gevoeligheid na nieuwe vullingen

Author:
kvinna
Posted:
do, 02/13/2014 - 13:45
Hallo,

Na 28 jaar zonder enige gebitsproblemen heb ik afgelopen maandag (10.02) voor het eerst een gaatje moeten laten vullen.
Het waren er gelijk 2, want het gaatje zat op het raakvlak tussen twee kiezen.

Nu heb ik er 3 dagen later nog best wel last van en vraag mij af of mijn klachten normaal zijn.
Ik begrijp dat het allemaal nog wat gevoelig kan zijn, zeker met witte vullingen las ik, maar aangezien dit voor mij de eerste keer is, kan ik het nergens mee vergelijken...

Op dit moment heb ik voornamelijk last wanneer ik eten kauw. Dit doe ik dus ook alleen nog maar aan de 'goede' kant.
Verder heb ik pijn wanneer ik nies (dus als mijn kaken op elkaar slaan) of als ik per ongeluk kauw zonder eten er tussen. Dan ontstaat er een korte pijnscheut. Ook heb ik nog wat gevoeligheid voor warm en koud.
Waar ik me eigenlijk het meest zorgen over maak is dat mijn tong aan de kant van de verdoving ook nog raar voelt. Een beetje alsof de verdoving daar nog niet is uitgewerkt... Dit vergergert als ik bv mijn hoofd naar achteren/omhoog buig of als ik mijn tong van links naar rechts beweeg.

Zijn dit normale klachten en moet ik dit gewoon nog even aankijken?

Alvast bedankt!
Kvinna
Rudy90

Hallo,

Gevulde kiezen kunnen altijd een tijdje gevoelig blijven.
Heeft de laatste keer bij mij ongeveer een week geduurd voor de 'pijn'/gevoeligheid wegging.

Wat ik uit persoonlijke ervaring wel heb gemerkt, is dat ik persoonlijk bij witte composiet vullingen meer nabezwaren had dan dat ik had met de oude grijze amalgaam vullingen. Weet niet of dit in de regel het geval is, maar dit is mijn persoonlijke ervaring.

Het is ook normaal dat je een tijdje last houdt met kauwen, aangezien de tandarts het gat in je kies natuurlijk heeft uitgeboord en wanneer je kauwt, oefen je natuurlijk druk uit op de kies. Deze pijn zou normaal vanzelf weg moeten gaan.

Wat ook gevoeligheid kan veroorzaken is wanneer je gevulde kies niet goed is ''bijgewerkt'' na het vullen, maar dit zal de tandarts moeten bekijken. Ik zou zelf minstens een week afwachten voor je naar de tandarts gaat, want misschien is het na een week al een stuk minder.

Sterkte.
di, 02/18/2014 - 06:52 Permalink
kvinna

Hoi Rudy,

Bedankt voor je antwoord!
Ik zat er best wel een beetje mee... Ik had namelijk niet verwacht dat het vullen van een gaatje meer last zou geven dan het trekken van een verstandskies (wat bij mij jaren geleden dus al eens gebeurd is).

Ondertussen zijn we bijna twee weken verder en heb ik eigenlijk nog steeds dezelfde klachten, al moet ik wel zeggen dat het langzaamaan steeds wat minder wordt. Mijn tong is af en toe nog 'verdoofd', en harde dingen kauwen of niezen is nog steeds pijnlijk/vervelend.

Van de week heb ik mijn tandarts gebeld en die zegt dat het kan zijn dat mijn vulling iets te hoog is. Als ik wil mag ik langskomen om er een stukje af te laten halen. Ik denk dat ik dat volgende week maar ga laten doen.

Nogmaals bedankt voor je antwoord!
za, 02/22/2014 - 12:34 Permalink