Verstandskies trekken?

Author:
Aqua001
Posted:
di, 07/29/2014 - 03:35
Hallo,

Ik ben laatst door tandarts verwezen naar kaakchirug voor mijn verstandskiezen. 2 bovenste zijn goed recht doorgekomen. Rechts onder is schuin doorgekomen. Links onder ligt dwars onder het tandvlees. Je ziet daarvan een heel klein sneetje in tandvlees, net 2 mm.

Nu heeft kaakchirurg vorige week rechts onder en boven eruit getrokken. Voor links onder geeft kaakchirurg aan dat het beter is om die zo te laten zitten i.v.m. complicatie's. Hij ligt dichtbij een zenuw die door je kaak heen loopt. Waardoor de kans bestaat om zenuw te beschadigen. Hierdoor loop ik kans op dove lip/tong. Wat houdt dit eigenlijk in? Scheve mond? Of puur smaak/gevoel kwijt raken? Ik heb er eigenlijk ook nooit last van gehad. Ik moest hem wel goed schoon houden.

Hij drukt ook niet tegen de andere kies aan. Verder heb ik niet echt last van die verstandskies. Alleen moet ik wel zeggen dat ik nu lig te piekeren om die verstandskies. Zal ik wel of niet de risico nemen? Je ziet zo niks boven het tandvlees. Aleen een kleine sneetje/inhammetje of hoe je het ook mag noemen van maar liefst 2 mm. Eigenlijk weinig kans voor een infectie. Ook makkelijk schoon te houden.

Alleen zit ik met de vraag: hoe gaat het verder met de kies onder het tandvlees? Kans op gaatjes/rotten? Hij komt eigenlijk niet in contact met voedsel o.i.d. Dus eigenlijk zou het kies gezond moeten blijven onder je tandvlees zolang je leeft. Tenzij hij andere kies gaat raken. Maar dat verwacht ik niet meer. Ik ben inmiddels 30.

Het is een beetje een lange verhaal geworden. Maar kon tijdens behandeling niet alle vragen stellen. Was zo panisch dat ik op dat sommige vragen vergeten ben.

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan gerustellen. Want ik lees zoveel op het net. Dat je beter je verstandskies voor je 25e kan laten trekken. Maar ben al ruim 5 jaar overschreden. Dus wil niet al te lang wachten. Is second opinion nog een mogelijkheid?