Wkb 2,5 jaar geleden

Author:
Surreallistic
Posted:
za, 01/04/2014 - 14:09
2,5 jaar geleden heb ik een duubele wkb gehad. 2 kiezen naast elkaar. Nadien nooit echt problemen gehad. Sindskort heb ik een landkaarttong. Deze 2 zaken kúnnen met elkaar te maken hebben. Dit is echter niet onomstotelijk aangetoond in vele studies heb ik begrepen. Verder heb ik al geruime tijd, ik schat zon 2 jaar, als ik druk uitoefen net onder mn jukbeen een drukkend/uitstralend gevoel - geen pijn - bij de kiezen die de wkb hebben gehad.

Een ontsteking lijkt het me niet, want dat lijkt mij veel meer pijn doen! Wat is het wel? Kan het zijn dat de wkb niet goed is uitgevoerd/niet volledig gevulde kanalen? Er zijn na de wkb fotos gemaakt en ik heb de tandarts daar niets over horen zeggen. Wel gaf hij aan dat een gedeelte van de zenuw niet verwijderd kon worden, omdat hij daar niet goed bij kon.

Graag jullie mening.
Surreallistic

Vandaag controlle gehad. Wortelpunt onder de kroon is ontstoken. Apexresectie wordt voorgesteld.

Op zich vind ik dat prima, maar ik heb eea opgezocht op internet de laatste dagen en kwam op de informatie van Weston Price. Dode tanden/kiezen bieden ruimte voor bacterien die nare gevolgen hebben, kort gezegd. Trekken is dan een oplossing, met wat randvoorwaarden.

Aangezien ik baas over eigen gebit ben, twijfel ik. Ik kan begrijpen dat een tandarts niet blij is met trekken. Maar gelet op het Weston Price verhaal, wat zouden jullie doen?
wo, 01/08/2014 - 10:21 Permalink
vV

behalve de opmerking dat dhr Weston Price in de dertiger jaren actief was, en het derhalve inzichten van destijds betreft is dit een lijn van denken waar dit forum mi niet voor bedoeld is.
Ik heb geen problemen met een alternatieve benadering , maar dan wel ergens op gebaseerd, en dan met name recente inzichten en ook data uit onderzoek, die bij de meeste alternatieve benaderingen ontbreken.
Het is inderdaad uw gebit en dus ook uw keuze.
Ik weet niet van welke website dit komt maar als ik zoek is er 1 die vooraan staat, waar ene Mike nogal wat totaal niet onderbouwde en zelfs regelrechte (aantoonbare) lariekoek op het www zet.
Probleem is dat dit soort lui heel lastig aan te pakken is wanneer er schade ontstaat doordat mensen naar hun adviezen gaan handelen en er (irreversibele) schade optreedt.

Uw keuze, maar als u de Price lijn verder wenst te volgen haak ik af.
wo, 01/08/2014 - 10:44 Permalink
Surreallistic

Ik vroeg in hoofdzaak meer wat wijsheid is: trekken of apexresectie. Zijn er complicaties bij apexresectie? Ben ik dan gegarandeerd af van de ontsteking? Kan het menselijk lichaam goed omgaan met het vulmiddel? Is dat nog altijd amalgaam?

Wel vind ik de reactie te verwachten, maar tegelijkertijd vreemd. Het www staat er vol mee, maar toegegeven: er zitten sites tussen die nogal zweverig overkomen (sommigen noemen het hun "webzaait"). Ik vind het opvallend dat bij het vallen van de naam WP zo wordt gereageerd, blijkbaar door veel tandartsen. Ik heb inmiddels 3 kiezen die een wkb hebben gehad en las pas vrij recent over WP. Een gezonde dosis argwaan/kritisch zijn kan mijn insziens geen kwaad. Overigens ben ik het wel eens dat dit wellicht niet dé plek is om het daar over te hebben -al laat ik me graag vertellen waar ik kan vinden dat het aantonbare lariekoek is -, maar dan resteren mn aanvullende vragen van de eerste alinea van dit bericht.
wo, 01/08/2014 - 11:36 Permalink
vV

om uit te vinden wat lariekoek is is het nodig wat er gesteld wordt te verifiëren met wat er aan wetenschappelijk bewijs is die de stelling al dan niet onderbouwen. Is nogal een klus. Is meer iets voor een ander soort forum idd.

100% garantie is nergens op te geven. Ik heb mensen waar 30 jaar geleden een apex resectie gedaan is die probleemloos functioneert, ik heb ze ook wat recent naar de moderne standaard (echt veel beter ) gedaan is en wat niet werkt. Staat of valt met anatomie, algemene gesteldheid, en factoren die wellicht niet 1 2 3 te benoemen zijn of zelfs onbekend. Ook regulier weet het niet altijd.
Maar ok trekken en wat dan, brug of implantaat. Ook geen garantie op succes.
kan weer andere problemen opleveren. Inschatting op risico's kan gedaan worden door behandelaars.
wo, 01/08/2014 - 12:41 Permalink
Delana

ik heb ook veel gelezen van de weston a price stichting en wel gemerkt dat het erg onrustig maakt, omdat het zo'n hoog conspiracy theory gehalte heeft. Als je namelijk alles leest wat zij adviseren en beweren, dan ga je eigenlijk aan alles wat wij eten heel hard dood en kun je het nooit goed genoeg doen. DAarnaast mag je nooit naar een huisarts, ziekenhuis of tandarts want die zijn allemaal corrupt en slecht volgens hun. Misschien zit er soms een punt in wat zij over voeding schrijven, maar een heleboel is zo ontzettend overdreven of gewoon ronduit misleidend / achterhaald...dat het dan ook moeilijk wordt om de rest serieus te nemen. Kaf van het koren scheiden is onmogelijk bij een groepering die zomaar alles beweert.

wat betreft mondgezondheid denk ik dat ze misschien een paar goede punten hebben over voeding, maar het wantrouwen tegen tandartsen slaat dan weer nergens op. Het is ook heel typisch Amerikaans om juist alle wetenschappers te wantrouwen en het zogenaamd allemaal beter te weten (denk ook aan de hype van 'vaccinatie is slecht').

