Ontsteking in kaak komt steeds terug

Author:
Boekenwurm
Posted:
ma, 08/18/2014 - 22:31
L.S
Mijn zoon van 15 jaar heeft een gave voortand, echter onder deze tand heeft zich in vier jaar een aantal keren een ontsteking gevormd. Een jaar geleden heeft de kaakchirurg een apexresectie uitgevoerd, een abces van 1 cm is verwijderd. Dit was heel pijnlijk voor mijn zoon, omdat de verdoving niet volledig werkte. Hij moest het afgelopen jaar heel streng onder controle blijven. Hij heeft alweer een kuur nodig gehad, er kwam weer een bobbeltje boven de tand, deze is opengemaakt, kwamm etter uit. Oftewel: het is nog steeds niet rustig, hij blijft bleek en voelt opgezette klieren. De kaakchirurg gaf hem 20 % kans dat de ingreep niet herhaald hoefde te worden.....hij ziet er heel erg tegenop als zijn kaak weer schoongemaakt moet worden. Wat is wijsheid: tand eruit laten halen en dan hopen dat het definitief opgelost is? Of toch nog een keer laten opereren met behoud van tand?
We horen het graag van u.

MVG

Heleen
vV

Wat is de achterliggende oorzaak? Is hij er ooit op gevallen? Kan zijn dat er een klein scheurtje in de wortel zit, wat ook door de kc niet ontdekt is. Dan is de tand verloren.
Aangezien de kc 20 procent kans gaf, wat zeer laag is, denk ik eerlijk gezegd dat een herbehandeling nagenoeg kansloos is.
di, 08/19/2014 - 12:43 Permalink
Boekenwurm

Het enige wat hij zich kan herinneren dat hij op de basisschool een keer keihard tegen iemand aangebotst is. Het loopt al jaren, ws. Vier jaar geleden de eerste pijnklachten. Het kost hem energie, het is niet handig voor zijn VWO opleiding om regelmatig ziek te zijn. De ingreep vorig jaar was redelijk traumatisch, kaakchirurg is 35 min. bezig geweest, de assistente hield het niet meer vol en moest weglopen. Als ouders geeft dat een heel machteloos gevoel, we gaan graag voor een definitieve oplossing.
di, 08/19/2014 - 13:50 Permalink
vV

De definitieve oplossing is denk ik een implantaat, moet ie qua leeftijd even mee wachten. Voor nu denk ik tand eruit , (autologe, zeg maar van eigen tand gemaakte) etsbrug om de tijd te overbruggen. Vast lijn naar implantoloog uitzetten ivm de richtlijnen van verzekeraars want valt mits goed voorbereid en machtiging onder basisverzekering. Tandarts en zeker kaakchirurg moeten weten hoe dat werkt.
di, 08/19/2014 - 15:43 Permalink