Hallo,
ik heb dringend advies nodig. Mijn tandarts heeft mij doorverwezen naar de orthodontist met het volgende bericht: ¨Bovengenoemde patient stuur ik door vanwege een klasse 2/2 zeer diepe beet welke een traumatische diepe beet is met extracties van elementen 15 en elementen 25 die verloren zijn gegaan zijn waardoor de beet nog verder verdiept. Recessies op de 31 en 41 zijn veroorzaakt door deze diepe beet en ook zien we overmatige slijtage aan de bovenelementen.¨
Bij het eerste consult met de orthodontist kreeg ik het slechte nieuws te horen dat hij maar 1 oplossing ziet. Namelijk een beugelbehandeling in combinatie met een kaakoperatie aan de onderkaak. Dit viel rauw op mijn dak. De volgende dag ben ik teruggaan voor een uitgebreide analyse met o.a. happen etc. Dit om een uitgebreid behandelplan op te stellen. Vervolgens is er een consult ingelast samen met 2 kaakchirurgen. Globaal ziet het behandelplan als volgt uit. Eerst zal het bovengebit gebeugeld worden. Daarna het ondergebit. Dit zal als resultaat een overbeet opleveren. Volgens de chirurg zal deze ongeveer 8 mm bedragen. Ik heb ook aan de chirurg gevraagd of er afwijkingen aan de kaken zijn. Volgens hem en de orthodontist niet. De onderkaak is niet korter dan de bovenkaak. Vorm en stand van de kaken ook prima. Beide vermoeden dat de dekbeet is ontstaan door het ontbreken van de achterste kiezen in de onderkaak. Deze zijn verwijderd toen ik 10 was. Er is daardoor een verkeerde druk ontstaan. Om deze overbeet te corrigeren zal een operatie aan de onderkaak moeten plaatsvinden. De onderkaak zal naar voren worden geschoven. Vervolgens na beugelen en aangeraden wordt implantaten te plaatsen voor de ontbrekende elementen.
De gesprekken waren meer eenrichtingsverkeer en gingen zeer snel. Ik had ook geen mogelijkheid om al mijn vragen te stellen. Er is inmiddels ook een aanvraag ingediend bij de verzekeraar voor vergoeding van de beugel en operatie. Terwijl ik nog geen behandelplan op papier heb ontvangen en mijn fiat heb gegeven aan het plan. Ik krijg het gevoel dat minder ingrijpende oplossingen niet zijn onderzocht. De kaakchirurg zag dat ik nog veel vragen had, en heeft daarom een spreekuurafspraak met mij gemaakt.
Mijn belangrijkste vraag luidt als volgt: bestaan er mogelijkheden om de dekbeet zonder kaakoperatie te behandelen? Wellicht gebruik maken van bot ankers om de volledige boventandenboog naar achter te brengen? Of misschien de overbeet laten staan? Geeft een overbeet van ongeveer 8 mm functionele problemen? Want ik zie vreselijk op tegen de operatie. Mocht ik de behandeling staken, wat zijn de consequenties van het onbehandeld laten van de dekbeet? Mocht ik tanden verliezen is het daarna mogelijk om implantaten en of een klikgebit te plaatsen zonder kaakoperatie?
Hopelijk kan iemand me helpen met deze vragen.
ik heb dringend advies nodig. Mijn tandarts heeft mij doorverwezen naar de orthodontist met het volgende bericht: ¨Bovengenoemde patient stuur ik door vanwege een klasse 2/2 zeer diepe beet welke een traumatische diepe beet is met extracties van elementen 15 en elementen 25 die verloren zijn gegaan zijn waardoor de beet nog verder verdiept. Recessies op de 31 en 41 zijn veroorzaakt door deze diepe beet en ook zien we overmatige slijtage aan de bovenelementen.¨
Bij het eerste consult met de orthodontist kreeg ik het slechte nieuws te horen dat hij maar 1 oplossing ziet. Namelijk een beugelbehandeling in combinatie met een kaakoperatie aan de onderkaak. Dit viel rauw op mijn dak. De volgende dag ben ik teruggaan voor een uitgebreide analyse met o.a. happen etc. Dit om een uitgebreid behandelplan op te stellen. Vervolgens is er een consult ingelast samen met 2 kaakchirurgen. Globaal ziet het behandelplan als volgt uit. Eerst zal het bovengebit gebeugeld worden. Daarna het ondergebit. Dit zal als resultaat een overbeet opleveren. Volgens de chirurg zal deze ongeveer 8 mm bedragen. Ik heb ook aan de chirurg gevraagd of er afwijkingen aan de kaken zijn. Volgens hem en de orthodontist niet. De onderkaak is niet korter dan de bovenkaak. Vorm en stand van de kaken ook prima. Beide vermoeden dat de dekbeet is ontstaan door het ontbreken van de achterste kiezen in de onderkaak. Deze zijn verwijderd toen ik 10 was. Er is daardoor een verkeerde druk ontstaan. Om deze overbeet te corrigeren zal een operatie aan de onderkaak moeten plaatsvinden. De onderkaak zal naar voren worden geschoven. Vervolgens na beugelen en aangeraden wordt implantaten te plaatsen voor de ontbrekende elementen.
