Nog steeds pijn 2 maanden naar wortelkanaal

Author:
Fietsbel
Posted:
ma, 07/21/2014 - 12:41
Begin mei heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad in een van de kiezen in mijn onderkaak. Ik had een beetje napijn maar dat mocht verder geen naam hebben.

Na ongeveer een maand begon ik flink pijn aan te hebben en heeft de tandarts aangegeven dat het kan gebeuren dat de maanden daarna het nog pijn kan doen omdat er nog een ontsteking onder de kies aanwezig is. Verder heeft hij de tand afgevijld zodat ik er minder druk van mijn bovenkaak op zou hebben. Na een paar dagen zakte de pijn weer.

Echter heb ik nu al een week weer echt last van mijn de kies, een drukkende pijn die constant aanwezig is. Warm en koud zijn niet extreem gevoelig. De tandarts geeft aan dat ik het best kan afwachten en dat de andere optie extractie is. Nog steeds geeft hij aan dat het niet erg raar is dat het pijn doet en dat het waarschijnlijk door de ontsteking onder de kies komt die nog niet weg is.

Heeft iemand anders hier ervaring mee? Ik kan met pijnstillers best nog wel een paar dagen pijn overleven. Is er wel een realistisch vooruitzicht dat de pijn wel weggaat en wegblijft?
Als het gaat om een ontsteking waarom krijg ik dan niet standaard antibiotica voorgeschreven?

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen geruststellen en anders misschien andere tips hebben.

Bij voorbaat is mijn dank al groot.
eef1968

Ik denk dat je een ontsteking hebt in de wortelpunt, heb ik ook al een paar keer gehad en die moet door een kaakchirurg behandeld worden, antibiotica werkt maar even, en het blijft dan nog gevoelig.

ik zou maar een afspraak maken met een KC, dan blijven rondlopen, want die tandartsen modderen maar wat aan precies.

veel succes
do, 07/31/2014 - 21:58 Permalink
Constantijn

Het klopt dat het langer kan duren voordat een ontsteking helemaal weg is. Echter, pijn is een symptoom van een ontsteking en in meeste gevallen is dat een heel korte tijd na de behandeling weg. Soms is het zo dat mensen daar wel eens "wat voelen", maar zonder extreme gevoeligheid zoals jij beschrijft.

Kan jij misschien de eindfoto van de wortelkanaalbehandeling opvragen en posten? Omdat het qua privacy beter is, stuur hem liever via een PM.
vr, 08/01/2014 - 08:20 Permalink
FennaJansen

Beste Constantijn,

Wat u beschrijft, dat zo'n tand nog wel pijnlijk kan zijn, kan dat overeenkomen met wat ik nu ervaar in mijn voortand? (Zie mijn topic over wkb - nu vreemde pijn).
Ik heb nog steeds een gevoelige tand bij druk, niet met warm/koud en zeker niet de steken die ik had voordat de zenuw eruit ging. Bovendien heb ik een gevoelig plekje helemaal boven in mijn tandvlees, maar het wordt niet erger. In het topic staat meer uitleg hoor...
Wat mij opvalt, is dat ik dus geen ontsteking/gaatje daar had en dat dus ook niet nog weg zou moeten gaan en dat ik de eerste 2 weken nergens last van had.

Een tandarts op het forum dacht aan een wortelpuntontsteking, maar van mijn eigen tandarts moet ik afwachten, want 'er zou nu nog niets te zien zijn op een foto en het kan een soort geirriteerdheid zijn', maar dat is inmiddels ook alweer 2 weken geleden!

Ik ben zo onwijs bang dat die tand straks getrokken moet worden of zo!
(Ik wil trouwens dit topic niet verpesten met mijn verhaal hoor, maar misschien wilt u ook eens mijn verhaal lezen in mijn berichtje?)
vr, 08/01/2014 - 17:13 Permalink
eef1968

Inderdaad, AB is maar tijdelijk, maar ik werd niet gelooft door mijn tandarts omdat ze op een foto niks zag, ze stelde voor om die dan te laten trekken, ik heb een verwijzing voor een kaakchirurg gehad en die adviseerde mij mijn bovenste kiezen te laten trekken, omdat de boel op springen stond, wat vorige week dan ook is gebeurt. En idd die gevoeligheid wat ik voelde deed geen pijn maar er zat iets en dan wordt je ook nog niet gelooft.Nu ben ik er vanaf.
zo, 08/03/2014 - 20:20 Permalink