Ik ben al erg lang niet meer actief geweest op dit forum maar wil dit toch even met jullie delen.
Dit omdat ik zelf als een berg opzag tegen het trekken van mijn kies vandaag.
was er de hele week al mee bezig en vanmorgen ging het dan gebeuren.
Ik heb nooit last gehad van angst voor de tandarts, alleen ben ik een tijdje overspannen geweest en toen tijdens een behandeling in paniek geraakt. sindsdien scheet ik in me broek van angst, en echt 2 jaar niet gegaan.
ik kreeg last van een kies en heb hier echt lang mee doorgelopen, op een gegeven moment gaat het niet meer en dan MOET je. dit is vorig jaar geweest, bij de zelfde tandarts. De situatie uitgelegd dat ik er als een berg tegen op zag en uiteraard was hier veel begrip voor, niemand gaat immers voor zn lol naar de tandarts. Het is gewoon fijn dat je merkt dat ze begrip hebben voor je angst en er alles aan doen om het aangenaam te maken.Aan de betreffende kies een wortelkanaal behandeling gehad vorig jaar en ook nog een herbehandeling aangezien hij niet over ging.(veel te lang meer doorgelopen :smt017 )(sukkel :cry: ) Aangezien de ontsteking terug bleef komen samen besloten de kies te trekken... en dat was vanmorgen. Nog nooit een kies laten trekken dus zag er erg tegenop en vanmorgen ging het dan toch gebeuren, ik stapte om 11:35 de behandelkamer in. Na het gebruikelijke pootjes geven in de stoel gaan liggen en werd me verteld wat ik kon verwachten. hierna de verdoving geplaatst,de hele linker onderzijde werd netjes verdoofd en op de gebruikelijke kleine prikjes na niets van gevoeld. hierna de mond even gespoeld en wat gekletst over mijn kids. nog steeds poepie zenuwachtig natuurlijk zei ik van ''laten we et maar doen'' (anders zit ik er over een uur nog :lol: )dus stoel weer naar achteren en met een stukje gereedschap controleerde ze of de verdoving goed was ingewerkt, en dit was het geval. Mocht ik onder de behandeling toch iets voelen dan kon het nog bij verdoofd worden(niet nodig geweest) nou daar kwam et tangetje aan en hier begon ze mee aan mijn kies te draaien. Ze moest er aardig aan draaien en trekken maar dit was allemaal pijnloos. Na 20x vragen of het pijn deed en een paar minuten verder was de kies eruit.
Na de nodige informatie over hoe nu verder met de wond enz was het nog geen 12 uur. ik mocht de kleine meid even halen (2 jaar) om haar tandjes te laten zien(wilde ze zelf) en om 12:05 zat ik in de auto naar huis. verdoving zit er natuurlijk nog in maar het is me echt 100% meegevallen. Ik heb van de week ook op internet zitten zoeken natuurlijk over het hoe en wat, en dan lees je verschillende ervaringen maar het is me echt super meegevallen!!!!
Dit omdat ik zelf als een berg opzag tegen het trekken van mijn kies vandaag.
was er de hele week al mee bezig en vanmorgen ging het dan gebeuren.
Ik heb nooit last gehad van angst voor de tandarts, alleen ben ik een tijdje overspannen geweest en toen tijdens een behandeling in paniek geraakt. sindsdien scheet ik in me broek van angst, en echt 2 jaar niet gegaan.
ik kreeg last van een kies en heb hier echt lang mee doorgelopen, op een gegeven moment gaat het niet meer en dan MOET je. dit is vorig jaar geweest, bij de zelfde tandarts. De situatie uitgelegd dat ik er als een berg tegen op zag en uiteraard was hier veel begrip voor, niemand gaat immers voor zn lol naar de tandarts. Het is gewoon fijn dat je merkt dat ze begrip hebben voor je angst en er alles aan doen om het aangenaam te maken.Aan de betreffende kies een wortelkanaal behandeling gehad vorig jaar en ook nog een herbehandeling aangezien hij niet over ging.(veel te lang meer doorgelopen :smt017 )(sukkel :cry: ) Aangezien de ontsteking terug bleef komen samen besloten de kies te trekken... en dat was vanmorgen. Nog nooit een kies laten trekken dus zag er erg tegenop en vanmorgen ging het dan toch gebeuren, ik stapte om 11:35 de behandelkamer in. Na het gebruikelijke pootjes geven in de stoel gaan liggen en werd me verteld wat ik kon verwachten. hierna de verdoving geplaatst,de hele linker onderzijde werd netjes verdoofd en op de gebruikelijke kleine prikjes na niets van gevoeld. hierna de mond even gespoeld en wat gekletst over mijn kids. nog steeds poepie zenuwachtig natuurlijk zei ik van ''laten we et maar doen'' (anders zit ik er over een uur nog :lol: )dus stoel weer naar achteren en met een stukje gereedschap controleerde ze of de verdoving goed was ingewerkt, en dit was het geval. Mocht ik onder de behandeling toch iets voelen dan kon het nog bij verdoofd worden(niet nodig geweest) nou daar kwam et tangetje aan en hier begon ze mee aan mijn kies te draaien. Ze moest er aardig aan draaien en trekken maar dit was allemaal pijnloos. Na 20x vragen of het pijn deed en een paar minuten verder was de kies eruit.
