Reuk en smaak

Author:
Nollie
Posted:
do, 02/27/2014 - 13:52
Ik was altijd onder behandeling bij de bedrijfstandarts.
Maar ja bedrijf ging failliet dus ik was inmiddels al 15 jaar niet geweest.
De angst was altijd al groot en werd in de jaren alleen maar groter.
De kies-tandpijn, hoofdpijn, gezichtspijn werden alsmaar erger.
Ter voorbereiding op een andere ingreep moesten tanden en kiezen verwijderd worden.

Eerst naar de tandarts, die dacht dat de boven- en ondertanden behouden konden blijven.
Maar na het maken van de foto's bleek pas hoe erg het allemaal was.
Kaakbot was aan het verdwijnen en voor de rest een en al ontsteking in een vergevorderd stadium plus een grote cyste.
Daarna bezoek aan de kaakchirurg.

Nou kon ik al jaren niet meer ruiken en proeven en dacht dat het misschien kwam door de chemicaliën waarmee ik had gewerkt.
En na deze vraag aan de tandarts te hebben voor gelegd kreeg ik als antwoord dat de ontstekingen dermate ernstig waren dat het zeer wel mogelijk was.
Heb het hele internet afgezocht om hier een antwoord op te vinden.
Is er iemand die het mij kan vertellen.
vV

en dan? even anders gezegd: vele mogelijke oorzaken (te veel?) passeren de revue, terwijl het verhaal lezend ede oorzaak net zo logisch als voor de hand liggend is. En met de opgedane kennis gaat de oorzaak niet weg.
di, 03/04/2014 - 08:13 Permalink
Tandenborstelman

Correct, maar het is (in mijn optiek) niet meer dan logisch dat wanneer je een (al dan niet lichamelijk) probleem hebt, je er meer over te weten wilt komen. Wat is er met me aan de hand, waar kan het aan liggen? Enz. De een gaat direct naar een dokter, en de ander gaat eerst zelf informatie inwinnen alvorens stappen te ondernemen. Zoveel mensen, zoveel gedragingen en gewoontes.
di, 03/04/2014 - 12:13 Permalink
vV

En na deze vraag aan de tandarts te hebben voor gelegd kreeg ik als antwoord dat de ontstekingen dermate ernstig waren dat het zeer wel mogelijk was.

het antwoord is alleen al door de tandarts gegeven. En nog een keer door mij.
Vandaar dat ik mij de zin afvraag te gaan zoeken naar een antwoord wat al twee keer door verschillende mensen onafhankelijk van elkaar gegeven is. Ik vraag mij dan af wat de toegevoegde waarde van extra (?) info is. Voor wat er gedaan moet worden maakt het niet uit, en of het daadwerkelijk (geheel) daaraan lag weet je ook pas als die rommel opgeruimd is.
Maar misschien denk ik te simpel, heb maar 6 jaar universiteit als opleiding gehad, na de middelbare school.

wat ik bedoel te zeggen is dat heel veel extra info niet per se altijd zo handig is....
Of men wordt op het verkeerde been gezet (men kan het idee krijgen iets ergs te hebben terwijl dat niet zo is, maakt zorgen om niets dan) of info kan aanleiding zijn om (op basis van verkeerde info, of info over iets wat niet aan de orde is maar het wel lijkt) misschien aanleiding zijn om het voorgestelde behandeltraject wat op zich juist is niet te laten uitvoeren...

Naar mijn mening is er heel sterk (te sterk) de neiging tegenwoordig internet af te struinen naar (extra) info met alle (grote ) risico's van dien, mn voor de gezondheid. Zeker ook omdat ook nog eens niet alle info op het www correct is en/of van toepassing op het individu.
di, 03/04/2014 - 12:25 Permalink
Tandenborstelman

"Maar misschien denk ik te simpel, heb maar 6 jaar universiteit als opleiding gehad, na de middelbare school."

Oeh, niet met opleidingen en diploma's gaan smijten hè! Sommige mensen kunnen dan denken dat je iets te verbergen hebt.

:lol: :wink:

Ik snap jouw beredenering volkomen, vanuit het perspectief van een arts. Je moet alleen begrijpen dat patiënten niet over dezelfde kennis beschikken als jij. Een patiënt is geen arts, en denkt niet als een arts. En, een patiënt heeft hulp nodig. Hij verkeert dus in een andere situatie dan jij, waarover hij geen volledige controle heeft. En wat ga je doen als je geen controle hebt? Dan ga je proberen die controle (voor zover als mogelijk) te verkrijgen. En dat doe je dan in eerste instantie door zoveel mogelijk kennis in te winnen.

