Apex resectie of trekken van nr 45 Help

Author:
Sassie
Posted:
zo, 07/06/2014 - 13:51
Vier jaar geleden heeft een vervangende tandarts een vulling geplaatst (mijn eeste vulling op mijn 30ste) in de tweede kleine kies rechtsonder. Een jaar later kreeg ik een kanon van een ontsteking. Mijn eigen tandarts heeft geconstateerd dat de vulling zo diep zat, dat deze de zenuw heeft aangetast en die was nu afgestorven en dat heeft een ontsteking veroorzaakt. Een wortelkanaalbehandeling heeft het verholpen. Hier heb ik overigens niets van gevoeld, zonder verdoving, want de zenuw was al dood. Nu is sinds ruim anderhalve week is mijn kaak weer ontstoken. Op naar de tandarts. Op de foto bleek dat er een onsteking in een kapsel bij de wortelpunt van dezelfde kies zat. (nr 45). Een apex resectie was de enige optie om de tand te behouden.
Ik de volgende dag naar de kaakchirurg. Mijn wang inmiddels twee keer zo dik als de dag ervoor. Foto gemaakt. De kaakchirurg vertelde met dat er inderdaad een fikse ontsteking zat en die zou er al langer zitten (heb ik dan niet gemerkt). Maar hij vertelde ook dat gezien de locatie van de ontsteking en de wortel van de tand, ik een kans maak om permanente zenuwbeschadiging. Hij zei, van de 2000 operaties per jaar, krijgen er 2 een zenuwbeschadiging, maar ik was er wel een kandidaat voor. Een tand naar voren of naar achteren en het was geen probleem. Toen brak me toch even het zweet uit. Hij heeft alleen het abses open gemaakt, kwam niet veel uit. Heeft me een antibioticum gegeven voor een week en nu moet ik donderdag terug voor de apex resectie. Mijn kaak werd eerst nog twee keer zo dik, maar is nu al aardig dunner aan het worden. Maar nu weet ik niet wat ik moet doen.
Ik moet er nog bij vertellen dat ik, sinds de wortelkanaalbehandeling, steeds een klein bultje aan de basis van de kaak heb gehad. Als je daarop drukte, schoot er een stroomstootje door mijn tanden en kaak. Ik dacht dat dit de zenuw was, maar de kaakchirurg zegt dat je die niet kunt voelen. Aan de linkerkant heb ik dit nooit gevoeld.
Ik heb mijn eigen tandarts gebeld en hij zei dat, omdat het zo'n klein tandje is, de tand trekken ook een optie is. Hij zou dan de twee omliggende tanden kunnen uitbouwen, zodat het gat niet zichbaar zou zijn.
Nu weet ik niet wat ik moet doen. Ik werk de hele dag met mijn gezicht en mond, ik geef kauw- en sliktherapie en therapie voor mondmotoriek. En dat gaat niet met een gevoelloos gezicht.
Loop ik hetzelfde risico bij het trekken van de tand? Wat is verstandig? Ik neig naar het trekken van de tand, maar is dat verstandig?
Sassie

Ik denk niet dat een herbehandeling mogelijk is. Anders had mijn tandarts dat ook voorgesteld. Hij is zeer voor het behoud van tanden en kiezen en zou de laatste zijn om een tand te trekken. Hij bedenkt altijd allerlei constructies en methodes om tanden te behouden. Dat heeft hij ook bij mijn moeder jarenlang gedaan. Ik denk dat het niet kan, omdat er een kapsel om de ontsteking zit.
zo, 07/06/2014 - 20:00 Permalink
Illuminus

Wel of geen 'kapsel' om de ontsteking op de foto maakt geen verschil voor de keuze herbehandeling of apexresectie (het röntgenologisch beeld zegt weinig over de histologische aard van de ontsteking (i.e. cyste of granuloom)).

Wat wel een verschil maakt is of de wortelkanaalbehandeling goed is uitgevoerd (rubberdam gebruikt, evt. vergroting tijdens de behandeling, kanalen goed gevuld en op lengte etc, geen kanaal gemist tijdens de behandeling), omdat dit aangeeft of er met een revisie winst te halen is en daarmee de kans op genezing toeneemt. Wellicht zou een consult bij een tandarts die zich heeft toegelegd op wortelkanaalbehandelingen een optie zijn om te zien of revisie inderdaad geen optie is.

Mocht revisie echt geen optie zijn en de positie van de zenuw in de onderkaak een vergroot risico op zenuwbeschadiging geeft, vind ik dat de kaakchirurg de optie van 'intentional replantation' moet bespreken. Intentional replantation is kort gezegd het trekken van de kies, waarna de apexresectie buiten de mond wordt uitgevoerd en de kies wordt teruggeplaatst in de kaak en daar weer vast groeit.
Deze ingreep heeft ook zo zijn voors en tegens, maar komt zeker in beeld wanneer er reële kans op nervus beschadiging is.

Het electrische gevoel dat u voelt komt wel vaker voor, het wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de ontsteking aan de wortelpunt tegen de zenuw in de onderkaak ligt, als er dan druk wordt uitgeoefend kan dit een prikkeling in de zenuw van de onderkaak geven die als een electrische schok wordt ervaren.
ma, 07/07/2014 - 13:08 Permalink
Sassie

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Vandaag was mijn afspraak bij de kaakchirurg. Ik heb hem alle mogelijkheden voorgelegd inclusief mijn bezwaar voor een apex resectie. Hij heeft mij de foto nog een goed laten zien en wees ook waar de zenuw zat. Die was goed te zien op de foto. De ontsteking zat er helemaal omheen (zo zag het uit) hij noemde het ruim op de zenuw en bijna bij de wortel van de kies ernaast. Een herbehandeling was naar zijn idee niet mogelijk en met en ik zelf vond dan het verwijderen van de tand het beste. Hij uiteindelijk ook. Ik werk met mijn gezicht en met mijn mond en hij zei nog, ondanks alle statestieken, je zult maar net diegene zijn.
Toen hij de tand heeft getrokken, waar ik overigens helemaal niks, behalve een beetje gekraak, van heb gevoeld, bleek dat het toch een dijk van een onsteking is geweest. Ik heb een week antibiotica gehad, dus mijn kaak is weer bijna normaal, maar hij kon, nu de tand eruit was, duidelijk zien dat er een fikse heeft gezeten die een degelijk kapsel heeft gevormd. Hij heeft dan ook behoorlijk zitten wroeten om zoveel mogelijk rommel eruit te krijgen. Wel een gek gevoel. Het voelt alsof iemand met een schraper langs een baksteen gaat. Maar ik heb geen centje pijn gevoeld. Hij zelf en de assistente durfden niet te diep te gaan, ivm de zenuw. De wond is ook niet gehecht ivm de ontsteking.
Het is nu 6 uur later. De verdoving is uitgewerkt en ik voel mijn hele gezicht nog (joepie), er was immers een kans dat ook bij het trekken van de tand, beschadiging zou optreden. Ik heb geen pijn, het voelt alleen een beetje gek dat daar nu geen tand meer zit. En ik heb een beetje een stijf kaakgewricht. Maar dat komt omdat ik bijna 3 uur op gaasjes heb zitten bijten (durfde ze niet zo goed eruit te halen). Het is mij dus 100% meegevallen en ik ben blij dat ik de tijd heb gehad om over de hele procedure na te denken en dat ik uiteindelijk deze beslissing heb genomen.
Ik hoop dat in de toekomst iemand anders nog iets aan mijn vraag en mijn verhaal heeft.
Succes allemaal.
do, 07/10/2014 - 15:46 Permalink