Hoektand vrijleggen

Author:
Kipje98
Posted:
zo, 01/06/2013 - 22:52
Hoi,
Ik ben een meisje van 14 en ik heb nog melktanden waarvan 1 hoektand waar de volwassen tand schuin onder zit, dit schijnt erfelijk te zijn, maar niemand in mijn familie die hier last van heeft? Ik ben dus naar de orthodontist geweest en die heeft me doorverwezen naar de kaakchirurg. Heeft iemand positieve/negatieve ervaringen met het vrijleggen van de hoektanden? Ik voel me er zelf nog een beetje onrustig over.
Gr.
Ortholimburg

Hangt af van de ligging van de tand:vooraan of in het verhemelte, diep of oppervlakkig.... Het is alleszins een routine-ingreep ,die perfect pijnloos verloopt mits een goede verdoving. .Eventueel wordt er nadien een wondverbandje (coe-pack) opgezet die een 10-tal dagen blijft zitten waardoor de wonde goed is beschermd .Dus niet echt iets om je veel zorgen over te maken .Een geroutineerde kaakchirurg doet dit in een paar minuten.
En een ingesloten hoektand is lang niet altijd erfelijk, meestal gewoon veroorzaakt door plaatsgebrek waardoor de hoektand een verkeerde weg volgt bij het uitkomen.
zo, 01/06/2013 - 23:27 Permalink
panda2

Moet zeggen dat als je dit onderwerp even zoekt staat er al het een en ander over geschreven hoor.

Mijn eigen ervaring en ook van andere. Ik had aan 2 kanten nog melkhoektanden. Ik was alleen al 27 en ook bij mij kwam het niet vor in de familie dus erfelijk dat geloof ik niet helemaal.

Mijn verhaal over 2 hoektanden die gehaald zijn ook op dit forum. misschien heb je er iets aan al is het bij iedereen anders.
ik heb alleen de foto's weggehaald dus dat is niet meer te zien jammer genoeg.
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=15802
za, 01/12/2013 - 13:51 Permalink
Kipje98

Ik ben nu ongeveer een jaar verder en heb precies een jaar de beugel, de hoektand is er bijna en daar ben ik heel erg blij mee! Alleen zei mijn Orthodontist dat ik mijn beugel nog zo'n 2 jaar zou moeten, terwijl ik voor de rest het idee heb dat mijn tanden heel recht staan? Ondanks dat de behandeling me veel pijn, ellende en een enorme angst voor de kaakchirurg heeft bezorgt ben ik wel blij dat mijn hoektand er bijna is! Alleen heb ik zo mijn vragen over de verdere duur van de behandeling, die zal ik de orthodontist morgen anders wel even voorleggen!
ma, 02/03/2014 - 17:30 Permalink