Kies direct na hoektand getrokken, gat dichttrekken?

Author:
tand24
Posted:
do, 05/08/2014 - 21:30
Beste allemaal,

Ik ben 16 jaar oud. Begin maart 2013 heb ik een beugel gekregen. Het schema van mijn behandelplan was toen 18 maanden, ik had een overbeet van ongeveer 5 millimeter, een voortand stond meer naar voor als de andere. Ook is de mediaanlijn niet netjes onder mijn neus, ongeveer 2-3 millimeter.

Afgelopen woensdag ben ik weer op de maandelijkse controle geweest en toen heb ik een extractiebrief mee naar huis gekregen voor kies 24 (bij de orthodontist spreken ze het uit als kies twee-vier). Deze kies zou dan getrokken worden, waardoor mijn hoektand meer naar achter getrokken zou worden (door de ontstane ruimte van de getrokken kies), waardoor weer mijn overbeet zou gaan sluiten en de mediaanlijn zou bij het verschuiven van mijn hoektand naar achter, recht onder mijn neus komen te liggen.

Ik heb eerst een hele tijd stiekjes gedragen maar dat had geen zin, mijn hoektand verplaatste niet, de boel sloot niet goed op elkaar aan. Daarom dus dat die kies getrokken is, zodat er nu ruimte is dat alles goed kan gaan staan en op elkaar kan aansluiten.

Ik heb nu na het trekken van kies 24 dus een redelijk groot gat, ongeveer 7 á 8 millimeter. Ik heb van de orthodontist gehoord dat dit ongeveer 3 tot 4 maanden kan gaan duren voordat deze spleet dichtgetrokken is met de rest van de tanden. Mijn zus is tandartsassistente en zij geeft ook hetzelfde aan, 2 á 4 maanden. Klopt dit? Het lijkt mij dat het verschuiven en aansluiten van de tanden sneller zal gaan omdat er ruimte is vrijgekomen en er dus geen tegendruk is.

Aankomende maandagochtend heb ik een afspraak bij de orthodontist, zodat zij dus mijn beugel weer even kunnen controleren en bijstellen, zodat het verschuiven op zijn snelst zal gaan omdat er volgens hun nog geen botweefsel gevormd is omdat het allemaal zo kort op elkaar is gebeurd. (trekken-nieuwe afspraak).

Mijn vraag is nu dus, duurt het dichttrekken van het ontstane gat echt 3 á 4 maanden? Want het gat valt nu erg op als ik lach en een beetje als ik praat, en ik voel me er onzeker over. Heeft iemand nog tips voor de controle aankomende maandag?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, zit er namelijk nogal mee.

Daniël.