Kroon gevoelig kauwvlak

Author:
dschot
Posted:
do, 01/16/2014 - 13:24
1ste week december 2 volledig keramische kronen geplaatst gekregen (1 na laatste kiezen, links- en rechtsonder, beide kiezen zijn niet ontzenuwd). Ten tijde van de tijdelijke kronen had ik aan de linkerkant wat last met kauwen en was rechts perfect. Maar na het plaatsen van de definitieve kronen is het precies andersom.
De rechterkant zat ook wat strakker als links tijdens het plaatsen en is tijdens het plaatsen een keer bijgeslepen. Een week later nogmaals heel licht bijgeslepen.
Midden december heeft de tandarts geconstateerd dat het kauwvlak onder contact maakt met de bovenste achterste kiezen. Hij heeft voorgesteld om de 3 kiezen rechtsboven de oude amalgaan vullingen te vervangen om daarmee het een en ander beter op elkaar aan te laten sluiten.
Ook moest ik vorige week een splint aan laten meten omdat ik klem/tandenknars ’s nachts en daar zou het ook wel eens mee te maken te hebben.

Conclusie: De tandarts zegt dat het niet aan de kroon ligt, die is goed. Ook kan het zijn dat zegt hij dat de kies aan de nieuwe situatie moet wennen en dat het wel tot 6 maanden kan duren…Met de rechterkant kauwen gaat, maar harde stukken groente, zoals een wortel dan voel ik een klein stroompje door de kies vanaf het kauwvlak zeg maar. Voor de rest kauw of warm dat geeft geen reactie.
Ook heb ik het gevoel dat mijn beet rechts is veranderd. Mijn kiezen rechtsboven lijken wel 'langer' geworden voor mijn gevoel.

Het is misschien voor jullie op het forum ook lastig te beoordelen op basis van het bovenstaande, maar misschien dat ik iets wijzer kan worden op basis van jullie ervaring? Ik krijg morgen mijn splint dus misschien kan ik het subject nogmaals ter sprake brengen.

Ter aanvulling ik woon in Hamburg dus even wisselen van tandarts gaat hier ook niet echt gemakkelijk.
vV

Klinkt alsof ze gewoon te hoog zijn. Dat moet dan aangepakt waar het probleem zit.
De kronen dus, niet vullingen tegenover gaan vervangen alleen hierom. Hooguit inslijpen mits dat niet teveel is. Splint maken heeft pas zin als dit goed is.
do, 01/16/2014 - 20:04 Permalink
dschot

Bedankt voor de reactie. Maar de tandarts heeft al 2 keer de test gedaan met de gekleurde papiertjes en zegt dat er niks verkeerd is. Ik zal er morgen nog maar eens een keer over beginnen. Het is toch raar dat ik sinds mijn kronen niet normaal kan eten met de rechterkant. Daarvoor nooit last gehad met iets.
do, 01/16/2014 - 21:24 Permalink
vV

Wat u beschrijft lijkt toch echt op overbelasting, mn uw eigen gevoel dat de kiezen langer geworden zijn. Het gaat ook niet alleen om kontakten met bijten maar ook of zelfs juist om kontakten met zijdelingse beweging.
Maar een tandarts die tegenoverliggende vullingen wil gaan vervangen voor verbetering kontakten verdoezelt mi dat de kronen verkeerd vormgegeven zijn, op welke manier dan ook.
Logische volgorde was dan geweest de vullingen vervangen naar vorm die wel goed is voordat de kronen gemaakt worden. En is het iets wat gelijk in plan wordt opgenomen. In welke volgorde dan ook maar niet achteraf mee komen.
vr, 01/17/2014 - 09:24 Permalink