ontstoken zenuw na klein gaatje

Author:
Ellyb12
Posted:
vr, 03/07/2014 - 22:07
is dit normaal?

In de eerste week van jan. Heb ik 3 kleine gaatjes in mijn kiezen laten vullen. Dat heb ik met een verdoving gedaan. Direct daarna kreeg ik warm/koud pijn en daarna steeds erger wordende pijn in mijn gezicht en kaak. Ik ben begin februari terug geweest. Toen was er op de foto niks te zien. De vullingen waren ook niet te groot. Volgens de tandarts had ik alleen gevoelige tanden. Moest ik poetsen met andere tandpasta. Veder kwam het waarschijnlijk omdat ik B12 patiënt ben en ik veel beschadigde zenuwen heb, die nog herstellende zijn. Dacht de tandarts
Ik kan nu nog steeds niet kauwen. Mijn hele wang doet pijn en ik heb erge druk pijn als ik buk. Ben weer terug geweest. Het is een tandzenuw/wortelpunt ontsteking. Moet een wortelkanaalbehandeling.

Ik vraag me af hoe het kan dat van een heel klein, niet diep, gaatje, zoveel ellende kan ontstaan. Is dit normaal? Heb 30 jaar geen enkel gaatje gehad. Door B12 tekort, 6 in een jaar.
Ik moet nog drie kleine gaatjes aan de andere kant laten vullen. Hoop niet dat het weer een groot probleem wordt.

iemand ervaringen of tips?
vV

kan toeval zijn, waarschijnlijk net een kleine zenuwuitloper toch aangetast door de bacteriën in het gaatje.
Tandbeen/wortel is namelijk poreus en daarin zitten ook zenuwuitlopers vanuit de zenuw in de kies.
Risico dat het bij de anderen ook gebeurt is niet uitgesloten maar ook niet heel groot.
za, 03/08/2014 - 18:50 Permalink
Piep

Misschien off topic, maar heeft een tekort aan vitamine B12 gevolgen voor de conditie van je tanden en kiezen? Bij mij is een paar weken geleden ook een tekort aan B12 vastgesteld en sindsdien krijg ik hier injecties voor, maar ik had geen idee dat het ook gevolgen heeft voor het gebit. Hopelijk stuurt het wel de aften de laan uit die zo groot zijn als mijn vingernagel en me al jarenlang pijnigen.
do, 03/13/2014 - 14:13 Permalink
Ellyb12

Officieel is er geen link tussen B12 tekort en tandproblemen. Ik heb zelf strengziekte ( afstervende myelineschedes van de zenuwen) door B12 te kort. Ik maak te weinig speeksel waardoor tandproblemen ,alleen in bovengebit, ontstaan zijn. Ik ben getest op de ziekte van Sjögrens, alle symptomen kwamen overeen. Maar de reumatoloog kon geen bloedafwijking vinden. Nu zijn de symptomen weer terug geplaatst in mijn rijtje, veroorzaakt door B12 tekort.
Door slecht werkende zenuwen, kunnen de speekselklieren minder goed impulsen doorkrijgen en kan er minder speeksel gemaakt worden. Daardoor kan een speeksel tekort ontstaan en dus tandproblemen.
Daarnaast kunnen bepaalde verdovingen die adrenaline bevatten zorgen voor meer schade aan de zenuwen. Daarom wordt MS patiënten deze middelen ook afgeraden. Op advies van de internist heb ik nu Citanest gebruikt voor verdoven. Mogelijk blijft de schade zo beperkt en gaan zenuwen niet verder irriteren.
Dit is ongeveer wat de reumatoloog, internist en tandarts mij verteld hebben.

Op b12 forums kan je heel veel verhalen vinden van mensen die tandproblemen kregen na of tijdens B12 tekort. De meeste problemen hebben toch te maken met schade aan zenuwen of ontstekingen aan het hele maag-darm kanaal.
Ik verwacht dat met een correcte B12 behandeling, deze problemen verdwijnen.

Inmiddels de wortelkanaal behandeling gehad. Er zat een behoorlijke ontsteking bij de wortelpunt, te zien op foto. Het lijkt nu beter te gaan, kan wel even duren voordat de hele ontsteking weg is. Wel jammer dat de tandarts een latex matje in mijn mond stopte, terwijl hij weet dat ik daar allergisch voor ben. Ik snap niet waarom ze niet alles non-latex hebben bij tandartsen en ziekenhuizen. Als patiënt moet je altijd zelf goed opletten. Zo ben ik ook allergisch voor de meeste pleisters en plakkers
zo, 03/16/2014 - 12:53 Permalink