Broxil 2x kuur..

Author:
Biancav1
Posted:
vr, 08/08/2014 - 17:22
Na een kuur van 7 dagen Broxil na een heftige zweren , ontstekingen en heel veel meer ellende, heeft mijn HA toch nog ene kuur uit geschreven van 7 dagen.

Dit omdat me klachten na 2 dagen gestopt te zijn met de kuur eigenlijk weer opnieuw omhoog kwam.

Ik heb zelf een zwak imuumsysteem, en we zijn tot de conclusie gekomen dat een kuur eigenlijk iets langer uitgeschreven had moeten worden.. in dit geval 10 dagen.

Maar wat nu... ik zit nu met een nieuwe kuur van 7 dagen. Gisteren nog naar mijn tandarts geweest die het toch liever niet had en er was toen ook nog niet echt zichtbaars slechter geworden, ja nog wat zwellingen maar op de foto niets te zien.. prima.. en gerust.

Echter vandaag was het hangen geblazen en kwam er lichtjes toch iets terug.

De broxil van de 1ste keer werkte na 4 dagen. Vrij traag maar toch gestaagd..

Hoe nu verder... ik ben dus 2 dagen zonder broxil.. moet ik dan echt opnieuw een kuur van 7 dagen ondergaan ?
Met kans op blaasjes opnieuw in mijn mond. Ik mis nu natuurlijk 2 dagen... anders zou ik zeggen, 3 is dan voldoende.

Helaas schijnt Period Aid te sterk te zijn daar ik een witte waas nu weer over me wang hebt wat ws een schimmel infectie is ... maar ben er zelf niet zeker van... het werkt wel om onder me brug ermee te spuiten tegen een ontsteking maar slaat uit naar witte waas over me tandvlees en wang.. Vroeger nooit problemen mee gehad.

Helaas tandartsen hier in het weekend vragen je 200 euro mee te nemen .. jawel.. bizar .. en me vergoedingen zijn ook op.

Is er iemand die hier iets meer van af weet wat te doen.. kuur echt 7 dagen nemen of toch korter ? De kuur word voor 7 a 10 dagen normaal gegeven en dit had dus voor 10 dagen moeten zijn ipv 7.

Ik moet dinsdag wel terug naar mijn eigen tandarts.. maar op advies van huisarts omdat er nog klachten waren na de kuur toch de kuur gegeven.

Iemand die hierin wat deskundig is ?

Bianca
Biancav1

Sorry... nee ik heb zware tandvlees ontstekingen gehad , zweren en meer.

Toen een kuurtje gehad broxil omdat heel me mond en tandvlees zwaar ontstoken en gezwollen was. Tandvlees bij een hoektand was zwaar beschadigd. Alles wat open lag werd direct geïnfecteerd. ( wang, tandvlees end )

Gestart op advies van mijn huisarts met die kuur.. die was door een avond tandarts uitgeschreven voor het geval dat er een ontsteking onder de kanaalbehandeling zou door slaan. Dan zou ik met die kuur beginnen maar huisarts adviseerde direct ermee te beginnen omdat het er zeer onrustig uit zag. ( tandvlees, heel me mond )

Toen die kuur gestart en na 4 dagen merkte ik pas verschil. Ik merkte op de laatste dag van de kuur dat we er nog niet waren maar de kuur moest 2 dagen na werken anders moest ik terug komen als het nog niet helemaal over was.

Toen de kuur was afgelopen had ik nog 3 zweren zitten in mijn mond. Mijn tandarts heeft de hele gedoe niet meegemaakt en vond dat het zich vrij goed herstelde. ( niets voelde warm aan, behalve die wond nog op mijn hoektand , pijn en gezwollen )

Vandaag laaide de boel weer opnieuw wat op.. en heb een nieuwe kuur gehad. ( ik heb een brug element waar het ook onder aanwezig was en dat kwam terug, vlak naast de wond van me tandvlees bij mijn hoektand.. ondanks goed schoonmaken )

Normaal word broxil 7 a 10 dagen gegeven. Ik heb dus wat langer nodig dan een korte periode vanwege mijn immuunsysteem.

