Dilemma

Author:
kroon1
Posted:
za, 04/19/2014 - 11:52
Onder een kroon ( 40 jaar) blijkt veel caries te zitten. Soms heb ik er wat 'overgaande kauwpijn aan' . De wortel is nog goed, maar het tandbeen zacht. De tandarts wil kijken naar een wortelkanaalbehandeling, maar extractie volgt als dat niet lukt. Ik kan ook de huidige situatie gewoon aanzien en merk dan wel wanneer extractie nodig blijkt. Wat is wijsheid?
E.M.R.

Dat hangt volledig af van de waarde die je hecht aan de kies in kwestie, als je afwacht tot het fout gaat dan raak je hem zeker kwijt, als je de kies graag zou willen behouden en je bent bereid daar tijd en geld in te investeren, dan moet je zo snel mogelijk iets laten doen aan de kies. Uiteraard bestaat er dan een risico dat behandeling niet meer succesvol is, maar pas als de kroon verwijderd is en alle cariës verwijderd, weet je tandarts hoeveel er over blijft van de kies en kan een redelijke prognose maken voor de kies en van de kosten die er verder nog bij komen om de kies te restaureren.
zo, 04/20/2014 - 11:20 Permalink
kroon1

De vraag blijft, of er bij een 40 jaar oude kroon ( en na een lange tijd lekkage) ueberhaupt nog een kans is om de kroon te redden.
Ik kan er nu normaal mee kauwen in de ochtend heb ik een korte periode pijn bij het kauwen.
zo, 04/20/2014 - 15:42 Permalink
E.M.R.

Nee als er cariës onder de kroon zit zal de kroon verwijderd moeten worden, de kroon is dan niet te redden maar de kies zelf eventueel wel, in dat geval zou er dan een nieuwe kroon op moeten komen tenzij er voldoende materiaal over is van de kies over om een vulling te maken.
zo, 04/20/2014 - 20:23 Permalink
Ortholimburg

Ik stelde de vraag verkeerd, blijft er van de kies nog wat over als de wortelkanaalbehandeling mislukt? Of is het dan definitief extractie?

Dat kan enkel en alleen in de mond worden beoordeeld, niet vanachter een computer. Als de wortel nog goed is ,kan er een nieuwe kroon gemaakt worden, ook na ontzenuwing, evt met een opbouw.kan nog jaren mee.
ma, 04/21/2014 - 08:52 Permalink