Vraag over kroon en wortelkanaalbehandeling

Author:
Ibby1982
Posted:
zo, 01/26/2014 - 22:45
Hallo,

Ik ben sinds kort overgestapt naar een andere tandarts. Nu kreeg ik na mijn eerste consult een hele waslijst van wat er moet gebeuren aan mijn gebit. Nadat er een foto was gemaakt zag de tandarts dat ik in het verleden twee wortelkanaalbehandelingen heb gehad, de een is 5 jaar geleden uitgevoerd en de ander 1 jaar geleden.
Ze vertelde dat ik 2 kronen nodig had, hier schrok ik nogal van. Ik heb uiteraard gevraagd waarom dit nodig was en ze vertelde dat dit komt door de wortelkanaalbehandelingen en het zo maar kan zijn dat mijn kiezen afbreken. Mijn vraag was of dit altijd het geval is na een wortelkanaalbehandeling en hier kreeg ik dus het antwoord op van wel omdat je kies dan zwakker word.

Ik heb meerdere mensen in mijn omgeving die een wortelkanaalbehandeling hebben gehad maar nog nooit te horen hebben gekregen dat ze daarom een kroon moeten.

Mijn vraag is dan ook of dit wel echt nodig is.
zel'dovich

Het klopt wel dat een wortelkanaalbehandeling een kies behoorlijk kan verzwakken. Heel vaak wordt geadviseerd een kroon te plaatsen na een wkb. Het is echter te zwart wit om te stellen of het altijd nodig is. Uw vorige tandarts vond het bijvoorbeeld ook niet nodig. Misschien houdt dit een risico in dat de kies ongunstig afbreekt waardoor een kroon lastig wordt. Uiteindelijk beslist u gewoon zelf hierover..
ma, 02/03/2014 - 18:58 Permalink