Nu heb ik dus opnieuw een kuur van mijn huisarts gekregen. Tandarts is er vandaag niet.. en nu is mijn vraag :

Er zitten (bijna ) 2 dagen tussen de oude kuur en deze nieuwe kuur in. Moet ik dan echt 7 dagen opnieuw slikken of is het niet beter om 3 dagen te nemen..zodat je dan toch op die 10 komt ( 10 daagse kuur ) ondanks de 2 dagen geen kuur.

Hoop dat je het begrijpt : ) Bianca
vr, 08/08/2014 - 20:27 Permalink
vV

Broxil is hier helemaal niet voor geschikt. Moet de huisarts zich gewoon niet mee bemoeien. Ik vind het ook helemaal niet gek dat het niet goed werkt.
Tandarts moet hier actiever zelf optreden en eventueel een mh inschakelen als hij zelf aan de grens zit. Wat die je verder nog aan hygienemaatregelen, spoelen etc?
vr, 08/08/2014 - 20:33 Permalink
Biancav1

ja ik spoel en maak schoon softgum ragertje end. Spoel ook met zout water. De open wond dep ik aan met een of ander gel Ging...nog iets . ( met wattenstaafje , ook aanstippen eventueel vloeistof rond de randen.. niet met de vingers.. want ookal was je die.. je kan toch iets overdragen in e open wond ).

De tandarts.. avond tandarts heeft deze ( broxil ) toen uitgeschreven en de huisarts gaf er toestemming voor om het maar te gebruiken omdat me eigen tandarts er niet was. ( vakantie tijd ) .

Ik zelf heb het idee dat het met de speekselklieren te maken heeft. Daar is het nl begonnen.

Toen hebben ze Azitromycine voor geschreven omdat me hoektand vervelend deed, en ontstond er een bak ellende ( zweertje op mijn tandvlees boven bij mijn kies, ontstoken , mocht niet poetsen die kies , maar is open gegaan door schoonmaken langs de rand) , toen heb ik daktarin gekregen voor eventuele schimmel infectie, en toen heeft men nog eens een kuur gegeven en is de hele ellende begonnen.. logisch natuurlijk ..

Het gekke is .. ik ben bij een plaats vervanger geweest en die wist al helemaal niet wat het was.. moest maar niets meer doen.. Resultaat volgende avond nood tandarts.. kanaal behandeling brug hoektand.. alles was dik en opgezwollen. En ook dat misschien voor niets.. want de zenuw was niet dood .. maar er zat een enorme verdikking en me onderkaak deed zeer . Foto liet niet echt een abses zien .. maar had wel vaker last van die plek. Mijn idee is toch speeksel klieren o i..d.

Ik gebruik nu Hextrill omdat toch op een of andere manier perio aid te zwaar is .. krijg ik dus witte uitslag van. ( lijkend dan weer op een schimmel infectie ) Hextril pakt ook de schimmel aan, mocht die toch opkomen.

Zag er echt niet uit.. echt witte randen boven in me gebit, zweren .. en die zweren deden niet echt zeer maar de ontsteking daarvan wel en toen onder dus .. bij die hoektand. pff

Ik had ook elders in het forum gevraagd wat het verschil was tussen een aften en virus blaasje.

Perio aid gebruik ik wel met een speciaal spuitje om tussen de openingen van me tanden te spuiten en onder me brug.. dat werkt wel. Kan ik dus niet mee spoelen want me mond slaat dan wit uit.. op me wang end.

ja het is een bak ellende geweest niet normaal . Tis nu wel rustig op die plekken dus nu na en het oplaaien van de ene plek.

Daarom zeg ik.. nu weer 7 dagen die kuur.. is dat niet wat overdreven. Dinsdag moet ik terug.. moet ik happen omdat ik boven bijna nu alles kwijt ben.. maar ik zeg je.. voor mij hoeft het even niet.. eerst maar even wachten tot alles weer rustig is.. voordat de hele boel weer geïnfecteerd is.

Dus .. ja ookal is die broxil er niet voor.. toch heeft het iets geholpen en kan je begrijpen dat ik niet zit te wachten tot weer die hele bak ellende terug gaat komen. Vandaar dat ik zeg zou 3 dagen niet genoeg zijn ?

Dat de Mondhygienste er naar moet kijken vind ik ook.. kost kapitalen... zo.

