Kroon plaatsen

Author:
Jackson
Posted:
zo, 02/23/2014 - 03:28
Hallo,

Ik heb al een aantal jaren een stuk van mijn voortand afgebroken, het is al meer dan 10x gevuld en telkens gaan de vullingen kapot bij mij en het ziet er ook nooit perfect uit. Ik ben nu aan het twijvelen om mijn tand te vervangen voor een kroon. Kan iemand mij vertellen hoe het precies zit met kronen? Is een kroon sterker dan een normale tand?

Ik heb ook vroeger een beugel gehad en ik heb dus nog een stang achter mijn tanden. Ik vind dit heel irritant, is dit echt noodzakelijk? Telkens bijt ik de lijmballen kapot met eten van harde dingen enzo. Ik vraag mij echt af of dit allemaal vergoed word al die orthodontist en tandarts behandelingen... Telkens weer nieuwe lijmbal erop en nieuwe vullingen. Ik betaal 125 euro per maand bij menzis, volgens mij is dat pakket 1 ?

Ik zit zelfs te twijvelen om al mijn tanden te vervangen voor kronen... als ik dat doe heb ik dat stangetje dan niet meer nodig?

Mvg,

Jack
vV

info over kronen vind je elders op deze site en door de zoekfunctie te gebruiken.
voor verzekeringsvergoedingen kan je met een begroting van de kosten zo op de site van Menzis en in de polisvoorwaarden nakijken hoeveel er vergoed wordt. ook welk pakket je hebt kan je bij Menzis navragen/nakijken (polis)
Tanden vervang je overigens niet door een kroon, er wordt een kroon op geplaatst.
Ik denk dat het, gezien de soort vraag, wijs is je wat uitgebreider door de tandarts voor te laten lichten specifiek over jouw gebit en situatie.
In TV1, als je die hebt, is overigens geen vergoeding voor kronen.
zo, 02/23/2014 - 09:17 Permalink
Ortholimburg

Die stang zoals jij dat noemt is een lingual retainer en dient om je tanden op hun plaats te houden. Die kan er uiteraard af, maar dan moet je het risico er wel bij nemen dat je tanden terug kunnen verplaatsen. Of dat ook inderdaad zal gebeuren kan niemand voorspellen, maar het risico blijft wel bestaan.
Als de kronen verblokt worden hoeft die retainer er niet meer op.
zo, 02/23/2014 - 10:35 Permalink
Ortholimburg

Verblokt betekent dat de kronen aan elkaar vastzitten. Da's niet noodzakelijk een brug, als onder elke kroon nog een tand of een wortel zit . Van een brug spreken we enkel als er tanden ontbreken en er dus "overbruggingen" worden gemaakt waar er geen tanden zitten.
zo, 02/23/2014 - 13:15 Permalink