Beste...,
Nu net weer voelde ik tijdens het eten (boterham met kaas!!!) iets tussen mijn kiezen. Met een tandenstoker kwam er, naar wat ik vermoed, een klein stukje tand(been) tussen uit. Dit is nu de 2e keer op een paar weken tijd. De 2 stukjes zijn 1 mm dik en 2-3 mm groot, hebben een wit/gele kleur, bevatten geen verontreiniging van vulling en/of cariës en hebben beiden een recht en wit/geel breukvlakje.
Afgelopen week bij TA geweest om afdrukken te maken voor een frameprothese en verteld van het 1e stukje wat afgebroken was. TA heeft alles nagekeken maar kon geen tand/kies vinden waar wat afgebroken was.
Ik heb geen idee waar dit 2e stukje nu weer vandaan komt. Voel nergens iets scherps.
Mijn vraag is:
* Kan het kwaad dat er tanden en of kiezen zijn waar een minuscuul stukje van afgebroken is, hersteld het glazuur zich daar nog (i.v.m. cariës) ?
* En is het mogelijk dat er stukjes tand/kies kunnen afbreken tussen tanden/kiezen en dit niet zichtbaar is?
Als dat zo is, kan ik me voorstellen dat er dan (op den duur) problemen kunnen ontstaan en daar zit ik dus niet op te wachten....
Ben net hersteld van wekenlange kaakpijn na een Wkb namelijk :(
Moet overmorgen weer naar TA voor de precisie afdruk, heb nu voor de zekerheid het afgebroken stukje bewaard.... Had dat de vorige keer niet gedaan. Ben alleen bang dat ook nu de TA weer niks zal vinden....
Pfft, ik baal er behoorlijk van. Eet al weken niks echt hards meer vanwege de kaakpijn (CMD) en zelfs dan nog breken er spontaan stukjes tand af.
Nu net weer voelde ik tijdens het eten (boterham met kaas!!!) iets tussen mijn kiezen. Met een tandenstoker kwam er, naar wat ik vermoed, een klein stukje tand(been) tussen uit. Dit is nu de 2e keer op een paar weken tijd. De 2 stukjes zijn 1 mm dik en 2-3 mm groot, hebben een wit/gele kleur, bevatten geen verontreiniging van vulling en/of cariës en hebben beiden een recht en wit/geel breukvlakje.
Afgelopen week bij TA geweest om afdrukken te maken voor een frameprothese en verteld van het 1e stukje wat afgebroken was. TA heeft alles nagekeken maar kon geen tand/kies vinden waar wat afgebroken was.
Ik heb geen idee waar dit 2e stukje nu weer vandaan komt. Voel nergens iets scherps.
Mijn vraag is:
* Kan het kwaad dat er tanden en of kiezen zijn waar een minuscuul stukje van afgebroken is, hersteld het glazuur zich daar nog (i.v.m. cariës) ?
* En is het mogelijk dat er stukjes tand/kies kunnen afbreken tussen tanden/kiezen en dit niet zichtbaar is?
Als dat zo is, kan ik me voorstellen dat er dan (op den duur) problemen kunnen ontstaan en daar zit ik dus niet op te wachten....
Ben net hersteld van wekenlange kaakpijn na een Wkb namelijk :(
Moet overmorgen weer naar TA voor de precisie afdruk, heb nu voor de zekerheid het afgebroken stukje bewaard.... Had dat de vorige keer niet gedaan. Ben alleen bang dat ook nu de TA weer niks zal vinden....
Pfft, ik baal er behoorlijk van. Eet al weken niks echt hards meer vanwege de kaakpijn (CMD) en zelfs dan nog breken er spontaan stukjes tand af.
Re: Piepkleine stukjes afgebroken tand/kies
Ik ga al mijn hele leven 2x per jaar naar de TA en naar de mondhygiëniste als de TA dat nodig vind. Vorig jaar februari vond de TA het voor het eerst sinds 8 jaar weer eens nodig, maar de mondhygiëniste vroeg zich af wat ik bij haar kwam doen!!!!! Was dan ook binnen 5 minuten klaar..... Vandaar dat ik niet kan geloven dat het tandsteen zou zijn.
De plaats waar dit losse stukje (en vermoedelijk ook het 1e) zat, was tussen 2 achterste kiezen waarvan 1 kortgeleden gebroken was en voor het plaatsen van een kroon nog een wkb heeft gehad. Als het tandsteen zou zijn, kan het dan dat er onder het tandvlees bij desbetreffende kies wat gezeten heeft en dat er nu nog uit komt/losraakt?
TA peutert wel altijd flink tijdens controle met zijn haakje, maar heeft niks gezegd over tandsteen.... Het is wel opvallend dat het loskomen van de stukjes (tand of tandsteen???) binnen enkele weken na de periodieke controle gebeurd...
Zou wel een foto ervan willen plaatsen, maar krijg het niet fatsoenlijk op foto. Het ziet er dus uit als een stukje (kalk)nagel :-?
Aha, dat zou goed kunnen verklaren waarom de TA de vorige keer niks kon vinden....
Achterste kies in bovenkaak is sinds kort gevoelig voor koud en warm. TA vermoed dat het komt doordat de wortel ietwat bloot ligt, maar kan ook te maken hebben met TMD klachten (uitstralingspijn). Gaat al een stuk beter, maar de kauwspier is nog steeds erg gevoelig en snel moe.
Ben ook bang dat ik een beetje te fanatiek geweest ben met poetsen :smt001 Of het zou moeten zijn dat daar tandsteen vanaf gekomen is en dat daardoor de kies gevoeliger is..... !!!!
Enfin, maar iets rustiger poetsen en hopen dat het overgaat. Zo niet, dan ben ik er snel bij, want ik moet de komende weken toch nog een aantal keer bij de TA zijn.....
De spontane (over)gevoeligheid voor koud en warm in mijn achterste bovenste kies word maar niet minder. Met name bij vloeistoffen (het meest met koud) krijg ik een enorme pijnscheut die weliswaar snel wegtrekt, maar lichtjes een poosje blijft nazeuren. Kauwen en kiezen op elkaar bijten geeft geen reactie.
Nou ben ik sinds een paar dagen wel verkouden, maar mijn neus zit niet echt verstopt. Dit i.v.m. kaakholtes. Onder mijn jukbeen (kuiltje) is het wel gevoelig, maar dat is (denk ik) een spier. Als ik mijn kiezen op elkaar zet, spant het daar aan nl.
TA heeft afgelopen woensdag op de kies en de kiezen ernaast getikt, maar dat gaf geen reactie. De koude lucht die hij ertegenaan blies wel. Afwachten was al wat ik meekreeg en daar moet ik het dan maar meedoen :smt102
Dus zit ik me nu bezorgd en bang te maken over een overgevoelige kies, wat me niet ten goede komt. Zit niet op nog een Wkb te wachten namelijk :cry:
Ik poetste altijd met Paradontax, maar nu vanwege de gevoeligheid met Sensodyne en spoel niet na met water (dit op advies van de TA) .
Voel me vreselijk onzeker, want de CMD maakt het er ook niet makkelijker op. Nou weet ik wel dat CMD uitstralingspijn kan geven in het gebit, maar kan 1 enkele kies zo pijnlijk reageren op koude/warmte bij CMD en als het om een gevoelige tandhals gaat, hoelang duurt het dan eer de klachten af zullen nemen?
PS: De gevoeligheid begon afgelopen maandag en is (nog :roll: ) NIET verergerd.