Bij een wortelkanaalbehandeling een aantal jaren terug is een vijltje afgebroken. Na de wortelkanaalbehandeling is de kroon geplaatst. Na enkele jaren kreeg ik kort achter elkaar een aantal keren heftige ontstekingen. Ik heb toen een op verwijzing van mijn tandarts een apexresectie/wortelpuntbehandeling ondergaan. Enige tijd pijnvrij geweest.
Nu heb ik opnieuw een ontsteking in een wortelpunt, die dus al behandeld was in de apexresectie. Uit de foto blijkt dat er een stukje vijl of boor (?) in het wortelkanaal zit dat ontstoken is. Mijn tandarts verwijst me nu (in eerste instantie) door voor een tweede apexresectie (in de verwachting dat ze dit keer wel ook de restant vijl eruit halen). Na doorvragen van mijn kant over mogelijkheden behandeling, vijlpunt, kosten, slagingskans, enzovoorts, verwijst hij me een dag later door naar een endodontoloog.
Ik zit nu met een aantal vragen:
1. Als er een vijltje afbreekt, moet een tandarts dan überhaupt wel een kroon plaatsen?
2. Is het achterblijven van zo'n vijlpunt mogelijk of zeker een oorzaak van het ontstaan van ontstekingen?
3. Ziekenhuis zegt dat zij doen wat tandarts zegt en dus apexresectie en daarom niet de vijl hebben verwijderd (dat vonden ze trouwens ook endodontologisch werk). Tandarts vindt dat zij wel punt hadden moeten verwijderen. Hij weet nu door mijn informatie dat ziekenhuis er zo over denkt, maar geeft me toch weer een verwijsbrief zonder expliciete opdracht tot verwijdering van vijltje. Is dat vijltje soms geen probleem?
4. Ik vraag me ondertussen af welke verwijzing nu de beste is, want eerst was het een apexresectie in zknhs, nu een endodontoloog...Ondertussen slik ik weer antibiotica (6de kuur sinds begin problemen in 2010) en moet ik wachten tot half 2014 voordat ik bij de endodontoloog terecht kan.
5. Is het normaal dat ik voor een consult bij endodontoloog van 15-30 minuten al rond de 130 euro moet neerleggen? (En dan moet de behandelplan nog gestart worden).
Alvast bedankt voor antwoorden.
Nu heb ik opnieuw een ontsteking in een wortelpunt, die dus al behandeld was in de apexresectie. Uit de foto blijkt dat er een stukje vijl of boor (?) in het wortelkanaal zit dat ontstoken is. Mijn tandarts verwijst me nu (in eerste instantie) door voor een tweede apexresectie (in de verwachting dat ze dit keer wel ook de restant vijl eruit halen). Na doorvragen van mijn kant over mogelijkheden behandeling, vijlpunt, kosten, slagingskans, enzovoorts, verwijst hij me een dag later door naar een endodontoloog.
Ik zit nu met een aantal vragen:
1. Als er een vijltje afbreekt, moet een tandarts dan überhaupt wel een kroon plaatsen?
2. Is het achterblijven van zo'n vijlpunt mogelijk of zeker een oorzaak van het ontstaan van ontstekingen?
3. Ziekenhuis zegt dat zij doen wat tandarts zegt en dus apexresectie en daarom niet de vijl hebben verwijderd (dat vonden ze trouwens ook endodontologisch werk). Tandarts vindt dat zij wel punt hadden moeten verwijderen. Hij weet nu door mijn informatie dat ziekenhuis er zo over denkt, maar geeft me toch weer een verwijsbrief zonder expliciete opdracht tot verwijdering van vijltje. Is dat vijltje soms geen probleem?
4. Ik vraag me ondertussen af welke verwijzing nu de beste is, want eerst was het een apexresectie in zknhs, nu een endodontoloog...Ondertussen slik ik weer antibiotica (6de kuur sinds begin problemen in 2010) en moet ik wachten tot half 2014 voordat ik bij de endodontoloog terecht kan.
5. Is het normaal dat ik voor een consult bij endodontoloog van 15-30 minuten al rond de 130 euro moet neerleggen? (En dan moet de behandelplan nog gestart worden).
Alvast bedankt voor antwoorden.
