Wortelkanaalbehandeling?

Author:
Arual76
Posted:
za, 07/19/2014 - 10:46
Vorige week heb ik onderstaand berichtje geplaatst maar helaas heeft niemand mij nog kunnen vertellen wat er aan de hand is. Bij deze wil ik de vraag graag omdraaien omdat ik zó bang ben voor een wortelkanaalbehandeling...kan iemand mij vertellen of het onderstaande past bij de klachten waarvoor je een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan?

Een tijd geleden ben ik voor halfjaarlijkse controle naar de tandarts geweest. Deze gaf aan dat ik boven links hééélemaal achter een gaatje had. Maar sinds die tijd heb ik pas last, daarvoor had ik nooit last. Ik ben een paar keer teruggeweest maar ze kon niets vinden, heeft wat van de vulling bijgeslepen zodat de kiezen beter op elkaar vallen. Volgens mij onzin, want er is geen verschil.
Als ik op iets hards bijt (niet als ik mn kiezen op elkaar zet) doet de een-na-achterste kies zeer, voelt als een goede blauwe plek. Maar als ik ga stokeren (met van die gum dingen) doet de een-na-achterste kies echt heel zeer en het rare; mijn linker voortand ook! Niet de kiezen/tanden die tussen deze twee liggen. Mijn tandarts begrijpt het niet, misschien is mijn uitleg ook wat warrig? Maar herkent iemand het? ben een beetje bang voor een wortelkanaalbehandeling ofzo.......
Romy32

Na het vullen van een gaatje kan een kies nog een poosje gevoelig blijven.
De zenuwen zijn misschien een beetje geïrriteerd door het boren, en moeten herstellen.
Dat kan best even duren (weken, soms langer).
Hoe lang is de behandeling nu geleden?

Zolang de pijn niet erger wordt, zou ik het gewoon in de gaten houden.
Als het goed is ga je merken dat het langzaam maar zeker minder wordt.
Merk je dat de pjin wél erger wordt, en krijg je bijvoorbeeld ook last als je iets warms eet of drinkt, dan is het goed je tandarts te bellen.

Een wortelkanaalbehandeling wordt gedaan als de zenuw ontstoken is.
Een ontstoken zenuw doet meestal wel meer pijn dan alleen bij bijten op iets hards.
Wat ook nog kan, is dat de pijn erger wordt, en dan opeens weg is.
Dat kán duiden op een afgestorven zenuw. Ook dan is een wortelkanaalbehandeling nodig.
za, 07/19/2014 - 12:47 Permalink
Arual76

Dank je wel Romy voor je reactie! Het is nu ruim een jaar geleden dat de kies is gevuld en ik ben dus inmiddels ook al weer teruggeweest voor controle. De pijn wordt niet erger/minder en koud/warm heeft er geen effect op. Het is alleen als ik op iets hards bijt, of als ik stoker (met van die gum dingen) tussen die 2 achterste kiezen. Waarom de pijn dan ook in mn voortand voelbaar is, geen idee...misschien liggen mijn zenuwen een beetje uit de route ofzo :-? Maar in ieder geval geen wortelkanaalgedoe, dat is al een opluchting :D de volgende controle nog maar weer een keer aankaarten....
ma, 07/21/2014 - 14:39 Permalink
vV

dat het ook bij de voortand voelbaar is, kan kloppen. bij langer aanhouden van problemen kan de hele zenuwbaan pijn gaan doen, en die loopt door tot de snijtanden . Zenuwbanen liggen dus juist goed..
Is er ook gekeken naar knarsen of klemmen? want dat kan globaal dezelfde verschijnselen geven. gebruik de zoekfunctie eens of je iets herkent.
Dat er niet op gereageerd wordt is omdat het met de info die je geeft gewoon erg lastig is een antwoord te geven...
ma, 07/21/2014 - 15:53 Permalink
Arual76

Bedankt voor uw reactie, vV!
Mijn excuses als het als een verwijt overkwam, dat er nog niet was gereageerd. Dat was niet verwijtend bedoeld, meer dat ik inderdaad het idee had dat mijn info niet duidelijk was, vandaar dat ik de vraag heb omgedraaid in de hoop wat duidelijk beeld te kunnen geven.
Maargoed...nee, er is niet gekeken naar knarsen oid. Misschien ook omdat het op de dag dat de kies werd gevuld, deze pijn begon. Dus eigenlijk ben ik nu bang dat ze iets niet goed heeft gedaan. Maar dat is alleen 'live' te onderzoeken, hoewel ze er vooralsnog niet achtergekomen is wat het is. In ieder geval ben ik al opgelucht dat het, zoals het er nu uitziet, geen wortelkanaalbehandeling wordt :)
di, 07/22/2014 - 13:26 Permalink