Vragen over de splint (bij bruxisme)

Author:
Venuz5
Posted:
di, 03/25/2014 - 12:19
Eigenlijk hoopte ik dit antwoord gewoon te vinden door te googlen of het forum te doorzoeken, maar helaas kon ik het antwoord niet vinden, vandaar toch het topic :)

Ik knars/klem en heb daar ongeveer 3 jaar geleden een splint voor gekregen. Er was wel wat slijtage op de kiezen, maar in principe was het nog in een beginstadium, dus de splint zou een uitkomst zijn.

Nu is mijn vraag eigenlijk wat de bedoeling is van de splint. Dat klinkt als een vraag waar makkelijk een antwoord op te vinden is, maar niets is minder waar.
Ik lees overal dat het ingezet wordt en helpt, maar wat nu daadwerkelijk de echte functie is kan ik nergens uithalen.
Is het puur een beschermlaagje bieden terwijl je knarst? Of moet het ook zorgen dat je uit jezelf dan ook minder knarst?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik zeker weet dat ik nog knars/klem, dus ik vroeg me af of de splint doet wat hij bedoeld is te doen.
Dat ik nog knars/klem weet ik, doordat ik in het begin bijvoorbeeld wat 'bijtschade' (witte pitjes, echt als resultaat v bijten, niet gewoon aanslag) gekregen op de onderkant van de splint t.h.v. de achterste kiezen. Deze schade is in de jaren overigens niet erger geworden!
Naast mijn vraag over de functie van de splint, is ook de vraag of die bijtschade op de splint iets uitmaakt. Ik merk er zelf niets van. Er is niets afgebroken, het zijn zeg maar kleine pitjes/barstjes op 2 plekjes waar de kies zou bijten, maar het plastic is nog 'gesloten'.. Ik zou nl ontzettend opzien tegen een andere splint, omdat ik er echt een angst voor heb (ik heb ook een angstoornis) en ik eindelijk helemaal gewend ben aan deze en ook netjes elke dag draag zonder problemen.

De reden dat ik, met name de tweede vraag, liever hier stel ipv direct aan mijn tandarts, is omdat de splint destijds bij mijn vorige praktijk aangemeten is en ik geen nieuw splint wil, als dit misschien niet echt nodig is en mijn tandarts dit mogelijk als commerciele 'opportunity' ziet bij een nieuwe patient. Ik besef dat de eigen tandarts bij gebitsproblemen meestal het beste advies kan geven, maar over dit onderwerp is objectief advies volgens mij best mogelijk... en misschien ook handig voor mensen met dezelfde vragen over hun splint :)

Alvast bedankt!
vV

een splint moet altijd regelmatig, liefst elke 6 maanden gecontroleerd worden, vanwege slijtage. Het kan zijn dat hij inslijt en dan dus een deel van zijn werk niet meer kan doen.

Ermee naar de tandarts gaan ontkom je dus eigenlijk niet aan. Ook zijn er mensen die zo knarsen dat ze elke paar jaar een nieuwe nodig hebben, omdat inslijpen naar goed contact door de slijtage niet meer lukt. Bij knarsbeweging willen we dat de geleiding over de hoektanden gaat lopen. Doet ie dat niet (meer) moet hij aangepast of vervangen worden.

belangrijkste werking van de splint is bescherming, en andere werkingen zijn helaas niet gegarandeerd, maar bestaan bij veel mensen uit ontlasting kaakgewricht en spieren, en soms ook stopt het knarsen ermee.

en mijn tandarts dit mogelijk als commerciële 'opportunity' ziet bij een nieuwe patiënt
als je zo weinig vertrouwen in je tandarts hebt dat je hem dit toedicht kan je beter een andere zoeken waar het vertrouwen wel is.
di, 03/25/2014 - 13:05 Permalink
Venuz5

Beste Vv,

bedankt voor je snelle en duidelijke reactie!

Mijn splint (en gebit zelf, ik heb een (lichte?) overbeet, ik heb geen idee of dat er mee te maken heeft) zelf lijkt wel aansluiting te maken op de hoektanden, maar ik merk dat ik zelf mijn onderkaak naar achteren breng om te kauwen.
Mjin gebit (en ook met de splint) kan dan in een positie zijn dat het contact via de hoektanden gaat, maar ik kan ook zo mijn kaak hebben dat het juist de achterkiezen zijn die contact maken.
Ik weet niet of dit de bedoeling is?

Wat betreft de 'commerciele opportunity': ik heb echt hele slechte ervaringen met tandartsen, die mijn vertrouwen echt beschaamd hebben en vertrouwen hebben in een nieuwe tandarts is iets wat gewoon erg moeilijk blijft. Bij deze tandarts ben ik terecht gekomen, omdat hij in een behandeling ontzettend goed de troep van een ander opgeruimd heeft (zoals de rager uit mijn kies gehaald van een eerdere wortelkanaalbehandeling), maar dat kostte ook wat (logisch).
Ik ben arbeidsongeschikt en ik heb maandelijks geld tekort, d.w.z. dat ik ECHT geen geld heb, zelfs niet voor wat wél nodig is, maar ik daarvoor nog zou trachten te lenen, hetgeen ik al vreselijk vindt.
Voor mij is het dan ook erg belangrijk dat ik zelf weet of iets écht wel nodig is, van een objectieve bron en niet de tandarts die er zijn geld mee verdient en die ik nog niet zo snel mijn volledige vertrouwen durf te geven.

Ook was ik ontzettend bang voor deze splint destijds (krijg ik hem wel van mijn tanden af etc) en het heeft nogal wat voeten in aarde gehad en geduurd tot ik er aan gewend was. Ik zou ontzettend bang zijn voor een nieuwe splint weer, juist wetende dat deze niet een duplicaat van degene zal zijn waar ik nu aan gewend ben.
Met mijn huidige splint heb ik overigens sinds ik deze draag ook geen last meer van drukpijn op de onderste kiezen! Nu ik dit schrijf, word ik direct bang dat dit met een onbekende nieuwe splint terugkomt....
Ik weet dat mijn bangheid stom/irreel overkomt, maar door mijn stoornis heb ik helaas erg veel moeite en angst voor onvoorspelbare situaties.
M.a.w. als een andere splint niet nodig is, graag niet! :wink:

Maar goed...... een lang verhaal, maar ik snap ondanks mijn tegensputteringen, goed wat je zegt over de slijtage en de splint is nooit meer gecontroleerd na plaatsing, dus waarschijnlijk moet ik er toch aan geloven.
Ook al ben ik echt als de dood om hem te laten zien (terwijl de slijtage alleszins meevalt in mijn ogen) aan mijn tandarts.
Ik kan de putjes e.d. van slijtage bijna niet voelen... maar goed, ze zitten er wel, dus ik neem aan dat ik toch aan een controle moet geloven... :(

Sorry voor de wall of text, ik moest mijn dilemma's even van me af schrijven.
wo, 03/26/2014 - 10:34 Permalink