Re: Weer last na apexresectie wortelpuntbehandeling
Ad 1 Nee,
Ad 2 Mogelijk een oorzaak maar dat hoeft niet altijd. Soms mag het vijltje blijven zitten als de kans op complicaties gering wordt ingeschat bijvoorbeeld
Ad 3 Slechte communicatie tussen uw tandarts en ziekenhuis! Wat stond er in de verwijsbrief? Of het vijltje een probleem is valt niet vanaf het forum te beoordelen
Ad 4 enige juiste verwijzing is endodontoloog, bij de kaakchirurg heeft u niks te zoeken. U kunt rondbellen totdat u er een heeft gevonden die eerder tijd heeft.
Ad 5 Dat weet ik niet.
De eerste verwijsbrief naar zknhs een aantal jaren geleden vroeg om een ' apexresectie met mogelijk een MTA-afsluiting aan beide apices. Dat is volgens het zknhs precies zo gebeurd. Vijltje laten zitten.
Nu verwijst dezelfde tandarts me en schrijft in de verwijsbrief aan zknhs:' Patient is eerder door u apicaal behandeld. Nu last in regio 36. Op foto te zien: beide radices voorzien van MTA vulling. Toenmalige probleem aan distale radix lijkt verdwenen, het apicale deel van mesiale radix geeft echter nog problemen. Graag hernwde apicale chirurgie met verwijdering van apicale deel van mesiale radix.'
Is het de tandarts te verwijten dat ik nu weer een (of dezelfde?) behandeling moet ondergaan? Had hij het ziekenhuis destijds niet expliciet moeten melden dat vijltje weg moest?
Wat mij ook bevreemd is dat hij me in eerste instantie doorverwijst naar zknhs voor behandeling (zie brieftekst hierboven) en nadat hij deze verwijzing op de post heeft gedaan en ik hem bel om na te denken over de problemen die bij mij zijn onstaan, hij de dag erna aangeeft dat hij mijn dossier aan een endodontoloog heeft doorgestuurd en ik daar contact mee moet opnemen. Waarom verwijst hij me niet meteen naar een endodontoloog?
Ik heb een vervelend en onmachtig gevoel omdat ik weer een (in mijn beleving enge en nare) behandeling moet ondergaan, en nu voor de tweede keer, terwijl ik het idee heb dat het vijltje dat al weggehaald had kunnen worden de eerste keer en er dan wellicht geen problemen meer zouden zijn...
Ik heb weer pijn en ongemak in mijn dagelijks leven door de 6de ontsteking in 4 jaar tijd, en ik draai ook nog eens voor alle kosten op (die dik boven verzekerd tandzorg verzekeringsbedrag uit gaan komen en als ik naar zknhs zou gaan, mijn eigen risico zouden aanspreken van 850,00).
Kortom, ik vraag mij af wat het 'beroepsrisico' is van mij als patiënt en de tandarts, wanneer word iets nalatigheid/ nonchalance/een verwijtbare fout? En maak ik kans als ik een klacht zou indienen vanwege beschreven zaken? (De tandarts vind zijn doorverwijzingen volstrekt helder en ziet geen miscommunicatie van zijn kant. Verbaast zich er wel over dat vijltje er nog zit en zei dat ze dat nu dan weg moeten halen. Schrijft vervolgens bovenstaande tekst op verwijsbrief. Is niet bereid gebleken om financieel iets voor me te betekenen, maar heeft wel - op mijn verzoek- alles overdacht en mij teruggebeld met de verwijzing naar endodontoloog.
Je zou toch verwachten dat op de verwijsbrief iets over het vijltje zou staan. Ook al zou de kaakchirurg dit op de foto moeten zien die de tandarts waarschijnlijk heeft meegestuurd. Vreemd blijft het wel.
Ik lees op dit forum vaker dat tandartsen patienten naar de kaakchirurg doorverwijzen als een endodontoloog meer voor de hand ligt of zelf de enige juiste optie is. Het is gissen naar de redenen. Nu u op de juiste weg zit zou ik daar op concentreren, het is heel lastig er in dit geval een zaak van te maken want de tandarts en ziekenhuis schuiven de schuld op elkaar af.
Tot slot: antibiotica helpt niet, zoals u hebt gemerkt, en is dan ook niet geindiceerd, al helemaal niet meerdere kuren achter elkaar. U bent het beste af bij de endodontoloog die de opties kan beoordelen en met u bespreken. Het is volgens mij niet aan te geven wat het gaat worden. Kan zijn dat ie het vijltje, indien mogelijk, alsnog gaat verwijderen. Als behandeling nog mogelijk is zal de wkb geheel worden overgedaan.
