Mondhygieniste

Author:
mackenzie1235
Posted:
ma, 01/13/2014 - 11:43
Hallo allemaal, ik ben voor het eerst naar de mondhygieniste geweest. Ze heeft in eerste instantie een t-11 gedeclareerd. Sommige pockets waren 2 tot 3 mm onder het tandvlees. Ze heeft net een t-22 gedaan (de rechterhelft van mijn kaak zowel boven als onder). Het bloedde als een rund dus mijn tandvlees was erg ontstoken. Het nadeel is dat de t-codes bij mij voor 75% worden vergoed. Mijn vraag is: zijn m-codes in deze rechtvaardiger of zijn t-codes in deze de juiste methode? Zij zei dat t-codes hier op z'n plaats waren en dat ze nu geen m-codes kon declareren (wellicht in de toekomst wel).

Gr. Mackenzie
vV

om te oordelen of T codes van toepassing zijn zal de status ingezien moeten worden. 2-3mm is geen code in ieder geval.
4 mm of meer wel. 75% is een ruime vergoeding, dat halen de meeste verzekeringen niet. maar dat terzijde, verzekering/vergoeding en plan/indicatie staan los van elkaar.
ma, 01/13/2014 - 12:49 Permalink
Lieneke

Ik denk dat er bedoeld wordt dat het 2 tot 3mm te diep is, dus dat de pockets 5 a 6 mm zijn. Maar u wilt natuurlijk graag een diagnose die bij uw vergoeding past. :wink: (gejat van 'Loesje') Overigens mag het wel wat helderder uitgelegd worden dan dat nu gedaan is.
ma, 01/13/2014 - 16:59 Permalink
mackenzie1235

Ze zei dat het tandsteen verwijderen niet zoveel pijn ging doen omdat ze maar een beetje onder mijn tandvlees moest gaan....Het tandvlees was echter wel flink ontstoken...

Gr. Mackenzie
di, 01/14/2014 - 23:02 Permalink
Grappa

Kun je de status niet opvragen en hier plaatsen? Dan kan een inhoudelijke reactie volgen. Een t22 mag alleen daar berekend worden waar pockets 4mm of dieper zijn. Is er ook een DPSI score daarvoor gedaan en met je besproken en een plakscore? Als jouw mondhygiëne misschien niet voldoende en de plakscore hoog is de vraag of het zinvol is nu meteen de t-codes te gaan hanteren. Een andere strategie zou kunnen zijn DPSI bepalen werken aan mondhygiene, plakscore verbeteren naar 20% of lager, reinigen en opnieuw een DPSI. Dat zou met M-codes kunnen die vaak 100% worrden vergoed.
wo, 01/15/2014 - 17:53 Permalink