Misschien een leuk voorbeeld voor jezelf. Bedenk een product waar je zelf weinig verstand van hebt. Wat dat voor jou is weet ik niet, misschien een HD LED Televisie, misschien een kledingstuk of misschien wel een auto? Laten we even van het laatste voorbeeld uitgaan. Je loopt een autogarage binnen en de showroom is gevuld met de mooiste modellen. Je vertelt de verkoper dat je op zoek bent naar een auto. De verkoper heeft een mooi modelletje "dat precies aan jouw wensen voldoet". Je mag 'm zo meenemen voor maar € 50.000,-. Wat doe je? Neem je 'm gelijk mee? Volg je blindelings het advies van de expert? Of ga je toch maar eerst even kijken of ze diezelfde auto bij een andere garage wellicht goedkoper aanbieden? Of ga je toch verder op onderzoek uit om te bepalen of je het model waar die verkoper zo enthousiast over is eigenlijk wel nodig hebt?

Long story short... kennis is macht. Hoe meer kennis je over een bepaald onderwerp bezit, een des te betere afweging je kunt maken. In een tijdperk waarin veel informatie binnen een handomdraai beschikbaar is, is het dan ook niet verwonderlijk dat mensen daarnaar op zoek gaan (afgezien van het feit of dat wel of niet verstandig is).

En nu weer on topic...
di, 03/04/2014 - 13:22 Permalink
vV

behoorlijk on topic nog hoor. even afgezien van de misplaatste vergelijkingen.
Zoals je terecht stelt, de patiënt is leek, om dan naar publicaties te gaan zoeken vind ik persoonlijk vreemd, omdat je om te beginnen niet weet waar je (naar) moet zoeken. en in de tweede plaats waarschijnlijk niet de selectie kan maken wat wel en wat niet van toepassing is. En dus een groot risico loopt verkeerde info op te doen, met alle consequenties.

Om voorbeelden als info inwinnen over tv of auto erbij te halen vind ik wel een beetje de plank mis slaan, het gaat om je lijf en gezondheid, niet om een gebruiksartikelen (hoewel velen er wel zo mee omgaan helaas...)

Mijn vraag aan ts is dus ook , waarom wil je wat precies weten.
Sommigen hier kan je prima naar pubmed of zo sturen. Aan de andere kant hadden die het zelf dan ook wel gevonden. Anderen krijgen juist een overkill aan (verkeerde) info. dat is niet de soort controle die je wilt als je klachten en kwalen hebt, en ook niet de controle die helpt bij herstel daarvan...Vandaar dat ik tracht mijn visie als behandelaar over te brengen, dat mensen misschien ook wat (meer) vertrouwen moeten proberen te hebben in de behandelaars, in hun eigen belang voornamelijk. Is dat vertrouwen er blijkbaar niet (genoeg) heb je gelijk al een valse start.

Nu weet ik dus niet of de vraag gesteld werd uit gebrek aan vertrouwen, of om een andere reden, want daar wordt niet op ingegaan.
wat mij betreft is dan ook TS weer aan zet.
di, 03/04/2014 - 14:09 Permalink
Tandenborstelman

"Om voorbeelden als info inwinnen over tv of auto erbij te halen vind ik wel een beetje de plank mis slaan, het gaat om je lijf en gezondheid, niet om een gebruiksartikelen (hoewel velen er wel zo mee omgaan helaas...)"

Ik probeer enkel een situatie te schetsen waardoor je hopelijk de achterliggende gedachte begrijpt waarom mensen graag meer informatie ergens over willen hebben. Natuurlijk is een product niet met je lichaam te vergelijken, maar de situatie (het hebben van te weinig kennis en als gevolg daarvan het inwinnen van meer informatie) zeker wel. Dat is wat ik je probeer duidelijk te maken. Mensen zijn de controle kwijt, zijn misschien zelfs wel een beetje bang, en doen er alles aan om grip te krijgen op de situatie. Daarnaast zijn mensen (gelukkig) ook kritisch en nemen ze niet direct alles aan wat tegen ze gezegd wordt. Ook een expert hoeft niet altijd gelijk te hebben en kan er wel eens naast zitten. Sommige mensen nemen iets na 1 keer van een expert aan. Anderen moeten eerst 10 verschillende experts raadplegen. Ieder mens heeft andere wensen, ideeën en behoeftes. Zo is het leven.

Ik ben benieuwd naar de reactie van de Topic Starter.
di, 03/04/2014 - 14:47 Permalink