Mondstand bij dragen van elastiekjes

Author:
watkiesik
Posted:
zo, 01/26/2014 - 22:51
Binnenkort moet ik elastieken dragen om mijn beugel. Nou is het geval dat ik wel altijd, in ruststand, mijn mond dicht heb, maar niet mijn kaken op elkaar heb. Mijn kiezen zijn dan dus niet op elkaar geplaatst. Heeft dit invloed op het dragen van de elastieken, ik neem aan dat de elastieken hierdoor wat meer uitgerekt worden dan indien je je kiezen gewoon op elkaar hebt in russtand.
Met andere woorden, moet ik mij (alvast) aanwenden om mijn kiezen op elkaar te houden in ruststand?
Ortholimburg

Eigenlijk is het perfect normaal dat je niet continu of je tanden bijt. Er hoort in rust een paar mm ruimte tussen de tandbogen te zitten, dit noemen we de free way space.in principe bijt je enkel bij het slikken en tijdens het kauwen. Ook mensen die knarsen of klemmen zetten hun kiezen dan op elkaar, maar dat zijn parafuncties, dus niet normaal.
ma, 01/27/2014 - 09:09 Permalink
watkiesik

Oke, bedankt.
Echter heb ik het idee dat er meer dan een paar mm tussen de tandbogen zit, eerder een paar cm. Het voelt aan alsof ik mijn onderkaak laat hangen maar dan wil met mijn mond dicht. Of misschien lijkt dit maar zo?
Is er iets waarbij ik kan testen hoeveel de tandbogen van elkaar afstaan in ruststand? Of maakt dit voor het dragen van de elastieken ook niet uit als de kaken wat verder vanelkaar afstaan?
ma, 01/27/2014 - 17:32 Permalink
Ortholimburg

Free way space is heel variabel. Over een paar millimeter gaan we niet discussieren ,totaal irrelevant.Een paar cm zal wel wat overdreven zijn, Iemand die z'n mond maximaal open doet haalt tussen de snijtanden pakweg 40-45 mm, dus tussen de kiezen ongeveer de helft .Als je dus echt continu met een paar cm tussen je tanden loopt, loop je vliegen te vangen, lijkt me een beetje onwaarschijnlijk. daarnaast is het uiteindelijk beter dat je tanden niet tegen elkaar komen als je elastieken draagt, dan kan de okklusie je tanden ook niet blokkeren. Wees maar gerust ,duizenden zijn je al vooraf gegaan!
ma, 01/27/2014 - 19:00 Permalink