: ) Bedankt voor je respons .
vr, 08/08/2014 - 21:21 Permalink
Lieneke

Wat een vreemd verhaal...Broxil wordt, bij mijn weten, bij luchtweginfecties voorgeschreven. Als de tandarts voor een raadsel staat, doet hij er goed aan je naar een kaakchirurg te sturen. Happen? Er moeten dus tanden eruit? Dan gaan! Als je klachten hebt en er moeten dus tanden uit....dan gaat dit echt niet weg zo. Anders duurt alles alleen maar langer en wordt het vanzelf steeds duurder. De tandarts heeft ook een planning, u kunt niet zomaar gaan wanneer het u uitkomt. De tandarts kan zelf wel beslissen of het wijs is om iets te doen of niet. Ga dat aub niet op eigen houtje beslissen.
za, 08/09/2014 - 11:10 Permalink
Biancav1

De klachten komen niet van die tanden af. die staan er buiten namelijk. Geloof me van mij mogen ze alles eruit halen maar dat doen ze dus niet.

Ik heb ook zelf gezocht naar broxil .. maar schijnt dus wel eens gegeven te worden. Deze tandarts die het gaf doet zijn werk al jaren ..dus moet ik erop vertrouwen dat het goed zit.

Maar goed.. wel of geen broxil nemen.. ik weet het ook niet meer. Op zich mocht hij verlengt worden tot 10 dagen en dat is dus nu mijn vraag.... er zit een pauze van bijna 2 dagen tussen... en het lijkt mij niet verstandig om dus een week opnieuw int te nemen.
za, 08/09/2014 - 11:41 Permalink
Lieneke

We gaan via dit forum geen medicatie-adviezen geven. Dat kan alleen bij een echte (tand)arts-patiënt relatie. De veroorzaker van je klachten zullen eerst achterhaald moeten worden, wil er een gerichte therapie gegeven kunnen worden. Dus ik zou nogmaals adviseren om de tandarts voor een verwijzing naar de kaakchirurg te geven. Bij dit soort klachten die blijkbaar dan niet van de tanden afkomen, kan heel wat verscholen zitten.
za, 08/09/2014 - 14:11 Permalink
Biancav1

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Wat ik wel bemerk is dat er niet gevraagd word door andere tandartsen of wie dan ook waar je heen gaat, of je ook diagnoses hebt, afwijkingen hebt enz. Wat in mijh geval wel zo is.

Zo ben ik zelf copd patient ( met jawel de erkende pufjes ) , en is er meer aan de hand waar men nog mee bezig is om te kijken wat , hoe en waar.

Daar word ook niet naar gevraagd. Ook word er niet echt advies gegeven van wat je moet doen. En ja dan zit je met een laag immuunsysteem.. maar geloof me.. je staat eerder buiten dan dat je grondig hebt kunnen vertellen wat voor diagnoses je wel en niet hebt.

Je neemt de dingen aan die er word gezegd en je volgt het op.. zoals met de medicijnen. Zeker ook als de apotheek zelf niet aan de bel trekt wat ze hier echt wel doen.

Ik was eigenlijk tegen het patiënten dossier maar ik denk dat het in bepaalde situaties toch wel belangrijk is.

Ook ben ik voorstander dat de tandarts terug in het basis pakket moet komen , alsmede de mondhygiënisten. Immers als iets door slaat lig je ook in het ziekenhuis.

En ja.. hou je je mond gezond.. krijg je dit op je brood en dat allemaal door juist gestopt met roken te zijn ( bijna een jaar ) Maar las ook dat dan juist het gene los komt wat er al in zat.

In ieder geval bedankt voor het mee denken .... en ik sta er helemaal achter.. voor mijn gevoel ook kaakchirurg en mondhygienste ... al hoewel mijn tandarts ook werkzaam is op dat gebied van de kaak chirurgie.. ik wacht het maar af. We zien het dinsdag en ik wens jullie nog een fijn weekend.

Bianca
za, 08/09/2014 - 14:45 Permalink
vV

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Broxil…
Het was ooit ook AB van eerste keus bij mn periapicale dentale ontstekingen, maar daar zijn weer andere bacteriën bij betrokken dan bij tandvleesontstekingen.

ik zou het niet nemen, je schiet er niets mee op en je bouwt alleen maar extra resistentie op. Je moet de oorzaak wegnemen, dit is alleen symptoombestrijding en dan nog op de verkeerde manier ook.
za, 08/09/2014 - 14:48 Permalink
Biancav1

dank je wel.