Na de nodige informatie over hoe nu verder met de wond enz was het nog geen 12 uur. ik mocht de kleine meid even halen (2 jaar) om haar tandjes te laten zien(wilde ze zelf) en om 12:05 zat ik in de auto naar huis. verdoving zit er natuurlijk nog in maar het is me echt 100% meegevallen. Ik heb van de week ook op internet zitten zoeken natuurlijk over het hoe en wat, en dan lees je verschillende ervaringen maar het is me echt super meegevallen!!!!
Re: vandaag kies getrokken.
Zoals jij het omschrijft gaat het meestal (gewoon goed dus....), maar op internet lees je inderdaad vaak de wildste verhalen.
Goed dat je je positieve ervaring even kwam vertellen :smt023
Ja ik merkte van de week zelf dat ik behoefte had om wat ervaringen te lezen om me zo goed voor te kunnen bereiden. Als mensen een vervelende ervaring hebben dan is het overal te lezen maar als ze een fijne ervaring hebben is het vaak te veel moeite om dit even te delen. Dit miste ik zelf dus waardoor je angst dus toe kan nemen. Heb op advies van tandarts vanmiddag een pijnstiller genomen voordat de verdoving uitgewerkt zou zijn, dus ibuprofen 400 genomen en zit hier lekker relax op de bank op mn Ipad te drukken. Weet iemand ook hoelang de wondgenezing duurt? Zit nu een bloedstolsel op de plek, weet niet of je zo'n stolsel makkelijk kapot maakt? Nog rekening houden met slapen? Vanmiddag wat pap gegeten( lkkr fris na de bloedsmaak in de mond) en een lauw warm soepje
Veel succes en sterkte ermee.
Vanmorgen is er bij mij ook de achterste kies en de verstandskies getrokken. Zag er enorm tegenop, maar tot nu valt het nog mee..
Heb ook de horrorverhalen gehoord, en heb (NOG) geen last van zwelling of napijn, kan dit nog komen?
Ik wilde ook even delen, dat het soms best mee kan vallen. Kaakchirurgen stellen je enorm op het gemak als je ertegenop ziet.. Als het zo blijft, dan zou ik iedereen die ertegenop ziet willen zeggen: het valt reuze mee!
Ik ga proberen om wat pannekoeken te eten :D
Ik wil even een bericht achterlaten voor degenen die in de toekomst een kies moeten laten trekken. Op sommige sites staan vooral de horrorverhalen te lezen. Misschien omdat de motivatie ervaringen te delen sterker is als het een slechte ervaring is.
Even m'n voorgeschiedenis. Ik was jarenlang niet meer naar de tandarts geweest. Toen vorige maand de pijn echt niet meer te harden was (Aleve, Ibuprofen/paracetamol-cocktails, niets hielp meer) toch maar de stoute schoenen aangetrokken en me gemeld bij de tandarts.
Wat ik al vermoedde werd bevestigd: er moesten twee verstandskiezen en een normale kies worden getrokken. Vanzelfsprekend zag ik er tegen op, maar ik was niet echt bang, tot ik de verhalen op diverse sites las. Afgelopen nacht slecht geslapen dus, want ik was vanmorgen aan de beurt. Het zal ook aan je tandarts liggen, maar het viel me honderd procent mee, ik zou het zo weer doen.
Na een korte bespreking over wat me te wachten stond, ging de tandarts aan de slag. Hij vertelde steeds wat hij ging doen en hoe het trekken vorderde.
Misschien is het goed om eerst wat te vertellen over de verdoving. Dat gaat niet met een injectienaald, maar het een stalen pen waar een korte naald in zit. Joe voelt wat prikken maar het is goed te doen. Mijn tandarts was erg royaal met de verdoving en prikte 5, 6 keer per kies. Het vervelendste van het verdoven vond ik de bittere smaak, maar ik kon spoelen wanneer ik wilde.
Het trekken zelf viel me ook heel erg mee. Je voelt de tandarts draaien en trekken aan de kies, maar dat is het wel. De verstandskiezen gingen vrij gemakkelijk, de normale kies brak en moest er in stukjes uit, maar dat viel ook reuze mee. De hele behandeling duurde zo'n drie kwartier, inclusief intake-gesprek. Na de behandeling kon ik gewoon naar huis fietsen. Thuisgekomen bloedde het nog wat na, maar dat is nu, bijna 12 uur later, ook over. Op andere sites las ik dat het verstandig is om een uurtje voor de verdoving is uitgewerkt wat pijnstillers te slikken en dat heb ik gedaan. De laatste was 6 uur geleden en ik voel me nog steeds kiplekker. Ik heb ook gewoon gegeten en gedronken.
Nogmaals, het zal aan je situatie en tandarts liggen, maar tien tegen een dat het je enorm meevalt. Ik hoop dat degenen die zich zorgen maken over het trekken van een kies iets aan dit verhaal hebben, want het is echt lang niet zo erg als het lijkt!
Alvast bedankt voor jullie reaktie.