Wat betreft wortel met vijltje: tandarts zegt " het apicale deel van de mesiale radix geeft problemen' (dat is hetzelfde wortelkanaal waar het vijlpuntje zit). Dat is ook de punt waar de zwarting rond te zien was op de foto.
De kaakchirurg zegt dat de tandarts verwijst en aangeeft wat er moet gebeuren. Zij halen dus (zo zei de assistente die ruggespraak pleegde met de chirurg) geen vijltjes weg. En, zo zei ze ook, dit is endodontologisch werk.
U zegt dat het lastig wordt iets te bewijzen omdat zknhs en tandarts naar elkaar wijzen. Daar ben ik ook bang voor. Maar ik heb wel meer punten die ik wil benoemen, ook waar zknhs geen rol in speelt. Zo heeft de tandarts mij de antibiotica al die keren voorgeschreven destijds; ik heb telkens gemeld als ik weer pijn kreeg en meermaals gevraagd om een oplossing. Die oplossing zocht hij blijkbaar in antibiotica want de verwijsbrief is gedateerd op een dagtekening na of tijdens de 5de kuur! (5 kuren in 6 maanden heb ik nu nagezocht). Het is dus niet alsof hij me snel doorverwees en tot aan de behandeling hielp met een tijdelijke oplossing als antibiotica. Blijkbaar verwachtte hij dat het probleem wel door antibiotica zou overgaan.
En, zoals ik al aangaf, eerst verwees de tandarts me weer naar de kaakchirurg. En ik wil noemen dat er een kroon is geplaatst op een kies na een niet goed verlopen wkb. En sommige dingen zijn misschien niet direct fout, maar wel het vermelden waard: ik word bijvoorbeeld doorverwezen naar een endodontoloog die 5 maanden wachttijd heeft. Ik heb er al meerdere gevonden in de omgeving waar dat veel en veel minder is (en met goede recensies). Waarom raadt hij me bijvoorbeeld niet aan om zelf even rond te kijken naar een endodontoloog met korte wachttijden. Hij heeft de endodontoloog zelf gesproken zei hij, dan weet hij toch hoeveel maanden ik moet rondlopen met mijn probleem. Het is dat ik kritisch ben en zelf oponderzoek uit ga... En waarom verwees hij me niet meteen door naar een endodontoloog, de eerste en nu, de tweede keer? Is dit alles niet genoeg reden voor een klacht die hout snijdt? Of zie ik dat verkeerd?
Ik ben nu druk bezig om te zorgen dat ik snel door een endodontoloog kan worden geholpen. Een goede behandeling, de juiste behandeling, is nu inderdaad prioriteit. Alleen al de wetenschap dat ik misschien wel met een maand ofzo geholpen kan worden, geeft me weer wat moed. Ik ben zo bang om weer al die pijn te moeten ondergaan en niet normaal te kunnen functioneren. Ik heb destijds echt zo vaak dagen versuft op de bank gelegen met als enige wens dat de pijn weg zou gaan. Het was heel naar. En ook de ingreep bij de kaakchirurg vond ik erg vervelend.
Destijds dacht ik dat ik gewoon pech had; ik bracht de 5 antibioticakuren, de maanden van pijn, het plaatsen van de kroon na een niet goed verlopen wkb jaren daarvoor, en de verwijzing naar een kaakchirurg, niet in verband met de mogelijkheid dat de behandelmethode niet juist was.
Nu ik in toenemende mate een zeer onprettig gevoel heb bij de gang van zaken, ben ik aan het rondvragen en lijkt het zo te zijn dat er van alles anders had gekund of had gemoeten. De enige manier om er achter te komen of mijn gevoel klopt, is professionals vragen naar hun mening en/of een klacht indienen.
Ik vind dat, als de tandarts fout zat of betere beslissingen had kunnen nemen, hij dit ook moet weten. Hij lijkt nu geen verantwoording te nemen voor hoe dingen lopen. Hij zou het dus waarschijnlijk bij de volgende patiënt weer zo doen. Bovendien is het natuurlijk vreemd dat ik de ellende heb van een behandeling die anders had gekund, en ook bijna de hele rekening gepresenteerd krijg (verzekering dekt maar een schijntje). Maakt dat ik me erg boos en machteloos voel. De kosten zijn niet misselijk en er is tot nog toe geen enkele coulance van de kant van de tandarts. Maar ik laat eea vooral afhangen van advies dat ik krijg van professionals.
Ondertussen hoop ik dat er nog een behandeling mogelijk is van de kies, want een gat op die plek is echt mijn worst nightmare.