diepe beet ondertand afslijpen

Author:
paalboom321
Posted:
vr, 03/07/2014 - 20:10
hallo ik ben kees en ik ben 14 jaar oud

ik ben laatst bij de tandarts geweest en die zij dat ik een diepe beet heb en hij had het op gelost door me ondertanden een beetje af te slijpen dat had hij dus ook gedaan maar nu raken me tanden weer me tandvlees aan.

hoord dit en is er nog een manier waar door dit kan worden opgelost.
Ortholimburg

Afslijpen is meestal geen blijvende oplossing, omdat de ondertanden opnieuw gaan uitgroeien tot ze weer contact maken. De diepe beet moet behandeld worden zodat je niet meer tegen je tandvlees bijt, maar je boven en ondertanden tegen elkaar steunen zoals het hoort .Dit vergt orthodontie, en in extreme gevallen zelfs chirurgie. Op 14 jaar kan het meestal zuiver orthodontisch worden opgelost.
za, 03/08/2014 - 12:47 Permalink
paalboom321

dank u voor uw uitleg

mijn verhaaltje:

ik ging naar de tandarts en ik zij tegen hem dat mijn tanden tegen me tandvlees zitten en toen zij hij daar kan je niks aan doen.

toen ging ik na een half jaar weer naar de tandarts en toe zij ik het weer en hij zij ja ik kan wel een beetje van je tand afslijpen.
nu zijn me me ondertanden weer terug gegroeid en nu zijn me tanden zelfs scherper. en hij had het geen 1 keer over orthodontie gehad
zo, 03/09/2014 - 09:17 Permalink
paalboom321

hoort een tandarts je in dit geval niet door te sturen naar een orthodontist

en wat zijn de mogelijke oplosingen om me diepe beet op te lossen

en mijn moeder geloofd heilig in onze tandarts dus als de tandarts iets zegt geloofd ze het meteen en als de tandart niks zegt dan denkt ze dat er niks aan de hand is. maar als het dus echt zo is dat dit orthodotisch opgelost moet worden en de tandarts zegt niks over orthodontie moet ik dan zelf voorleggen of een orthodonische ingreep meschien nodig is?

ps
ik heb best wel veel last van dat ik steeds in me tandvlees bijt : tandvlees niet gehemelte
ma, 03/10/2014 - 15:32 Permalink
Ortholimburg

Wat er precies moet gebeuren om de diepe beet op te lossen, is zo niet te zeggen. Te weinig info. Dat er iets moet gebeuren lijkt me wel zeker. Tandvlees dient niet om op te bijten, en op de lange duur ga je dat dan ook beschadigen. Als je er maar lang genoeg mee blijft rondlopen ontstaat er onomkeerbare schade .Nu ben je nog jong en kan het meestal goed orthodontisch worden opgelost. Hoe ouder je wordt, hoe meer je in de richting van chirurgie gaat evolueren.
ma, 03/10/2014 - 18:09 Permalink
paalboom321

ik heb er veel last van maar ik moet nog een half jaar wachten voor ik weer naar de tandarts ga

kan het dan wel op gelost worden

oja nog wat info over me gebit meschien kunt u dan een klijn beetje inschaten hoe lang het zou duuren en wat er voor nodig is

1 ik heb een overjet van ongv 7 milimeter
2 ik heb geen overbeet
3 de diepte van me beet is ongv 9 tot 10 milimeter
4 ik heb mega veel spleetjes tussen me tanden
5 me voorste boven en ondertanden zijn een beetje naar binnen gedraaid

en dat is het ongv voor de rest is het recht ongv
ma, 03/10/2014 - 20:53 Permalink
Ortholimburg

ik heb even het internet af gespeurd

en ik denk dat ik of cervical headgear ofzo of bite turbos

en welke zijn het minst vervelend kwa iritaties met eten en in de mond uitelijk maakt me niet echt uit

Je hebt een diepe beet van 9 tot 10 mm ,dat is dus een overbeet van 9 tot 10 mm. Je hebt een overjet ,of voorbeet van 7 mm ,dus bijt je wel in je verhemelte, zoals ik eerder al heb gezegd. Een behandeling moet je zelf niet gaan zoeken. Een orthodontist heeft er 9 tot 10 jaar universitaire opleiding opzitten om zo ver te geraken . De oplossing ga je dus echt niet googelen.
di, 03/11/2014 - 19:34 Permalink
Chris888

Je (of één van je ouders) kunt zonder verwijzing een afspraak maken voor een consult bij een orthodontist. Je kunt evt. wel je tandarts vragen of hij goede ervaringen heeft met een bepaalde orthodontist, ook al heeft ie je niet uit zichzelf verwezen.
di, 03/11/2014 - 19:46 Permalink