Ik ben radeloos.

Author:
Linden1991
Posted:
vr, 07/11/2014 - 19:53
Hoi iedereen,

Ik ben 22 jaar en heb al sinds mijn 16ste last van me tanden.
Me tanden zijn verkleurd. eerst begon het bij me voortanden en sinds 2 jaar zijn het nu ook me hoektanden.
van die vier tanden zijn er al stukjes afgebroken en ook is me tandvlees dik. Sinds vorig jaar heb ik ook last van pijnlijke tandvlees wat soms weg is en soms 2 keer zo erg weer terugkomt[Zie foto]. Het ergste is nog ik heb geen geld voor de tandarts en heb maar een basisverzekering omdat ik nog in de schulden zit. ik ben ten einde raad en ik zoek een oplossing of iemand die me zou kunnen helpen. Ook heb ik angst voor de tandarts die ik toen had omdat die man me als kind veel pijn heeft gedaan en veel fouten heeft gemaakt.
Het is zelf mijn fout geweest dat ik me gebit niet heb onderhouden. maar ik wil een nieuwe start in me leven maken. ik ben zo onzeker geworden. dat ik soms niet wil leven omdat ik van de pijn vergaat en er toch niks aan kan doen omdat ik geen geld heb.
en me nog verder in de schulden laten zitten is ook niet echt een optie.

Zou ik me in het ziekenhuis kunnen behandelen. of is dat geen optie.

Hopelijk kan iemand me advies geven of evaringen delen.

Alvast hartelijk dank.

http://i59.tinypic.com/f1z2og.jpg
Stefanie_T

Een beetje een verlate reactie, maar hopelijk heb je hier iets aan.
Je zou kunnen proberen om via de huisarts een verwijzing naar een tandarts / kaakchirurg te krijgen. Vaak krijg je namelijk verwijzingen via de huisarts wel vergoed.
Tevens zal ik je een link bijvullen waar je kunt checken of je misschien voor een bijzondere bijstand in aanmerking komt. Ga hier echt even voor zitten om het uit te vogelen, het zou zomaar veel (kop)zorgen kunnen schelen!
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/972
Je angst voor de tandarts begrijp ik wel, dat heeft mijn vriend ook. Echter is hij een keer met mij mee geweest naar een behandeling zodat ik hem heb kunnen laten zien dat het ook anders kan, dat er ook tandartsen zijn die je klachten wel serieus nemen en een verdoving geven wanneer je daar om vraagt etc. Misschien heb je iemand in je omgeving waar je een keer mee naar de tandarts zou mogen, gewoon om te kijken hoe en wat?
Ik wens je in ieder geval veel sterkte en hoop dat je over de angst heen komt, want hoe langer je hiermee rond blijft lopen, hoe meer last je ervan zal gaan krijgen! Succes! :)
ma, 08/18/2014 - 23:24 Permalink
vV

Toch even een correctie. Dat iemand door de huisarts naar wie dan ook verwezen wordt betekent niet dat het dan dus voor vergoeding ( ik neem aan dat je bedoelt uit de basisverzekering) in aanmerking komt.
In grote lijnen is alle werk door een tandarts voor mensen boven de 18 voor eigen rekening , al dan niet of deels gedekt door een aanvullende verzekering wanneer die afgesloten is.
Uitzondering is de volledige prothese en zaken die onder de regeling bijzondere tandheelkunde vallen. Behandeling van angstige patiënten kan daaronder vallen , maar daar is dan wel een eigen bijdrage verschuldigd die berekend wordt alsof het werk in de algemene praktijk gedaan is. Oftewel gewonde kosten vullingen en zo zijn wel verschuldigd, extra tijd/ werk/ narcose wordt vergoed, de rest niet.
In dit geval is het enige zinvolle om te doen een plan maken, al dan niet door een angsttandarts of Centrum Bijzondere Tandheelkunde, die kunnen een machtigingsaanvraag doen. Dan hangt het verder van het plan af wat de eigen kosten zullen zijn, en daarmee kan dan idd wellicht bijzondere bijstand aangevraagd, en/of per 1 januari een aanvullende verzekering afgesloten die een gedeelte kan dekken, met de opmerking dat dat bij grote behqndelachterstanden steeds lastiger wordt, verzekeraars zijn geen filantropische instellingen maar keiharde bedrijven die gaan voor winst.
di, 08/19/2014 - 13:03 Permalink