het van jongsafaan niet meer dan normaal gevonden, maagzuur is nu eenmaal best dodelijk voor je glazuur. En uiteraard heb ik bewijs van de onderzoeken die het defect toen ik jong was hebben aangetoond. Maar hoe maakt men die link? Mijn huidige tandarts doet het allemaal af als moeilijk, of misschien te veel werk, ik weet het niet.

Maar ik heb wel al eens gevraagd of het maar normaal is dat ik leuk loop te wachten tot die ontkalkte stukken er uit vallen e.d. aangezien je zoiets dus naar wat mij verteld is nooit meer echt kan 'fiksen'. En dan maar met de problemen zit die ik ooit nooit gevraagd heb. Maar dan krijg ik dus antwoorden in de trend van: mensen met een eetstoornis hebben ook vaak veel tandschade door maagzuur. :-? Ik geloof graag dat het zo is, ook al wens ik het niemand toe, maar dat kan ik toch ook niet helpen?

Als je bang bent voor de schade bij de volgende poetsbeurt, en bepaalde koppen op je elektrische tandenborstel gewoon niet meer durft te gebruiken. Of in je achterhoofd altijd rondgaat dat je kies maar weer eens leuk in drie stukken moet breken op restaurant. Dan ga je toch voor elke strohalm...
za, 01/11/2014 - 07:29 Permalink
Delana

Bedankt voor de reactie. Mijn huisarts heeft het van jongsafaan niet meer dan normaal gevonden, maagzuur is nu eenmaal best dodelijk voor je glazuur. En uiteraard heb ik bewijs van de onderzoeken die het defect toen ik jong was hebben aangetoond. Maar hoe maakt men die link? Mijn huidige tandarts doet het allemaal af als moeilijk, of misschien te veel werk, ik weet het niet..

Ik zou eens contact opnemen met je zorgverzekeraar, want het kan je toch geld schelen als je die regeling kunt gebruiken waar vV op wijst. De documenten om dit te bewijzen heb je (of kun je makkelijk opvragen bij huisarts/tandarts uit het dossier) en mocht er nog een verklaring van de tandarts voor nodig zijn dan kan hij/zij die vast wel geven als je erom vraagt. De zorgverzekeraar lijkt mij het eerste aanspreekpunt als je wilt weten of en hoe jij onder die regeling zou kunnen vallen.
za, 01/11/2014 - 11:09 Permalink
twijfelgevalletje

Erg veel woorden, maar wat ga je nu doen met mijn info?

In de eerste plaats zoals hierboven net gezegd werd, maar eens contact zoeken met de zorgverzekeraar en kijken hoe die er over denkt.

Bovendien zou ik het appreciëren om niet zulke botte vragen te krijgen, zelfs als ik er nadien niets mee doe of over moet nadenken, omdat mijn tandarts dus niet geneigd gaat zijn mee te werken als dat van hem verwacht wordt in de zin van papierwerk. Dan nog is die keuze voor mij persoonlijk denk ik zo?
Een andere tandarts zoeken is sowieso niet eenvoudig hier in de buurt, en jah eerlijk gezegd een keuze die ik niet licht durf maken tenzij er iemand via via goed aangeraden zou komen. Waar gaat de wereld heen als dat een schande is? Jeetje zeg, het is een behandelaar, geen supermarkt...
zo, 01/12/2014 - 19:56 Permalink
vV

Ik vrees dat de zorgverzekeraar zal zeggen dat u er niet voor in aanmerking komt. Kost geld namelijk.
Ik denk dat het handiger is de insteek te doen waar hij hoort, namelijk bij de tandarts. Met de info die u nu heeft. Heeft hij daar geen ervaring mee kan hij gefundeerd doorsturen naar een cbt , en die regelen dan de rest met de verzekeraar. Zelf kunt u dat niet omdat u de aanvraag vanwege gebrek aan vakkennis onvoldoende goed gefundeerd kunt doen.
zo, 01/12/2014 - 20:26 Permalink
twijfelgevalletje

Kortom, ga op zoek naar een andere tandarts, die hierin wel wil meewerken?

Ik wil hem gerust morgen eens bellen en het vragen, maar hij kent de medische achtergrond. En ik heb zijn antwoord hierboven al gegeven. En ik loop echt al ruim drie jaren te vragen naar een ''oplossing'', want je weet dat het elk bezoek een schaderapport is, om simpel te zijn. Zou het echt kunnen dat hij dit gewoon niet weet dan van die regeling?
zo, 01/12/2014 - 20:39 Permalink
vV

Als hij het niet weet moet je wegwezen ja. Kan zijn dat hij de indicatie niet gezien heeft. Kan ook zijn dat hij , wat ik niet kwalijk kan nemen, te beperkte kennis heeft erover, maar dat is een goed argument te verwijzen naar degeen die die kennis wel heeft, CBT dus.
Die verwijzing kan en mag hij dan in ieder geval niet ontzeggen.
Anders kunt u via de huisarts een verwijzing cbt vragen, als het echt niet anders kan.
zo, 01/12/2014 - 20:46 Permalink
twijfelgevalletje

Dan is dat duidelijk het pad dat ik ga moeten bewandelen richting het cbt dan, met of zonder de tandarts. Zal maar eens bellen morgen dan en kijken waar we uitkomen.

Ik heb inderdaad niet genoeg kennis van zaken om zoiets zelf te doen, ik wist niet eens dat er een cbt was. Dat heb ik bij de vermelding net opgezocht. Elk landje heeft toch weer zijn eigen dingetjes, ook al liggen de grenzen hier nog steeds dichtbij.
Maar zo leer ik ook elke dag bij. Dankje!
zo, 01/12/2014 - 21:02 Permalink