Geachte meneer/mevrouw,
Op 12-11 -2013 heb ik een kroon door mijn tandarts laten plaatsten (de tand was gebroken daarom was het plaatsen van de kroon noodzakelijk). De wortelkanaalbehandeling was voor deze tand rond 20 jaar geleden succesvol uitgevoerd en ik heb er nooit last van gehad. Echter na het plaatsen van de kroon begon ik vrijwel meteen klachten te krijgen, een paar keer terug met pijn gegaan, maar er kwamen andere niet relevante behandelingen. Toen ik veel pulserende pijn en een fistel kreeg, ging ik weer terug. Er was een foto gemaakt, waarvan bleek dat de kanaal heel anders er uit ziet dan voor het plaatsen van de kroon.
Mijn tandarts heeft mij verwezen naar de endodontoloog, gezien hij zelf de kanaal behandeling via kroon niet durfde uit te voeren. Ik moest nog maanden wachten op de wachtlijst, wat geen pretjes is als je een fistel en pijn hebt. Volgens de andere tandarts bleek dat het probleem door de "mesiaal perforatie aanwezig door stripping" ontstond. Er waren ook duidelijke foto's gemaakt, de tand was binnen erg ontstoken, pus en bloed aanwezig. Zoals door deze doctor was uitgelegd, moest mijn tandarts als deskundige op de eerste foto zien dat er de perforatie aanwezig is en het plaatsen van de kroon niet mogelijk is. Ik heb 3 behandelingen door deze endodontoloog gekregen wat mij 674.00 in totaal heeft gekost. Dat is naast de kroonkosten van 539.00.
Naar mijn mening: als alle problemen precies na het plaatsen van de kroon kwamen plus de perforatie in de tand over het hoofd was gezien, kunnen deze kosten aan mijn eerste tandarts gevraagd worden. De kroon was maar een paar maanden oud toen alle problemen begonnen. Nu zit er nog een gat in de kroon. Ik vind eerlijk als mijn tandarts mijn iets vergoed.
Ik heb alle uitslagen en foto's naar hem 2 keer doorgestuurd, echter in 2 maand heeft hij niet hier op gereageerd. Wat is mijn volgende stap? Alvast bedankt voor uw reactie!
Op 12-11 -2013 heb ik een kroon door mijn tandarts laten plaatsten (de tand was gebroken daarom was het plaatsen van de kroon noodzakelijk). De wortelkanaalbehandeling was voor deze tand rond 20 jaar geleden succesvol uitgevoerd en ik heb er nooit last van gehad. Echter na het plaatsen van de kroon begon ik vrijwel meteen klachten te krijgen, een paar keer terug met pijn gegaan, maar er kwamen andere niet relevante behandelingen. Toen ik veel pulserende pijn en een fistel kreeg, ging ik weer terug. Er was een foto gemaakt, waarvan bleek dat de kanaal heel anders er uit ziet dan voor het plaatsen van de kroon.
Mijn tandarts heeft mij verwezen naar de endodontoloog, gezien hij zelf de kanaal behandeling via kroon niet durfde uit te voeren. Ik moest nog maanden wachten op de wachtlijst, wat geen pretjes is als je een fistel en pijn hebt. Volgens de andere tandarts bleek dat het probleem door de "mesiaal perforatie aanwezig door stripping" ontstond. Er waren ook duidelijke foto's gemaakt, de tand was binnen erg ontstoken, pus en bloed aanwezig. Zoals door deze doctor was uitgelegd, moest mijn tandarts als deskundige op de eerste foto zien dat er de perforatie aanwezig is en het plaatsen van de kroon niet mogelijk is. Ik heb 3 behandelingen door deze endodontoloog gekregen wat mij 674.00 in totaal heeft gekost. Dat is naast de kroonkosten van 539.00.
Naar mijn mening: als alle problemen precies na het plaatsen van de kroon kwamen plus de perforatie in de tand over het hoofd was gezien, kunnen deze kosten aan mijn eerste tandarts gevraagd worden. De kroon was maar een paar maanden oud toen alle problemen begonnen. Nu zit er nog een gat in de kroon. Ik vind eerlijk als mijn tandarts mijn iets vergoed.
Ik heb alle uitslagen en foto's naar hem 2 keer doorgestuurd, echter in 2 maand heeft hij niet hier op gereageerd. Wat is mijn volgende stap? Alvast bedankt voor uw reactie!
Re: Problemen kroon
Foto 2 ziet eruit als een perforatie van de bodem van de pulpakamer, tussen de wortels, met MTA wellicht herstelbaar, kies is niet per se verloren.
Aangezien dit een zeer lastig probleem is waar veel meer info van gang van zaken en wat besproken is bij opstellen plan kroon nodig is om te oordelen adviseer ik in de eerste plaats in gesprek te gaan met de tandarts, dus een afspraak in de praktijk, zonder een beschuldigend vingertje maar gewoon voor uitleg waarbij ik vind dat er geen kosten aan dat bezoek mogen zitten.
Weigert hij dat of komt daar niets zinnigs uit kan een officiële klacht overwogen worden via de klachtencommissie waarbij andere tandartsen de hele gang van zaken in eerste instantie via bemiddeling proberen op te lossen.