Mag een wortelkanaalbehandeling in 1x uitgevoerd worden?

Author:
daantje23
Posted:
di, 02/04/2014 - 18:08
Beste tandartsen,

Ik heb gister een wortelkanaalbehanding van mijn voortand gehad omdat die dood was. Foto toonde geen ontsteking, was eigenlijk niks op te zien. Tand was al 16 jaar verkleurd na het dragen van een plaatjesbeugel.

Hij is schoongemaakt met chloor nadat het kanaaltje geboord en gevijld was en daarna opgevuld met cement en afgesloten met een noodvulling.

Donderdag terug voor het inwendig bleken. Dit moet 3x herhaald worden.

Bij mij hoefde het ook niet verdoofd te worden omdat m'n tand al dood was.

Behandeling duurde 1 uur. Tijdens de behandeling werden er ook meerdere foto's gemaakt om te kijken of het cement goed zat.

Nu lees ik op sommige fora dat dit niet mag en een wortelkanaalbehandeling altijd in 2x gedaan moet worden ivm het spoelen met chloor en het andere niet steriel genoeg is?

Bij mij is het namelijk gewoon in 1x gedaan door een tandarts/endontoloog.
daantje23

Dankjewel Romy! Stelt me gerust :)

Heb ik nog een vraagje..

Gister dus die wortelkanaalbehandeling gehad, en hoewel de tand daarvoor al dood was ( was ook geen verdoving nodig bij de WKB) toch voel ik als ik mijn voortand op mijn ondertand plaats een soort raar gevoel in mijn tand, net alsof ik in iets kouds bijt.

Is het normaal om toch dingen te voelen aan een tand die dood is? Ook voor de wortelkanaalbehandeling voelde ik bepaalde dingen aan mijn tand terwijl hij dood was terwijl ik de stroom die de tandarts op mijn tand plaatste om te kijken of hij echt dood was niet voel.
di, 02/04/2014 - 20:45 Permalink
Romy32

Het kan goed zijn dat er een ontsteking bij de wortelpunt zat/zit.
Dat gebeurt vaker nadat een zenuw afsterft.
Zo'n ontsteking kan daar heel lang zitten zonder echt heftige klachten te geven.
Zolang er geen wortelkanaalbehandeling wordt gedaan, gaat de ontsteking niet weg.
Die is bij jou nu wel gedaan, dus als er inderdaad een ontsteking zit, zal die als het goed is gaan verdwijnen.
Dat kan best een tijdje duren hoor.
di, 02/04/2014 - 21:07 Permalink
daantje23

Dankjewel voor je uitgebreide reactie Romy!

Het gekke vond de endontoloog dat er op mijn foto niks te zien was, geen zwarte vlek (ontsteking) niks..

Ze was zelfs eerst niet zeker of de tand wel volledig dood was of dat er onderin nog vitaal weefsel zou zitten.

Bij de intake echter uitgebreid getest met stroom en een watje met koud spul erop? Waarbij ik niks voelde.

Maar gister dus de wortelkanaalbehandeling en niks gevoeld zonder verdoving, helemaal dood dus..

Maar ze vond het wel gek dat er niks te zien was op de foto wat ze wel verwachtte na 16 jaar met een dode tand gelopen te hebben.

Nogmaals dank!!
di, 02/04/2014 - 21:11 Permalink