Kaakontsteking of toch iets anders?

Author:
vrouwmetpijn
Posted:
vr, 09/26/2014 - 04:11
Hallo,
Aangezien ik ondertussen ten einde raad ben zet ik mijn verhaal op dit forum in de hoop dat iemand dit herkent of een advies heeft.

Ongeveer een 1,5 maand geleden kreeg ik wat last van mijn kaken aan beide kanten, ik had veel stress op dat moment en zat in het buitenland waar ik op dat moment weinig kon doen.
Eenmaal thuisgekomen bleef ik last houden van mijn rechterkaak en ben ik naar de tandarts gegaan. Er zijn foto`s gemaakt maar daar was niks zorgwekkends op te zien, er is ook geen reactie van koud of warm op de kiezen. Na een testje bleek wel dat ik lichte slijtageplekken heb van het knarssen en klemmen. Diagnose: overbelasting van de kaak.

Met paracetamol kon ik de pijn onderdrukken tot afgelopen weekend, de pijn in mijn kaak straalde uit naar alle kiezen,mijn oor en slaap.De huisartsenpost gebeld en zij heeft na een onderzoekje (kaakbewegingen) aangegeven dat mijn kaakkop is ontstoken doordat deze er in en uitschiet. Ibuprofen 600 meegekregen en twee weken rust met de kaak.
Zondagavond hevige pijnen, de pijnaanvallen worden alleen maar erger eten en slapen is niet mogelijk dus maandag de huisarts gebeld voor andere medicijnen, 3x daags diclofenac en 8 paracetamol.
Dinsdag leek de pijn iets minder te zijn nog steeds heftig maar minder, deze dag ook een splint aan laten meten door de tandarts die over twee weken klaar is.
Na het aanmeten van de splint krijg ik dinsdagavond een enorme drukpijn op de achterste kiezen, geen reactie op warm of koud maar de kiezen aanraken geeft helse pijnen. Weer een nacht opgelopen en vervolgens woensdag de huisarts gebeld. Onder de kaak is het heel pijnlijk en op dat moment licht gezwollen. Huisarts blijft erbij dat dit het gevolg is van de kaakkop ontsteking en geeft als extra pijnstiller tramadol voor de nacht.
Woensdag op donderdag een redelijke nacht alleen donderdag ontstaat er een zwelling onder mijn kaak dat zelfs slikken pijn doet. Daarnaast is mijn speeksel dikke slijm wat ik bijna niet weggeslikt krijg of uitgespuugd. Aangezien de pijn weer wat minder was heb ik besloten om het een dag aan te kijken.
Vannacht weer wakker geworden van een bonkende en stekende pijn rechts onderin mijn kaak dus de pijn gaat nu ook zelfs door de tramadol heen.

Ik weet niet meer wat ik nu moet doen, weer de huisarts bellen of nu de tandarts of naar een kaakchirurg gaan want dit is na 6 dagen niet meer te doen.

Help, ik ben radeloos..... :(
vrouwmetpijn

Dank je wel voor je reactie. In plaats van de huisarts te bellen heb ik mijn tandarts gebeld. Er is een overzichtsfoto gemaakt, geen bijzonderheden te zien. Mijn lymfeklieren onder de kaak zijn enorm opgezet. Ik heb nu een antibiotica kuur gekregen voor 5 dagen.
De verwijsbrief voor fysio heb ik ondertussen ook liggen maar is het wel verstandig om nu met de ontsteking een afspraak te maken?
vr, 09/26/2014 - 11:07 Permalink
vrouwmetpijn

Eindelijk duidelijkheid....na een weekend met weer veel pijn zijn we gisteren maar weer naar de huisarts geweest. Ontstekingswaarde getest en ach....deze was maar 82!! De huisarts heeft overlegd met de kaakchirurg en dus hop naar het ziekenhuis. Na verschillende onderzoeken is het goede nieuws dat het geen kaakgewrichtontsteking is maar een speekselklierontsteking.Nu weer een andere antibiotica kuur gekregen in de hoop dat de pijn snel minder wordt. Zo niet, dan kunnen ze operatief ervoor zorgen dat deze speekselklier zijn werk weer gaat doen.
Ergens ben ik wel pissig...wanneer vorige week zondag de juiste diagnose was gesteld en er gelijk een antibiotica kuur was uitgeschreven was de ontsteking niet zo uitgebreid en de pijn niet zo geëscaleerd
di, 09/30/2014 - 09:01 Permalink