Goedemiddag,
Wat is er volgens de tandartsen/mondhygiënisten op dit forum op de onderstaande foto te zien aan de 2e kies van links?
Had dit een aantal weken (3 a 4) daarvoor ook al niet zichtbaar moeten zijn tijdens de standaard controle inclusief het nemen van de periodieke bitewings en het aangeven van pijn bij bijten op harde dingen met de betreffende kies?
Verdere opmerkingen over de andere kiezen op de foto ook welkom. (voor zover hier iets op aan te merken is)
Alvast dank voor uw antwoord!
Wat is er volgens de tandartsen/mondhygiënisten op dit forum op de onderstaande foto te zien aan de 2e kies van links?
Had dit een aantal weken (3 a 4) daarvoor ook al niet zichtbaar moeten zijn tijdens de standaard controle inclusief het nemen van de periodieke bitewings en het aangeven van pijn bij bijten op harde dingen met de betreffende kies?
Verdere opmerkingen over de andere kiezen op de foto ook welkom. (voor zover hier iets op aan te merken is)
Alvast dank voor uw antwoord!
Re: Wat is er te zien op deze foto?
Als dat inderdaad het geval is, dan kon dit helaas 3-4 weken geleden niet gezien worden op de bite-wing, aangezien daarop geen wortelpunten afgebeeld staan. Pijn bij bijten op harde dingen zou wel een indicatie kunnen geven van een wortelpunt ontsteking en zou eventueel een reden kunnen zijn om een "solo" van deze kies te maken.
Toch denk ik een lekkende vulling in de genoemde kies te zien en de kies er rechts van (de 45) ziet er ook niet jofel uit (lijkt ook op lekkende restauratie en zeker een onvoldoende endodontische vulling).
Pijn bij bijten had wel een indicatie moeten zijn tot het vervaardigen van deze foto bij de controle.
Kort voor de halfjaarlijkse controle kreeg ik de klachten van gevoeligheid bij het bijten op harde dingen. (pitjes e.d.)
Tijdens controle dit meteen aangegeven.
Conclusie was toen meteen dat de vulling wat diep uitgesleten was en dat dit de oorzaak moest zijn.
Er is toen over de bestaande vulling een nieuwe vulling gelegd om deze te verhogen.
Daarna zijn de periodieke bitewings (4 jaar) genomen, deze waren al gepland ten tijde van het maken van de controle afspraak en hebben dus niks van doen met het melden van de bovenstaande klachten. Over de bitewings zijn geen opmerkingen gemaakt. (bij het beoordelen ervan was ik reeds uit de stoel om de rekening te betalen)
De klachten bleven echter. 3 weken na bovenstaande controle heb ik mij gemeld bij een andere tandarts dan mijn eigen. (i.v.m. verblijf elders). Toen een continu zeurend gevoel, kies gevoelig voor warme dranken. De bovenstaande foto is toen gemaakt, hier staat dus ook de vulling op welke mijn eigen tandarts erop heeft gelegd om de bestaande te verhogen.
Volgens de tandarts die bovenstaande foto heeft gemaakt zag ze iets van een holle ruimte of secundaire cariës. Ook wees ze mij op de vrij scherpe overgang van lichtgrijs naar donkergrijs iets links van het midden in de kroon. (rechter 2/3 deel kroon is donkerder dan linkse 1/3)
Kies open geboord, deze bleek volledig rot van binnen. Is helemaal uitgeboord tot vlak tegen de zenuw (is eerst getest) en is een code V14 geworden. Met een spiegel heeft de tandarts me laten zien dat ze de kies kon "leeg lepelen", het was helemaal zacht van binnen.
Mijn gevoel zegt dat dit geheel al bij de periodieke controle 3 weken eerder naar voren had kunnen/moeten komen. De tandarts die mij behandelde keek ook wat bedenkelijk toen ik zei 3 weken eerder klachten te hebben gemeld bij mijn eigen tandarts.
Voor wat betreft de kies met wortelkanaal behandeling; hier moet ook wat aan gebeuren?
Deze wortelkanaal behandeling is circa 2 jaar terug gedaan, kies ook plotseling helemaal rot van binnen.
De kies is nu grijs/blauw. Er is zonder enig overleg een amalgaamvulling in gedaan terwijl de rest in mijn mond wit gevuld is, daar was ik ook niet zo blij mee. (ook omdat de kies voorin de mond zit)
Na de behandeling van de eerder genoemde kies geeft de kies met wortelkanaalbehandeling wel wat klachten. (gevoelig bij tikken met nagel ertegen, warme drank lijkt af en toe door te trekken, kies leek wat hoog vergeleken met de rest, raakte als 1e bij dichtbijten, daarom is er wat afgehaald, dit gaf verbetering, maar het is nog niet helemaal weg.) Voor de behandeling van de naastgelegen kies geen klachten.
Ik begrijp even niet hoe ene te lage vulling pijn bij druk kan geven, een te hoge wel. Ik snap even niet met wat je al moet doen waarom de vulling gewoon niet even geheel eruit gehaald is. Klinkt als grote stappen snel thuis. De endo ziet er niet strak gevuld uit mn dicht bij de wortelpunt. Geen beeld van ontsteking, dat zou je in de gaten kunnen houden. Wel moet er een goed afsluitende vulling op, deze voldoet niet.
Maar er was inderdaad een flinke radiolucentie (donkere vlek) te zien onder de vulling. Als er bij de controle bitewings zijn gemaakt, dan kan ik me niet voorstellen dat dit daarop niet te zien is geweest. Jammer dat je deze foto zelf niet hebt om te kunnen laten zien.
Heb je nu nog klachten van deze kies?
Wat betreft de kleine kies rechts op de fotot (de 45), het lijkt er inderdaad op dat er sprake is van een lekkende vulling. Mocht dit het geval zijn dan is er grote kans dat het wortelkanaal opnieuw geïnfecteerd is. Ook lijkt de wortelkanaalvulling aan de wortelpunt niet erg compact gevuld te zijn. Ook al is er aan de wortelpunt op de foto nog niets te zien wat op een ontsteking duidt, er is een kans dat deze wel aanwezig is (pas op een foto te zien wanneer corticale bot ook aangetast is).
Zijn de klachten bij het kauwen nu verdwenen? Weet je zeker dat het de kleine kies met wortelkanaalvulling is die last geeft bij warme drank?
Het is niet onverstandig om nogmaals ook naar deze kies te laten kijken en wat testjes te laten doen door de tandarts.
Molenaar1985 en Lieneke: Ik heb de foto niet aangepast, maar inderdaad, de donkere vlek is op de ene monitor beter zichtbaar dan de andere. Gelukkig was hij op het scherm bij de tandarts waar ik me voor nood heb laten helpen wel.
Heb me inmiddels ingeschreven bij een andere praktijk welke voor zover ik weet goed bekent staat. Het niet opgemerkte probleem met deze kies en de blijkbaar slecht uitgevoerde wortelkanaalbehandeling in combi met een vulling erop die lekt was voor mij genoeg.
Ook de manier waarop ik ben geholpen bij de "nood tandarts" heeft mij laten zien dat het heel anders kan dan ik gewend ben.
Bij de eerstvolgende controle zal ik de kies met lekkende vulling laten bekijken, en tevens alle andere vullingen laten controleren op lekkage en secundaire cariës.
Bedankt voor de antwoorden allemaal!