Hallo iedereen,
Ik heb sinds januari of februari vorig jaar een slotjesbeugel onder en boven, en heb daar in de loop der tijd ook wat "accessoires" - waaronder een headgear en een palatal bar - bij mogen verwelkomen. Nu komt het alleen nog neer op de slotjesbeugel, die ik waarschijnlijk nog drie tot vijf maanden moet dragen.
Dit is niet een hele dringende kwestie, maar het is niettemin iets waar ik in de loop van mijn behandeling wat vragen bij ben gaan stellen. Met betrekking tot mijn slotjes beugel, heb ik heel erg het idee dat de behandeling al met al een stuk sneller had gekund. Mijn bogen en elastieken/staaldraden worden niet vaker dan 1 keer per 3 controles, soms 1 keer per 4 controles vervangen. Mijn controles zijn 1 keer in de 4/5 weken. Dit lijkt wat mij betreft wat weinig. Vooral omdat het altijd lijkt alsof er in de eerste twee weken na een controleafspraak veel verandert, en daarna zo goed als niets. Ik ben zelf 21, dus zijn er niet veel leeftijdsgenoten die nog beugels dragen, maar wat ik mij kan herinneren van mijn middelbare school-jaren - toen iedereen om mij heen beugels had - was dat de meeste mensen maandelijks nieuwe elastieken hadden en maandelijks klaagden over hoeveel pijn hun beugel deed na een aanpassing. Mijn orthodontist, hoewel erg vriendelijk, staat in de stad waar ik woon blijkbaar enigszins te boeken als een geldwolf. Wat ik hier zelf van moet vinden weet ik niet, maar dit allemaal doet mij wel een beetje afvragen of de behandeling niet veel sneller had kunnen gaan.
Ik stoor me niet enorm aan mijn beugel, en heb dan ook niet enorme haast om het af te ronden ofzo, maar toch ben ik wel even benieuwd hoe vaak andere beugeldragers op dit forum hun behandeling beleven versus mijn verhaal, en of de experts hier wat over kunnen zeggen.
Groeten,
Sem
Ik heb sinds januari of februari vorig jaar een slotjesbeugel onder en boven, en heb daar in de loop der tijd ook wat "accessoires" - waaronder een headgear en een palatal bar - bij mogen verwelkomen. Nu komt het alleen nog neer op de slotjesbeugel, die ik waarschijnlijk nog drie tot vijf maanden moet dragen.
Dit is niet een hele dringende kwestie, maar het is niettemin iets waar ik in de loop van mijn behandeling wat vragen bij ben gaan stellen. Met betrekking tot mijn slotjes beugel, heb ik heel erg het idee dat de behandeling al met al een stuk sneller had gekund. Mijn bogen en elastieken/staaldraden worden niet vaker dan 1 keer per 3 controles, soms 1 keer per 4 controles vervangen. Mijn controles zijn 1 keer in de 4/5 weken. Dit lijkt wat mij betreft wat weinig. Vooral omdat het altijd lijkt alsof er in de eerste twee weken na een controleafspraak veel verandert, en daarna zo goed als niets. Ik ben zelf 21, dus zijn er niet veel leeftijdsgenoten die nog beugels dragen, maar wat ik mij kan herinneren van mijn middelbare school-jaren - toen iedereen om mij heen beugels had - was dat de meeste mensen maandelijks nieuwe elastieken hadden en maandelijks klaagden over hoeveel pijn hun beugel deed na een aanpassing. Mijn orthodontist, hoewel erg vriendelijk, staat in de stad waar ik woon blijkbaar enigszins te boeken als een geldwolf. Wat ik hier zelf van moet vinden weet ik niet, maar dit allemaal doet mij wel een beetje afvragen of de behandeling niet veel sneller had kunnen gaan.
Ik stoor me niet enorm aan mijn beugel, en heb dan ook niet enorme haast om het af te ronden ofzo, maar toch ben ik wel even benieuwd hoe vaak andere beugeldragers op dit forum hun behandeling beleven versus mijn verhaal, en of de experts hier wat over kunnen zeggen.
Groeten,
Sem
Re: Had de behandeling sneller gekund?
