Dag,
Ik wil graag weten hoe lang een porceleinen inlay in een kies meegaat?
Volgens de mondhygieniste is mijn inlay uitgesleten terwijl ik zelf niets merk en het voelt glad en recht aan als ik met mijn vinger erover heen ga.
Mijn inlay zou ik volgens haar nu ongeveer 9 jaar hebben
Zij stelt voor om de inlay te vervangen maar dat gaat zeker 500 euro kosten. Ik heb al een prijsopgave van de tandarts.
Maar ik aarzel omdat ik geen klachten heb en ik het onnodig vind om te laten behandelen als het (nog) niet nodig is
alvast bedankt voor het antwoord
groetjes
Ik wil graag weten hoe lang een porceleinen inlay in een kies meegaat?
Volgens de mondhygieniste is mijn inlay uitgesleten terwijl ik zelf niets merk en het voelt glad en recht aan als ik met mijn vinger erover heen ga.
Mijn inlay zou ik volgens haar nu ongeveer 9 jaar hebben
Zij stelt voor om de inlay te vervangen maar dat gaat zeker 500 euro kosten. Ik heb al een prijsopgave van de tandarts.
Maar ik aarzel omdat ik geen klachten heb en ik het onnodig vind om te laten behandelen als het (nog) niet nodig is
alvast bedankt voor het antwoord
groetjes
Re: levensduur porceleinen inlay
Overigens vind ik slijtage aan een porseleinen inlay erg vreemd, waar de slijtagefactor zodanig verschilt met tandmateriaal dat de tegenoverliggende kies zal slijten ipv het porselein.
Behalve vervangen door een nieuwe porseleinen inlay kan je in de meeste gevallen ook goed vervangen door een uitgebreide composiet vulling. De composieten zijn tegenwoordig erg goed, en is mi eerste keus boven porselein. Heb het zelf de afgelopen jaren een aantal keren met succes zo gedaan. Voordeel is dat het een inlay is, dus er nog erg veel tandmateriaal beschikbaar is voor hechting van de composiet (de inlay wordt uiteindelijk ook met composiet vastgezet).
Mijn tandarts heeft nogal geirriteerd teruggemaild en heeft blijkbaar de fotos niet bekeken want heeft t over een cavitatie en dat waarschijnlijk de inlay daar heeft losgelaten. Maar de inlay zit nog stevig op zijn plek.
Hij was ook geirriteerd dat ik aangaf liever advies over tandheelkundige ingrepen can n tandarts te krijgen ipv een mondhygieniste.
Tevens beweerde hij dat de mondhygieniste al heel vaak had aangegeven om mijn 2 inlays re vervangen. Dit is gewoon niet waar want vorig jaar november vroeg ik aan de mondhygieniste of ik nog zware herstelwerkzaamheden kon verwachten en toen werd er nee gezegd. Ik heb toen mijn verzekering verlaagd. En nu 4 maanden later zit ik met n uitgesleten inlay.
Ik vind dit een aparte maniet van clienten benaderen.
De ellende is het is n goede tandarts. Maar om nou zomaar n nieuwe inlay te laten doen , vind ik ook raar.
N composiet vulling kan nuet want daarvoor is de inlay te groot.
Maar gaat n porceleinen inlay maar 10 jaar mee?
Alvast bedankt voor reacties
Verder is het niet zo snel dat een inlay ""te groot"" is waardoor composiet niet meer kan.
Zonder beeld ervan kan ik er verder niets meer aan toevoegen.
levensduur van 10 jaar is netjes trouwens.
Ik vraag mij wel altijd af waarom mensen denken dat kronen en zo het eeuwige leven (moeten) hebben, met alles wat ze te verduren krijgen in de mond (wordt zwaar onderschat), maar dat het normaal is om een TV of zo binnen die termijn te vervangen, om over auto`s maar helemaal niet te spreken.
Nee er is nooit toestemming gevraagd. In zijn mail zegt de tandarts dat als ik t per sé wil er een aantekening in mijn dossier komt dat ik door de tandarts gezien kan worden. Maar in zijn beleving ziet hij mij al 1x pj en dat is gewoonweg niet zo.
wat mij nu dwarszit is dat hijafgaat op wat de MH zegt en roept dát de inlay waarschijnlijk loszit en dat daardoor n holte is.
Maar de inlay zit nog stevig vast. Dus ik begrijp niet waarover hij t heeft. maar n gefundeerde uitspraak krijg ik niet en t voélt als slikken of stikken terwijl ik er genoeg voor betaal. Hij had simpel even naar de fotos kunnen kijken.
Maar is 10 jaar de max levensduur?
ik begreep dat u enigzins vraagtekens zette bij de slijtage van n porceleinen inlay?
Zijn praktijkorganisatie mbt delegeren kan de toets van de IGZ in ieder geval niet weerstaan, deugt gewoon dus niet.
Het is niet zo dat je erom moet vragen door de tandarts gezien te worden, de tandarts moet toestemming vragen dat anderen bepaalde behandelingen doen, en dat is echt gericht ook nog per behandeling, niet algemeen.
er is geen maximum levensduur, wel een gemiddelde.
Een inlay of kroon gaat mee zolang het goed gaat, en daar ligt een statistisch gemiddelde rond d e10 jaar. betekent niet dat langer niet zou kunnen, heb er zat van 20 jaar en ouder in de praktijk rondlopen. Porseleinen inlays maak ik niet meer, is al langer eigenlijk nauwelijks echte indicatie meer voor. hooguit voor vervanging, en dat kan vaker wel dan niet ook prima met composiet, of een cad/cam gemaakte composietinlay (waar je met slijtagefactor gunstiger zit dan met porselein)
Om te beoordelen moet het gezien worden, met foto. dit is voornamelijk theorie.