Hallo,
Misschien is dit al eens eerder gevraagd, maar ik vraag het nog maar eens omdat er nu mogelijk andere regelgeving is. Een paar weken geleden is een stukje 'lijm' van mijn spalk aan 1 tand losgeraakt. De tandarts heeft dit dus weer vastgemaakt met 'lijm' aan die ene tand.
Nu heb ik een factuur gekregen met de volgende declaratiecodes:
V11 (éénvlaksvulling)
V21 (etsen in combinatie met etsbare onderlaag ten behoeve van composietvulling)
Ik heb gelezen dat er al een code voor de spalken bestaat. Dat is namelijk T95. Had de tandarts deze alleen moeten gebruiken (ipv de V11 en V21)? Zo ja, wat zou ik tegen mijn tandarts hierover kunnen zeggen?
Bij voorbaat hartelijk dank
Misschien is dit al eens eerder gevraagd, maar ik vraag het nog maar eens omdat er nu mogelijk andere regelgeving is. Een paar weken geleden is een stukje 'lijm' van mijn spalk aan 1 tand losgeraakt. De tandarts heeft dit dus weer vastgemaakt met 'lijm' aan die ene tand.
Nu heb ik een factuur gekregen met de volgende declaratiecodes:
V11 (éénvlaksvulling)
V21 (etsen in combinatie met etsbare onderlaag ten behoeve van composietvulling)
Ik heb gelezen dat er al een code voor de spalken bestaat. Dat is namelijk T95. Had de tandarts deze alleen moeten gebruiken (ipv de V11 en V21)? Zo ja, wat zou ik tegen mijn tandarts hierover kunnen zeggen?
Bij voorbaat hartelijk dank
Re: Tarief kopotte spalk vastmaken
De codes die je noemt zijn beide toepasbaar voor de handeling die uitgevoerd wordt als een spalkje los zit of nieuw ingezet moet worden.. Ook de prijs is prima. Ter vergelijk: Wat gaf jij laatst uit bij de kapper om geknipt te worden.
In België bestaat daar ook geen code voor, er bestaat trouwens helemaal geen code voor contentie apparatuur, enkel voor contentiecontroles. De patiënt betaalt dit gewoon zelf, zonder attest, en klaar is Kees. Kwestie van dit vooraf behoorlijk te communiceren!
Belgie is een vrij land, NL niet... Wij mogen hier geen prijs afspreken met een patient buiten de codes en tarieven die er zijn. Dat wordt door onze -stalinistische- zorg-overheid gezien als een economisch delict en dat wordt in NL zwaarder gestraft dan reguliere strafrechterlijke delicten. In NL geldt dus echt: "niet in het code lijstje, dan bestaat het niet".
Te gek voor woorden, dat ben ik met jullie eens. :cry:
Wel raar inderdaad dat dit zo is. Misschien moeten ze maar een keer die codes 'updaten' dan of het systeem helemaal veranderen.
Wellicht wordt het beter nu de NZA zelf ter discussie staat en qua organisatie op de schop gaat. Wellicht ook niet....
Net als nu, veel mensen denken dat dit filmpje overtrokken is. Voor mij dagelijkse realiteit...
Ik ben dit jaar namelijk begonnen met de studie tandheelkunde in Leuven en ik hoop dus later niet in zo'n systeem te werken in Nederland.