Waarom ik niet iedere maand een nieuwe draad krijg weet ik niet, dacht nl. altijd dat je die iedere maand krijgt maar kennelijk schijntdit niet altijd het geval te zijn.
Ik weet inderdaad niet of er wat te zeggen valt over het door mij geschetste scenario. Ik weet niet of het feit dat het op mij overkomt dat er slechts 2 weken per 3 maanden daadwerkelijk wat gebeurt met mijn gebit, een teken is van een normale of abnormale behandelingssnelheid. Ik weet ook niet of het afhangt van de situatie of er maandelijkse vervangingen of desnoods driemaandelijkse vervangingen plaats vinden. Ik heb namelijk inderdaad niet 9 van mijn 21 prille jaren toegewijd aan een opleiding tandarts + orthodontie; heel slim opgemerkt. Daarom vraag ik het dus ook. Ik strooi niet in het rond met verwijten, ik verwacht niet dat iemand mij een uitgebreide analyse biedt op basis van de - relatief oppervlakkige - informatie die ik heb gegeven, en ook klaag ik nergens over. Ik ben slechts benieuwd naar wat andere mensen erover kunnen zeggen.
Ik vind uw reactie op mijn bericht dan ook nogal aan de extreme kant. Ik ben namelijk ook niet op zoek naar advies. Als mijn orthodontist het behandelingsplan niet volgt, kan ik zelf ook wel verzinnen dat ik daar inderdaad misschien iets over moet zeggen. Toch bedankt, echter. Verder: als iemand die nooit eerder in z'n leven een beugel heeft gedragen, en slechts 1 keer op 12-jarige leeftijd bij een orthodontist ben geweest, was ik me er nooit van bewust dat de orthodontist in kwestie door sommigen als geldwolf wordt beschouwd. Wie zijn "sommigen?" Jazeker, ook andere "arbeiders" en "normale volkelingen" die geen 9 jaar hebben gestudeerd voor orthodontist, maar blijkbaar ook mijn huidige tandarts en twee andere tandartsen, die ik - dan wel mijn ouders - persoonlijk kennen.
Als allerlaatste: http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=26000
"Als ik op de foto's moet afgaan is er in die 8 maanden nog niet echt veel gebeurd. Kan dus nog wel even duren. Voorzichtige schatting, nog een half jaar aan dit tempo."
- Ortholimburg
Dit heeft wellicht ook wat te maken met mijn twijfels. Dat was 19 september.
Opmerkingen van ""sommigen"" over iemand anders zeggen mij nooit zoveel, ik vertrouw toch het liefst op mijn eigen gezonde verstand.
Kern is: vragen over duur en al dan niet afwijken plan stel je in de eerste plaats aan de behandelaar. Ben je niet blij met hem, ben je vrij om over te stappen naar een ander.
Een 'aanneemsom' die je vooraf bepaalt voor de gehele beugel en vervolgens betaalt in termijnen is veel logischer. Dat is in heel veel landen gebruikelijk. Kost ook minder want er is veel minder administratie nodig. Dan betaal je voor het hele pakket, als het iets langer duurt dan is dat dan niet duurder. Maar omdat de overheid via de verzekeraars alles wil berekenen en statistisch wil bekijken zitten we nog steeds met een systeem van 1970.
Want als je twee maal in de zelfde maand bij de orthodontist komt, dan kan dat volgens de codelijst. Ook als je op 1 july en op 31 july komt dan mag dat niet.. We worden bestuurd en geleefd door buromensen tegenwoordig. 1984 is nu.
Gelukkig zijn tandartsen en orthodontisten op de werkvloer nog idealistisch en vol passie in het vak bezig. Daarom merkt de patient (te) weinig van het juk van het systeem. Veel moderne oplossingen die voorhanden zijn passen niet in het systeem. En mogen dus niet worden toegepast.
Voor jou behandeling zou je kunnen terugvallen op de tandarts. Die kent het werk van jouw orthodontist vast, en hem kun je dus vragen en je onzekerheid uitspreken. Overstappen is moeilijker dan je denkt. En wetenschappelijk bewezen: een overstap geeft 4-6mnd achterstand in behandelingsduur.