Nog een kans of kies eruit

Author:
FrankieV
Posted:
do, 06/19/2014 - 13:53
Ik heb enkele jaren geleden een apex gehad aan een kies rechts onder. Ik dacht nummer 46. Afgelopen winter kreeg ik er weer last van. De tandarts adviseerde een 2e apex. Begin maart is dit gedaan. Na deze operatie had ik aan de onderzijde, waar het tandvlees overgaat in de wang een verdikking zitten. S'morgens was het wat dunner na de nachtrust, en s'avonds was het steeds wat gezwollen. Kies voelde dan ook raar aan. Na een extra bezoekje aan de kaakchirurg heb ik een peneciline kuur gehad welke op dat moment niet geholpen heeft. Het aangroeien van het bot moet het winnen van de bacteriën vertelde hij. Op de nieuwe foto van de kaak was te zien dat het bot reeds aan het aangroeien was. Met Pinksteren was de bult zo dik dat tot aan de rand van mijn tandvlees het net een ballonetje leek. Terwijl ik er met mijn vinger over wreef is het ballonnetje geploft, op de plek waar het tandvlees geopend was bij de apex. Er kwam geen pus uit, allleen bloed! Het was een opluchting, dagenlang was het tandvlees dun, zonder zwelling :D .Helaas na een week weer enigszins gezwollen. Weer met de vinger erover en er kwam weer alleen bloed. Het lijkt dat het steeds zwelt na het eten, dus bij belasting. Echt pijn heb ik niet, wel een raar gevoel aan de kies. Weer een afspraak gemaakt bij de kaakchirurg. Hij heeft gekeken en vond het er goed uitzien. Het lichaam moet het probleem zelf opruimen. Hij verwacht dat de kies het gaat redden. 1 dag na het bezoek aan de kaakchirurg weer een verdikking na het eten. Jammer, het zag er zo goed uit. Je ziet het bloed dan door de huid zitten. Is dit nu een fistel, of is dit iets anders? Praat je hier over een ontsteking, indien er alleen bloed uitkomt? Het lijkt alsof het door de belasting inwendig gaat bloeden, en dat de "bloedprop" er dan uitmoet. Er zit natuurlijk nog een holte, waar het aangetaste bot heeft gezeten, welke zich met bloed vult. Het is bijna 4 maanden geleden, wat moet ik hiervan denken. Moet ik het nog een tijdje aanzien? Ik wordt er letterlijk en figuurlijk erg moe van. Ik heb de nijging om de kies maar te laten trekken, maar het zou jammer zijn als de kies gewoon te redden is.
FrankieV

Inmiddels komt er na iedere 3 dagen een klein puistje aan de buitenkant op het tandvlees. Deze is zacht en als je met de vinger licht wrijft komte er wat pus (klein beetje), bloed en vocht uit. Dan spoel ik goed met zout water en kan ik er weer een dag of 3 tegen aan. Echt pijn doet het niet. Dik is het ook niet meer, maar het geeft wel af en toe een raar gevoel. Soms voelt het of er een klein beetje stroom op staat. Als de pus weg is en ik heb gespoeld met zout water voelt het weer goed.

Ik ben een kleine 2 weken geleden nog bij de kaakchirurg geweest. Hij heeft geen nieuwe foto gemaakt, maar heeft er nog steeds alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ik hoef de eerste 3 maanden niet terug te komen. Als ik na die 3 maanden nog klachten heb, moet ik zelf een afspraak maken.

Hoe nu verder, echt pijn doet het niet. Dik is het ook niet meer. Hoeveel tijd moet ik het nog geven? 3 Maart is de 2e Apex gedaan. Het is een belangrijke kies!
wo, 07/02/2014 - 15:23 Permalink
FrankieV

Ok, wat U bedoeld is, dat als de periode tussen het terugkeren van de "puist" langzaam langer wordt, is er nog hoop?

Wat ik nu steeds doe, als er een "puistje" komt/zit, pak ik een wattenstaaf gedrenkt met sterilon, en wrijf met enige kracht over het bultje. Dan is het schoon en begint het behoorlijk te bloeden. Tevens is dan de kleine verdikking helemaal weg. Dan spoel ik met zout water, een minuut of 5. Dan kan ik er weer 3 dagen tegen aan. Als die periode langer wordt is er hoop, als ie korter wordt, terug naar de kaakchirurg?
wo, 07/02/2014 - 18:18 Permalink
FrankieV

Update.

Het voelt een stuk beter aan nu. Nog niet 100%. Al een dag of 5 geen fistel meer. Tandvlees is genezen en zwelling is kompleet weg. Het lijkt na ruim 4 maanden de goede kant op te gaan. Niet te vroeg juichen. Heel af en toe komt en nog een heel klein restandje pus langs de rand van het enigzinds teruggetrokken tandvlees naar buiten. Dit is op zich wel vreemd. Er is dus een open verbinding van buiten naar de tandwortel......(open pocket). Bacterien kunnen dus binnendringen.

Als ik de tanden goed schoonhoud, kan het tandvlees zich weer gaan hechten aan de kies, zodat de kies weer gezond wordt??

Zijn er tips om de kies (zeer) goed schoon te houden, buiten 3x per dag electrisch poetsen met sensodyne?
vr, 07/11/2014 - 10:55 Permalink
FrankieV

Ok, thx voor de info. Heb een waterpik gekocht en Parodontax mondwater met fluoride en chloorhexidine.

2x per dag:

1. electrisch poetsen :smt001 met sensodine
2. waterpik reinigen
3. spoelen met parodontax

Kan een "open" pocket met teruggetrokken tandvlees zich herstellen? Nu lijkt het dwijlen met de kraan open.
di, 07/15/2014 - 14:25 Permalink