Orthodontie in bijzondere gevallen

Author:
Eslie20
Posted:
do, 05/01/2014 - 22:37
Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben 20 jaar, mijn ouders en ik zelf hebben echt geen geld om een beugel te betalen. Heeft iemand misschien een idee?

Ik wil graag wat weten over orthodontie. Mijn vraag is, wat zijn precies de bijzondere gevallen die 100% vergoed worden?
Op internet las ik dit: zeer ernstige ontwikkelings- of groeistoornis aan het tand-kaak-mond-stelsel.
Waar moet ik hier bij dan aan denken?

Zelf ben ik niet blij met mijn gebit, ik zou heel erg graag een beugel willen. Mijn tanden staan niet eens heel erg schreef hoor.
Heb een smal gebit en vind dat niet mooi. Het voelt als of me tong er nog net tussen past. Mijn ondertanden staan wel schreef. Me voortanden staan ook niet heel recht maar, het kan nog.
Zelf vind ik tanden bij mensen het ALLER belangrijkste! Daardoor word ik steeds onzekerder door mijn eigen tanden.

Mijn kiezen sluiten niet lekker op elkaar aan. Als de kiezen aan de rechter kant op elkaar staan, staan de linker kiezen niet op elkaar. Het voelt ook gewoon niet lekker. Soms last van mijn kaken, vooral ook als ik wakker word. Omdat ik 'moeite' moet doen om mijn kiezen op elkaar te houden, als ik bijvoorbeeld rustig tv kijk. Het is niet heel erg hoor maar, ik ben bang dat dat, en mijn gebit erger gaat worden. ik ben benieuwd of dat onder de bijzondere gevallen valt..?

Ik weet wel dat er misschien een kies/kiezen tussen uit moet, omdat er geen ruimte is. Dat is mijn jaren geleden vertelt door de ortho. Toen is het niet doorgegaan ivm geld.

Excuses voor mijn onduidelijke verhaal. Heb daar vaak moeite mee.

Gr.
anna-charlotte

Hoi!

Wat de regels precies zijn omtrent de orthodontie in bijzondere gevallen weet ik niet.
Ik weet wel dat ik zelf op een gegeven moment een afspraak bij de ortho heb gemaakt, omdat ik zelf merkte dat mij kiezen niet lekker op elkaar kwamen, en omdat mijn voortanden een beetje scheef begonnen te groeien en ik bang was dat dit erger zou worden.

Komt dus wel een beetje overeen met jouw verhaal! Na een hoop brieven heen en weer naar de verzekering is het bij mij dus inderdaad wel verzekerd en heb ik nu al 3 jaar een beugel! (Kreeg de beugel op mijn 20e). Inderdaad onder de noemer 'orthodontie in bijzondere gevallen'. Dit jaar ben ik overgestapt van verzekering en ik heb gister te horen gekregen dat ook de nieuwe verzekering de machtiging aanvaard.

Ik denk dat je het best langs een orthodontist kan gaan voor een oriënterend gesprek. Dan kun je ook gewoon aangeven dat je het alleen wilt doen als het verzekerd kan worden. De orthodontist kan je dan wel vertellen of dit onder bijzondere gevallen valt of niet.

Hopelijk helpt dit je een klein beetje,
heel veel succes ermee!
zo, 05/04/2014 - 09:38 Permalink
Eslie20

Bedankt voor je reactie!
Idd bijna het zelfde eigenlijk!
Was er verder nog een reden? Waren er ook foto's waarop te zien was dat je een beugel nodig had?
Was het bij jou heel erg dat je kiezen niet op elkaar kwamen?

Want bij mij komt het niet op elkaar maar, het staat niet schots en schreef. Het voelt gewoon niet lekker en ik voel vaak een druk op mijn gebit en kaken doordat ik ze op elkaar probeer te houden. Mijn onder gebit zit heel dicht op mijn bovengebit. Of andersom natuurlijk. Daardoor komen mijn tanden tegen elkaar en gaan ze schreef staan.

Moesten er bij jou trouwens geen tanden of kiezen getrokken worden?
En mag ik vragen bij welke verzekering je zat en nu zit?

Ik hoop dat het bij mij ook word vergoed.. ben bang van niet maar na dit berichtje krijg ik weer hoop haha!
Ik bel morgen gelijk voor een afspraak!
zo, 05/04/2014 - 12:31 Permalink