Ik heb het even opgezocht wat je bedoelde met periapicale .ontsteking.

Ja ik denk zelf toch ook door een uit de hand gelopen virus infectie met ontstekingen en schimmel infectie die ik niet onder controle kreeg en ik kijk daar eigenlijk toch richting Azitromycine dat die echt te zwaar is geweest. Die kreeg ik namelijk omdat die hoektand bleef door zeuren.

Nadat men boven de achterste kies eruit had getrokken ( ivm een plaatje.. is een apart verhaal en nee heeft niet te maken met ontstekingen ).. moest me tandarts leunen op me brug.. waardoor die wortel gevoelig was. Nu had ik dat wel vaker.. meer aan de voorkant zoals nu.. maar niet gezwollen end.

Foto gemaakt niets te zien.. echter bleef het aanhouden en toen heeft zijn collega die Azitromycine uit geschreven zodat hij geen wortelkanaalbehandeling hoefde te doen. ( heeft geen foto gemaakt.. ging uit van de foto van mijn tandarts ). Nou Amoxicline en Azitromycine wat wil je nog meer... blaasje op het tandvlees en hoera .

Door het poetsen met paradontax ( wat een schuur middel is ) is me mond kapot gegaan en door de Daktarin tegen de schimmel ( dat is een dikke substantie die je door heel je mond moet laten gaan met je tong enz ) zijn kleine blaasjes ook open gegaan waardoor de infectie ook overal in kon gaan zitten.

( ik herinner me kleine miniscule bultjes op de randen van mijn tandvlees onderin en ik poets altijd ook eventjes wat tandvlees mee , op die ene grote plek boven in bij me kies na.. want die mocht ik niet poetsen alleen spoelen ).

Zat echt overal. Witte strengen, blaasjes, zweren plaketten enz. ( niet op me tong overigens.. wel onder me tong wat kleine wondjes ).

En ik ben ook echt ziek geworden ..eerdat die explosie er was. Toen was me tong wit aangeslagen en waren er lichte ontstekingen op het tandvlees te zien. Toen is dus ook amoxicline uit geschreven. Ik had giga pijn in mijn lichaam en koorts dat kwam omhoog stijgen.. en ik ben juist iemand die nooit koorts heeft als ze ziek is.

Ik ben nu net met de 2de dag begonnen van de kuur ... dus er maar mee stoppen. Al merk ik nu wel weer verschil met het wondje bij een spier in me mond van de hoektand. Maar we nokken ermee.. en ja maar even pieleke met toch perio aid tussen de brugdelen in te spuiten. En rustig ragen .. en zout water spoelen. Geen kamille thee.. want daar droogt me mond van uit.

Tis moeilijk allemaal zo.

Rest mij nog wel 1 vraag.. ik heb ws toch nog een rest van een schimmel infectie want perio aid zorgt niet voor witte strengen van je slijmvlies en wang... Nu heb ik nystatine .. is een drankje tegen spruw.. kan ik dat dan gewoon gebruiken dat je weet ondanks het wondje ?

Niet dat ik straks weer met een bak ellende zit. Euh ja die heb ik ook mee gekregen.

Hextril werkt hier ook wel voor ...maar volgens de apotheek kan perio aid geen witte slijm geven in je mond en ook niet tegen je wang. De drank schuurt overigens niet.. is echt een melk drankje.

Sorry voor de vragen en mijn lange verhaal.. Ik kan begrijpen dat je daar geen uitspraak over doet.. in ieder geval .. dinsdag terug en dan ermee aan de bak ... want er is meer aan de hand dan alleen dit .( immuunsysteem ).. en waarschijnlijk heeft dit er ook mee te maken.

Dank in ieder geval voor je respons en een heel goed fijn weekend.
za, 08/09/2014 - 16:51 Permalink
Lieneke

Van die witte draden zouden wellicht van doodnormale tandpasta kunnen komen zoals die van OralB. Dan zijn het gewoon dode huidcellen. Of anders toch loskomende schimmels? En heb je al eens onder mucositis gezocht? Of misschien herken je je in Lichen planus? Door medicatie van astma en antibiotica zou je inderdaad eerst aan Candida denken.
Hextril bevat net zoals perio-aid chloorhexidine en is de werkzame stof (anti-bacterieel). Maar volgens mij bevat Hextril alcohol wat zou kunnen irriteren en dat heeft Perio- aid niet. Is zoutwater je ook al eens aangeraden?
za, 08/09/2014 - 19:36 Permalink
Biancav1

