Veel te ver laten komen

Author:
Steven87
Posted:
ma, 03/24/2014 - 14:09
Hallo,

Ik heb nu al jaren problemen met mijn gebit.

Ik ben verschrikkelijk bang voor de tandarts maar wat mij nog banger maakt is iemand mijn gebit uberhaupt te laten zien.I k heb al jaren al mijn sociale contacten laten zitten omdat ik niet eens buiten de deur durf te komen. Ik heb ook al jaren mijn tanden niet gepoetst omdat alles pijn doet en bang ben dat ik iets afbreek.

Nu is mijn wang opgezwollen (iets ontstoken) en dit schijnt nogal ernstig te zijn dus ik moet er nu wel wat aan laten doen.

Ik weet zeker dat er geen goede tand in mijn gebit zit. Ik heb een hele hoop angstverhalen hier (en op andere sites) gelezen om mezelf moed in te spreken actie te ondernemen, maar bijna bij elk verhaal staat er dat het uiteindelijk wel meevalt. Nou mijn gebit is zo rampzalig, ik weet 100% zeker dat het NIET mee gaat vallen en dat ik wel meer dan 30 gaatjes heb afgezien van een hoop afgebroken tanden

Ik ben pas 27 maar het enige wat ik me kan bedenken is een kunstgebit, ik kan me niet voorstellen dat hier nog iets aan te doen is, en ook al is dat wel zo doe ik dat denk ik liever niet want dat zouden zo veel behandelingen zijn, dan ben ik voor de rest van mijn leven bezig. Ik lees hier verschillende verhalen over, de ene is er heel blij mee, maar een hoop raden het ook af. Graag advies ik ben compleet verloren.

Alvast bedankt

Groeten
Steven87

Ik heb dus morgen een afspraak bij een tandarts voor het eerst in 10 jaar om een doorverwijzing te krijgen naar een kaakchirurg, maar als ik toch bezig moet zijn wil ik gelijk maar alles oplossen, ik ben het helemaal zat en kan al jaren niet eens meer normaal eten of slapen.
ma, 03/24/2014 - 14:59 Permalink
Constantijn

Hallo Steven87,

Als ik je verhaal lees, denk ik dat het inderdaad niet mee gaat vallen. Maar de vraag is allerminst of het gaat meevallen of niet. De vraag is wat je doel is.

Een kunstgebit is voor sommige gebitten helaas de enige oplossing. Als mensen heel lang te weinig kiezen hebben voor kauwfunctie, dan is in hun ervaring een kunstgebit perfect, want dan kunnen ze beter kauwen. Echter als mensen wel kiezen hebben, waar ze op kunnen kauwen, maar die keizen zijn niet meer restaureerbaar en moeten eruit, dan ervaren ze een verslechtering, want een kunstgebit geeft minder kauwvermogen.

Maar ... houd wel rekening met het feit dat in beide gevallen de mondgezondheid er wel op vooruit gaat, want ontstekingen en andere processen zijn dan wel verdwenen.

Zoals je al zei was je nog niet bij de tandarts geweest en weet je niet of er nog andere mogelijkheden zijn.

Kijk, je gebit zal ook na een zeer uitgebreide restauratie niet meer zo als het origineel kunnen zijn, maar de restauratie zal er wel voor zorgen dat het veel beter wordt dan nu en dat je je zoveel mogelijk je eigen tanden en kiezen behoudt, wat veel kauwcomfort, sociaal comfort geeft. Maar je zult gebonden zijn aan regelmatig ouderhoud bij de tandarts (vullingen om de zoveel tijd vervangen, kronen op zijn tijd e.d.).

Jij bent de enige die erover kan beslissen, maar de vraag is waarom jij jezelf niet zou motiveren om je gebit zo lang mogelijk te behouden en te onderhouden.

Daarnaast denk ik dat het handig is om ervoor te zorgen dat je angst en je schaamte verdwijnen.

Als je vragen hebt, laat het maar weten.
ma, 03/24/2014 - 17:59 Permalink
Steven87

Hoi Constantijn,

Bedankt voor je reactie.

Ik was niet helemaal duidelijk in mijn eerste post, ik heb hier nog nooit met iemand over gepraat dus het is allemaal even wennen.

Ik heb nog wel wat kiezen, alhoewel er wel overal gaatjes zitten. Ik kan al jaren niet meer goed eten en maar aan 1 kant kouwen (en geen hard voedsel).

Ik vraag me dus af, heeft een kunstgebit zo veel nadelen dat er overal word geadviseerd om eerder een behandeling te doen voor de tanden die ik nu heb? Het is zo'n ramp en zal ook bakken met geld kosten. Ik was overigens wel een keer naar een narcosetandars geweest wat me 4000 euro kosstte en slechts 20-30% van mn gebit oploste.. Daarna had ik niet genoeg geld dus had het verder niet af laten maken. De vullingen etc. zijn onderhand alweer erg versleten (ik slijt mijn eigen tanden nogal erg door er met mijn tong langs te gaan omdat het altijd over irriteert).

Is het erg te zien als iemand een kunstgebit heeft? Ik kan nu al mijn mond slechts een paar milimeter open doen of je ziet al dat er overal gaatjes zitten (of plak) dus zo veel erger kan het niet lijkt me?

Nogmaals bedankt
ma, 03/24/2014 - 20:16 Permalink
Constantijn

Hoewel ik jouw gebit niet ken, is mijn inschatting dat een kunstgebit in jouw geval minder fijn zal zijn omdat je je eigen kiezen nog hebt. Esthetisch zal het mogelijk beter zijn dan wat je nu hebt, maar een kunstgebit zit wel los, geeft minder kauwvermogen, geeft minder gevoel en die ongemakken ken je nog niet. Dus als het mogelijk is om te restaureren, krijg je een veel betere situatie.

Narcose is een erg slecht idee. Je kan je gebit misschien in één keer restaureren, maar je blijft nog steeds bang en zoals ik al zei: je zult aan tandheelkundig onderhoud onderhevig blijven.

Ik heb ook allerminst gezegd dat je erover moet praten. Wil je van je angst en je schaamte af, zoek dan zo snel mogelijk een goede NLP trainer, want dan ben je binnen een maand klaar. Er zijn er veel die op basis van no cure no pay werken.

Als je vragen hebt, laat het weten.
di, 03/25/2014 - 06:13 Permalink