Tijd tussen extractie en plaatsen brug?

Author:
pechmettanden
Posted:
di, 02/04/2014 - 13:41
Hallo allen,

Ik zal even kort mijn situatie schetsen. Enkele jaren geleden heb ik een klap gehad op mijn tanden. Hierbij moesten er 2 tanden getrokken worden (tanden te ver afgebroken, onder tandvlees). Na enkele maanden rondlopen met een plaatje is dan uiteindelijk een vaste brug geplaatst over 5 elementen. 2 tanden die getrokken waren + 5 pijlers. Het gaat om 2 snijtanden vanboven.

Nu dit weekend heb ik opnieuw een klap op mijn tanden gekregen. Daarbij is mijn brug volledig afgebroken, en 1 pijler is ook ernstig beschadigd. Na mijn eerste bezoek bij de tandarts zijn de eerste zorgen toegediend, maar daarbij zei de tandarts dat die ene pijler ook getrokken moet worden + misschien nog een pijler. Dit zal maandag gebeuren en zal ik opnieuw met een plaatje rondlopen. Nu na mijn vorige ervaring hiermee zie ik hier enorm tegenop. EN hoop ik dat ik nu minder lang met mijn plaatje moet rondlopen aangezien het nu maar 1 tand is die (waarschijnlijk) getrokken zal worden.

Nu is mijn vraag, hoe lang zou ik ongeveer met een voorlopig plaatje moeten rondlopen vooraleer mijn vaste brug er opnieuw opkan?

Alvast bedankt en groeten.
Bruggetje

Hoi pechmettanden! Ik hoop dat je het een beetje volhoudt met je plaatje. Bij mij werden er 34 jaar geleden 1voortand, 1 snijtand en 3 kiezen boven verwijderd. Zo ging dat toen. Niks kronen. En een plaatje, waah...gehuild heb ik. Ik was nog jong. Kreeg er stress van in erge mate! Zelfs een tijdje kalmeringsmiddelen geslikt. Maar uiteindelijk wende het en na 34 [ :o ] jaar een nieuwe jonge tandarts. Erg tegen mijn plaatje. Adviseerde implantaten maar ja zag ik niet zitten. Eng gedoe en ws ook te weinig bot na al die jaren. Dus 2de advies een brug voortanden en frame voor de kiezen. Iig geen gat meer in mijn vooraangezicht. Kan ik vrolijk mijn kiezen uitlaten 's nachts zonder schaamte voor een gat tussen mijn tanden. Wel 2 kronen op mijn goede tanden maar ja, wel sterk maar niet echt mooi.. Dus hiervoor gekozen. Nu een mooie brug, maarr......het is zo wennen. Mijn mond en hersens kunnen nu maar niet omgaan met de verandering. Waaahhh...weer erge stress. Net als toen. Misselijk ben ik van het gevoel. Zit er met mijn tong aan. Wordt wakker en wil het dan uit mijn mond halen...Ik moet zelfs naar de huisarts deze week want ik kan soms niet eens functioneren van de stress. Dus wat ik wil zeggen, ik begrijp je hoor. Een mens is een raar wezen. Maar goed, na 34 jaar waren mijn hersens gewend aan dat plaatje, wat ik nu heb [brug] schijnt het meeste op echte tanden te lijken maar dat kan ik me gewoon niet herinneren hoe dat aanvoelde. Heel gek. Had mijn plaatje dag en nacht in namelijk. Alleen even voor het poetsen er uit.
Dus mijn vraag aan jou is, voelt een brug voor jou als echte tanden? Voelt de achterkant van je brug ook zo glad aan en dik, of is het n veel dikker dan eigen tanden. Zo voelt het voor mij. Ik wil er aan wennen namelijk. Het voelt voor mij dik en zwaar. Alsof ik enorme tanden heb. Ik probeer overal steun te vinden maar dat is moeilijk. De meeste mensen hebben geen moeite met hun brug omdat er een korte tijd tussen zit en geen 34 jaar. En het is ook moeilijk te begrijpen hoe je kan reageren op een heftige verandering in je mond. Mijn tong zat altijd geklemd tussen plaatje [zal jij nu ook herkennen] en nu tegen achterkant tanden aan en dat is voor mij nu heel stressvol. En zoals ik vroeger misselijk werd door mijn plaatje wordt ik nu misselijk door mijn brug..... :roll: . Gelukkig is de kramp in mijn tong en kaken al een stuk minder. Nou dit is mijn verhaal, ik ben het weer even kwijt. Ik kan niet meer terug naar de oude situatie. Dus moet wel wennen. Ik krijg verder weinig reacties op het forum.
Heel veel succes verder met je tanden en hopelijk kan je nu iets beter omgaan met je tijdelijke plaatje. :smt006
zo, 02/23/2014 - 21:20 Permalink
Chris888