Uit jouw reactie, vV krijg ik de indruk dat het soort ideeen van de Weston A Price foundation in elk geval geen dingen zijn die je als tandarts veel bent tegengekomen in de opleiding of praktijk (omdat het klinkt alsof je eerst zou moeten uitzoeken wat zij dan allemaal beweren)? Dat zegt dan toch ook wel genoeg... als er bewijs voor was werd er vast wel meer aandacht aan besteed.
wo, 01/08/2014 - 13:06 Permalink
vV

ik noem er een paar:
fluoride wordt direct verder in tekst fluor, maar dat zijn twee heel verschillende dingen, waar de meeste alternatieven de mist mee ingaan, wellicht door gebrek aan scheikundige kennis.
tandsteen wordt veroorzaakt door teveel calcium in het bloed....het verhaal wat er op volgt geeft de schijn dat men weet waar men het over heeft, alleen voor iemand die de kennis over scheikunde en chemie wel heeft is het zo al duidelijk dat het onzin is. Iemand die de kennis niet heeft kan de indruk krijgen dat het idd een plausibel verhaal is. deze twee die ik noemde zijn makkelijk begrijpbaar uit te leggen als onjuist, en wellicht weet iedereen al dat die niet kloppen, ook zonder uitleg.

Zo hebben ze er veel meer.
larie...
wo, 01/08/2014 - 13:31 Permalink
Surreallistic

Als ik de kies nu zou laten trekken, dan zou ik het voorlopig leeg laten. De plek van de kies is helemaal achterin, linksboven. De naastgelegen kies is eveneens een dode kies, zonder kroon. Daar word een kroon geadviseerd, maar het was ook prima dit voorlopig niet te doen. Mocht er dan complicaties komen (wat ik uiteraard niet hoop) dan zou die ook getrokken kunnen worden, waarna een frameprothese. Dat speelt ook nog door mn gedachte.

Anders gevraagd: kan bij een part. frame prothese later tanden/kiezen bijgeplaatst worden?
wo, 01/08/2014 - 13:52 Permalink
vV

ja dat kan, binnen grenzen. Als er al twijfelachtige kiezen zijn is het raadzaam in het framontwerp daar wanneer mogelijk rekening mee te houden. Dus geen steunen op die kiezen, of ook naburige kiezen voorzien van afsteuning voor het frame. Als er dan 1 wegvalt is dat voor de tandtechnieker makkelijk op te lossen zonder verlies aan houvast.
wo, 01/08/2014 - 14:05 Permalink
Surreallistic

Morgen kan ik al terecht bij de kaakchrirug. Ik ga dus voor de apexresectie.
Trekken wordt, na gewikt en gewogen te hebben, pas een optie als de apexresectie "mislukt". De andere kiezen tanden zijn eigenlijk nog te goed om voor 1 kies dan een frameprothese te laten maken.
wo, 01/08/2014 - 16:36 Permalink
Surreallistic

Inmiddels is het alweer 2 dagen geleden. Wang is iets verdikt. Valt op zich allemaal mee, maar wel wat pijnlijk uiteraard.

Verder valt het op dat er sinds een uurtje een wat rare vieze smaak in de mond zit. Kan dat ?
za, 01/11/2014 - 14:08 Permalink
Surreallistic

Kan het zijn dat nu, ruim 1 week na de apexresectie, de wond weer wat opzwelt? Doet niet echt pijn, maar zeurt. Het ziet er op zich niet rood/ontstoken uit. Er zit nog 1 hechting in. De anderen waren na ca 4 dagen al opgelost. Was na 6 dagen gestopt met periodaid, mede op advies van de tandarts, omdat bij reguliere controle bleek dat mn tong erg te lijden had onder de perioaid.
zo, 01/19/2014 - 16:43 Permalink
Surreallistic

Inmiddels 5 maanden verder. Aan de hand van vorige post ben ik overigens naar de kaakchirurg teruggegaan en antibiotica gehad.

Nu heb ik echter sinds een paar dagen ogenschijnlijk en qua gevoel wat ontstoken tandvlees aan de binnenkant bij die kies. De apex is vanaf de buitenzijde verwijderd. Kan het zo zijn dat de ontsteking nu ook de andere wortelpunt heeft aangetast, waardoor zich dus de tandvleesontsteking uit? het zijn 2 kleine rode vlekjes die bij poetsen licht gaan bloeden. Ook zag ik vanochtend een witte plek bij de kies/tandvlees zitten.

Het doet geen pijn verder. Wat is jullie advies? Eerst even aanzien en met mondwater/pyralvex aan de slag? Of naar de tandarts voor een foto?
ma, 06/02/2014 - 10:41 Permalink