Ik heb nog geen meningsverschil met mijn tandarts, maar wil hier alvast mijn situatie aan jullie voorleggen, ter voorbereiding op het meningsverschil dat wellicht gaat komen.
Juli 2014
Helaas vroeg ik mijn tandarts niet naar de mogelijke kosten.
September 2014
Ik lig in mijn tandartspraktijk in de stoel, de parodontoloog inspecteert mijn gebit.
In de 40 minuten die volgen wordt er dus een dubbele flapoperatie uitgevoerd, van zowel mijn linker als rechter bovengebit (waarvan ik me afvraag of die rechtkant wel echt nodig was, want ik heb daar eigenlijk nooit enige last ervaren).
Een week later
Rekening in de brievenbus: 852 Euro.
Nu vraag ik mij af: Ben ik naïef als ik denk dat een tandarts zich aan bepaalde fatsoensnormen te houden heeft, en de plicht heeft zijn/haar patiënt hoort te informeren als de kosten van een ingreep boven een bepaald drempelbedrag uitkomen? Of had ik gewoon beter moeten opletten, geen "ja" moeten roepen in die stoel, en vooraf om de kosten (en evt. een second opnion) moeten vragen?
Ik weet dat tandarts een edel beroep is, en ik betaal mijn tandarts (en zijn parodontoloog) graag voor zijn goede werk. Maar een flitsoperatie van omgerekend meer dan 20 Euro per minuut zonder waarschuwing vooraf vind ik buiten alle proporties.
Ik ga hierover sowieso contact met mijn tandarts opnemen, maar wil eigenlijk vooraf weten in hoeverre ik in mijn recht sta als ik de rekening niet volledig betaal en voortaan een betere voorlichting eis.
De rekening
Ter info, om het plaatje compleet te maken:
Juli 2014
- Tandarts tegen mij: "Linksboven heb je problemen met je tandvlees. Je hebt te diepe pockets. Binnenkort komt er een parodontoloog langs, wil je dan langskomen zodat hij er naar kan kijken? Duurt max. 30 minuten."[/*]
- Ik tegen tandarts: "Oke."[/*]
Helaas vroeg ik mijn tandarts niet naar de mogelijke kosten.
September 2014
Ik lig in mijn tandartspraktijk in de stoel, de parodontoloog inspecteert mijn gebit.
- Parodontoloog tegen mij: "Ja, linksboven is niet goed. Rechtsboven trouwens ook niet. Linksonder ook niet. Maar die doe ik later wel. Wil je dat ik linksboven en rechtsboven nu repareer?" [/*]
- Ik tegen parodontoloog, overrompeld: "Ja doe maar, dan zijn we er vanaf he". [/*]
In de 40 minuten die volgen wordt er dus een dubbele flapoperatie uitgevoerd, van zowel mijn linker als rechter bovengebit (waarvan ik me afvraag of die rechtkant wel echt nodig was, want ik heb daar eigenlijk nooit enige last ervaren).
Een week later
Rekening in de brievenbus: 852 Euro.
Nu vraag ik mij af: Ben ik naïef als ik denk dat een tandarts zich aan bepaalde fatsoensnormen te houden heeft, en de plicht heeft zijn/haar patiënt hoort te informeren als de kosten van een ingreep boven een bepaald drempelbedrag uitkomen? Of had ik gewoon beter moeten opletten, geen "ja" moeten roepen in die stoel, en vooraf om de kosten (en evt. een second opnion) moeten vragen?
Ik weet dat tandarts een edel beroep is, en ik betaal mijn tandarts (en zijn parodontoloog) graag voor zijn goede werk. Maar een flitsoperatie van omgerekend meer dan 20 Euro per minuut zonder waarschuwing vooraf vind ik buiten alle proporties.
Ik ga hierover sowieso contact met mijn tandarts opnemen, maar wil eigenlijk vooraf weten in hoeverre ik in mijn recht sta als ik de rekening niet volledig betaal en voortaan een betere voorlichting eis.
De rekening
Ter info, om het plaatje compleet te maken:
- T71 (EUR 280)[/*]
- T71 (EUR 280)[/*]
- T85 (EUR 112)[/*]
- Techniekkosten (EUR 180)[/*]
Re: slechte voorlichting en onverwacht hoge rekening
Zware onvoldoende zowel voor communicatie als volgen wetenschappelijke standaard.
Deze klinkt echt klachtwaardig.
Re: slechte voorlichting en onverwacht hoge rekening
Re: slechte voorlichting en onverwacht hoge rekening
Wat de rekening betreft zou ik adviseren niet betalen en een aangetekende brief sturen. Dat in combinatie met een klacht.
Re: slechte voorlichting en onverwacht hoge rekening
vV heeft natuurlijk een punt dat achteraf altijd moeilijk is te achterhalen wat wanneer wel en niet door wie is gecommuniceerd. Ik heb ook geen zin in die discussie. Waar het mij hoofdzakelijk om gaat is het kostenverhaal. Wat ik zeker weet is dat er niet over kosten is gesproken, laat staan dat ik een begroting heb ontvangen. En uit jullie verhaal begrijp ik, dat je dat zeker wel van je tandarts mag verwachten (en hij dat misschien zelfs wettelijk verplicht is).
Ik ga al jaren naar deze tandarts en ben altijd zeer tevreden geweest, tot dit akkefietje. Ik heb dan ook helemaal geen zin in aangetekende brieven en klachtenprocedures, ik wil mijn tandarts gewoon de gelegenheid geven dit normaal op te lossen.
Misschien leest hij overigens mee, ik heb hem verteld dat ik op dit forum om andermans mening heb gevraagd :smt003
Re: slechte voorlichting en onverwacht hoge rekening
Hopeljik kan deze post ook voor enkele andere niet-verzekerden een waarschuwing zijn, dat een kwartiertje langer in een tandartsstoel je zomaar 400 Euro extra kan kosten...
Re: slechte voorlichting en onverwacht hoge rekening