@Bruggetje: Ik heb ook heel veel moeite gehad met het wennen aan een slechts kleine verandering aan m'n gebit (8jr geleden). Ging helemaal nergens over, maar ik kon m'n kiezen niet meer links en rechts precies op dezelfde manier tegen elkaar aan duwen. Ik kon er heel moeilijk door in slaap komen, gedurende driekwart jaar oid, waardoor ik heel moe werd. Daarna ging het beter. Volgens mij kan je helemaal niks met deze info, maar het is dus blijkbaar zo dat niet iedereen even snel went aan een verandering in de mond.
En misschien is jouw brug echt wel te dik of te zwaar voor de pijlers. Geen idee.
zo, 02/23/2014 - 22:03 Permalink
Dutchdevil

Mensen zonder klachten hebben idd weinig intentie om het te vermelden op internet, dus dat lees je amper.

Ik mis boven rechts de kleine kiezen, door een ongeval.
Implantaten erin, toen in overleg voor nood, een ter plekke gemaakte composietbrug er op.
Die functioneerde zo goed dat ik er verder niet eens meer op heb gelet, en mijn tandarts zei van wil je de definitieve brug niet eens? (1,5 jaar later)
Deze zit er nu op en dat is ook even wennen, deze is weer exact naar het formaat zoals het hoort, dus voelt ietsje dikker.
Daar let je enkel in het begin op, maar nu is het in 1 woord perfect.
Enkel met poetsen en stoken, merk je dat het een brug is.
ma, 02/24/2014 - 09:13 Permalink
Bruggetje

Bedankt voor jullie reactie dutchdevil en newtan. Jullie hebben gelijk. Ik lees al die verhalen waarin het mis is gegaan en wordt er doodsbenauwd van. Ik ga zo naar de tandarts voor mijn frame voor 3 kiezen boven. Zal ook wel weer wennen zijn. Ik vraag me nu ook af of er meer mensen zijn met een brug over de voortanden en dan alsnog een frame voor de kiezen :smt017
Ik durf nu geen bruggen meer te nemen voor die kiezen. :-? Ben bang dat ik daar ook moeite mee ga krijgen. De kiezen die ik nog heb zijn behoorlijk gevuld maar geen last. Ik heb een goede verzekering dus zou volgend jaar kunnen. Maar lees zo vaak dat mensen dan problemen hebben en pijn. Maar zoals jullie zeggen goede dingen lees je niet en soms lees ik ook verhalen die bijna regelrecht uit een horrorfilm lijken te komen. Ik denk dat na zo lang met een plaatje het eigenlijk heel normaal is dat je zo moet wennen. Bovendien loop ik met een afgezaagd plaatje in mijn mond vanwege de kiezen. Is geen pretje want hij past voor geen meter meer. Dus straks die frame. En goede hoop dat ik wen aan de brug. Dus wie weet, in het ergste geval laat ik m volgend jaar verwijderen en neem ik een groter frame. Of ik vind het best zo. En in het meest positieve geval ben ik zo enthousiast [en mijn verzekering vergoed dan weer] dat ik ga voor bruggen of [heel dapper] implantaten....... :smt006
ma, 02/24/2014 - 10:39 Permalink
Dutchdevil

'Maar lees zo vaak dat mensen problemen hebben en pijn'

Van een brug heb ik dat nog niet echt gelezen, ook niet gehoord, maar dat kan aan mij liggen.
Misschien ligt dat ook aan hoe hard je zoekt.
Ik denk dat je op moet passen dat het je niet teveel gaat beheersen, dan lijkt alles veel erger.
ma, 02/24/2014 - 12:43 Permalink