Hai hai,

ja zout water spoel ik inderdaad al heel de tijd mee..kook ook 2x per dag even me tandenborstel uit.. heb er 2 liggen, zachte. ( Ik poets heel rustjes, 2 a 3x per dag )

Ook ik heb daaraan zitten denken dat het nu niet een schimmel is .. maar goed you never know. Het zit nl nu niet vast maar puur flink in de slijm en dat speelt nu dus weer op sinds ik gestopt bent met de kuur. Tijdens de kuur nam het namelijk af tezamen met de zweren. ( op die ene zware plek na die zwaar beschadigt is )

Dus dat heractiveert nu weer.

Het is toen gaan afnemen tijdens de kuur en spoelen met hextril. ( moest maar stoppen met de schimmel kuur omdat hextril dat ook aanpakt ) en nu komt het dus weer terug. Vandaar dat men nu denkt dat het toch een restje is.

Lichen Planus.. heeft er wel op geleken inderdaad. En zo een doorzichtig bolletje heb ik ook ooit gehad maar heel sporadisch , als kind wel vaker, maar die beet ik altijd door... had ik verder geen last van.

hextril .. bevat ja verhip ook ethanol... nouja zeg en het gekke is die werkte wel goed toen voor de zweren beter dan de chloorhexedine.. Alleen niet voor de nacht maar wel voor overdag.. het verdoofde de boel ook maar inderdaad alcohol... en ik nog denken o bevat ook kruidnagel.. Net zoals de Corsodyl, niet doen dus.

: ) Bianca
za, 08/09/2014 - 20:20 Permalink
Selah

Hi Bianca,

Gebruik je eigenlijk een voorzetkamer? (die kan kans op schimmels verkleinen)
Verder is bessensap(ongezoet) ook in staat om de kans op schimmels te verkleinen.
Maar misschien is het beter om je echt medische vragen voor te leggen aan je LA/LVK of huisarts.
Als de LA/LVK of huisarts je niet naar behoren lijkt te helpen...blijf vragen, blijf klagen, blijf om hulp roepen tot je gehoord wordt en naar jouw gevoel goed genoeg behandeld bent.
Ken je trouwens het longforum, mogelijk kun je daar vragen stellen die meer gaan over het COPD gebeuren?

Groetjes,

Selah
zo, 08/10/2014 - 00:16 Permalink
Biancav1

Hai Selah,

Ik kan bij deze pufjes geen voortzetkamer gebruiken. Maar kan het inderdaad even voorleggen of er iets anders is.

Ik maak de mondstukken wel altijd even schoon.
Ik gebruik het meestal na het tandpoetsen omdat ik na het tandpoetsen ook altijd me mond nog even goed naspoel.

Dank je voor de tips.

: ) Bianca
zo, 08/10/2014 - 11:31 Permalink
Biancav1

Waarschijnlijk ben ik iets verder gekomen.

Ik heb als kind Angina gehad.. en ik las elders dat je hierdoor ook een gengivo-stomatitis.

Angina herpetica: Deze vorm komt meer voor bij volwassenen. Ze treft alleen de keel of komt samen voor met gengivo-stomatitis.

Gingivo-stomatitis: Deze vorm van herpes komt vooral bij kinderen voor. Het herpesvirus tast de binnenkant van de wangen en de lippen, het tandvlees en de tong aan. De wondjes zijn pijnlijk, bemoeilijken het eten, en gaan gepaard met hoge koorts, een sterke speekselproductie en een slechte adem. De halsklieren zijn ook gezwollen.

Angina herpetica: Deze vorm komt meer voor bij volwassenen. Ze treft alleen de keel of komt samen voor met gengivo-stomatitis.
zo, 08/10/2014 - 19:33 Permalink
vV

Herpes blaasjes zijn redelijk herkenbaar. Dit komt overigens niet vaak voor op mondslijmvliezen. Had er laatst ook 1 in de spoeddienst.
Niet verwijtbaar dat het niet zo herkend is denk ik dan, wel dat er zonder echte diagnose zomaar ab is voorgeschreven....ab doet niets bij een virus.
zo, 08/10/2014 - 19:57 Permalink