De gesprekken waren meer eenrichtingsverkeer en gingen zeer snel. Ik had ook geen mogelijkheid om al mijn vragen te stellen. Er is inmiddels ook een aanvraag ingediend bij de verzekeraar voor vergoeding van de beugel en operatie. Terwijl ik nog geen behandelplan op papier heb ontvangen en mijn fiat heb gegeven aan het plan. Ik krijg het gevoel dat minder ingrijpende oplossingen niet zijn onderzocht. De kaakchirurg zag dat ik nog veel vragen had, en heeft daarom een spreekuurafspraak met mij gemaakt.
Mijn belangrijkste vraag luidt als volgt: bestaan er mogelijkheden om de dekbeet zonder kaakoperatie te behandelen? Wellicht gebruik maken van bot ankers om de volledige boventandenboog naar achter te brengen? Of misschien de overbeet laten staan? Geeft een overbeet van ongeveer 8 mm functionele problemen? Want ik zie vreselijk op tegen de operatie. Mocht ik de behandeling staken, wat zijn de consequenties van het onbehandeld laten van de dekbeet? Mocht ik tanden verliezen is het daarna mogelijk om implantaten en of een klikgebit te plaatsen zonder kaakoperatie?
Hopelijk kan iemand me helpen met deze vragen.
Re: Dekbeet behandeling, mogelijkheden zonder kaakoperatie?
Er zijn verschillende mogelijkheden om een dekbeet te behandelen, maar misschien is in uw specifieke geval chirurgie wel de enige mogelijkheid. Als de beet zo diep is dat er al recessies door onstaan zijn thv el 31/41, dan is de kans toch wel erg groot dat het idd chirurgisch moet, maar uiteraard hebben we te weinig concrete info om dit met zekerheid te stellen.
Wat als er niks wordt gedaan? 9 kansen op 10 op termijn gewoon tandverlies.
Mogelijkheid implantaten: in zo'n geval quasi nihil. er is dan gewoon onvoldoende verticale dimensie om eender welk prothetsich herstel te maken. En dan zit je garanti vast aan chirurgie, die bij het ontbreken van tanden ineens een heel stuk moeilijker wordt.
Allereerst bedankt voor uw reactie. Kunt u een voorbeeld geven van een behandeling zonder kaakoperatie? Waarom is alleen een beugelbehandeling onvoldoende? Wat zouden de consequenties zijn van het stabiliseren van de overbeet van 8 mm? En dus het niet uitvoeren van de kaakoperatie? Wat houdt de term verticale dimensie precies in? Het tandverlies, heeft dat betrekking op boven voortanden en of onder voortanden? Begrijp ik het goed dat u van mening bent, dat een klikgebit plaatsen na tandverlies niet gaat lukken? Hoe zit het dan met een los kunstgebit? Zou dat functionele problemen opleveren?
U heeft gelijk. Om mijn specifieke vragen te beantwoorden, heeft u natuurlijk meer gegevens nodig. Hopelijk kunt u wel een algemene vraag beantwoorden. Hoe groot is de kans op een relaps na een onderkaak operatie bij dekbeet patienten? Naar het schijnt is de kans op een relaps voor open beten 1 op 3. Welke complicaties kunnen er optreden bij een onderkaak operatie?
Ook een diepe beet kan recidiveren, een goede contentie is noodzakelijk. Recidiefgevaar bij een openbeet is groter.
Mogelijke complicaties:
Ontstaan van ATM klachten (zelden ,ong 3% ,vaak reversiebel), zenuwbeschadiging ( met de huidige navigatietechnieken en zenuwlokalisatie met CBCT ook zeldzaam geworden, vaak omkeerbaar,2 tot 3% 2jaar post-op met een verstoorde sensibiliteit, meer bij oudere patiënten) .Bad split ( zeldzaam: minder dan 1%)In mijn ervaring is de meest voorkomende complicatie last van de osteosyntheseplaten .Moeten in ong 20 tot 25 % vd gevallen verwijderd worden. Al bij al een veilige procedure. Bestaat ook al van in de vijftiger-jaren. Ik heb in mijn carrière ( +30 jaar, consulent in 1 groot regionaal ziekenhuis en 2 universitaire ziekenhuizen)) nog nooit een fatale complicatie gezien.
Ik ben alweer wat ouder, 2e helft 50, als puber lang gebeugeld vanwege diepe dekbeet, maar het is gewoon weer teruggekomen, en na 10-tallen jaren komen de problemen toch opeens.
Ik ben netzo geschrokken als u, bij mij is het tandvlees bij de 4 voor-ondertanden behoorlijk weg, de tanden steken even ver boven het tandvlees uit, als dat ze naar onderen bloot liggen. Recessie van de gingiva heet dat dus. En ik heb er pijn aan, als er iets tussen komt [vaak] en bij koude wind op de fiets....
De ondertandjes slijten over hun hele lengte af op de binnenkant van de boventanden en er zitten mooie gladde vlakjes op.
Ze zijn gevoelig.
Ik heb een splint gehad, maar kon er snachts slecht van slapen, ik bleef maar bezig met mijn kaak, misschien ook doordat hij slecht paste: hij dwingt de onderkaak naar achteren [!]
Tandenknarsen doe ik niet, klemmen misschien wel....overdag merk ik dat weleens, bijvoorbeeld als ik me lichamelijk inspan, "[tanden op elkaar]"
Maar...waarom niet een paar MM van de boventanden afslijpen? Dan is het toch weer even OK? :smt003
Die paar mm maken het tandvlees stuk, contact maken blijven ze toch wel, zie boven.
Groetjes Henk.