Veel gaatjes ondanks goede mondhygiene?

Author:
_Anna_
Posted:
ma, 09/29/2014 - 14:57
Goedemiddag,

Vanmiddag heb ik tijdens een periodieke controle van de tandarts te horen gekregen dat er alweer gaatjes gevuld moeten worden. Dit keer gaat het om in ieder geval drie gaatjes, en mogelijk een vierde. Daarnaast nog een paar plekjes om "in de gaten te houden".
De afgelopen jaren lijkt het wel of iedere keer dat ik bij de tandarts langs ga, er meerdere gaatjes gevuld moeten worden. Dit terwijl ik zelf het idee heb dat ik mijn gebit redelijk netjes bij hou. De tandarts zelf gaf overigens vandaag ook aan dat de mondhygiene prima is.

Voor mijn gevoel is dit begonnen toen ik enkele jaren geleden overstapte van tandarts i.v.m. verhuizing. Ik begin daarom zo langzamerhand te twijfelen of er nu echt zoveel mis is met mijn gebit, of dat wellicht deze tandarts wel erg snel vullingen aanbrengt.
Daarom hoopte ik dat jullie mij meer zouden kunnen vertellen over de volgende twee vragen;
- Komt het vaker voor dat er ondanks een goede mondhygiene zo'n 3-4 gaatjes per jaar gevuld moeten worden (ik weet niet of het uitmaakt maar mijn leeftijd is 28)? Qua eet- en drinkgewoonten ben ik denk ik redelijk "gemiddeld", overdag met name koffie/thee/water (zonder suiker dus), alleen op sommige dagen bijv. dropjes tussendoor.
- Ik overweeg om een second opinion ergens aan te vragen, maar ik twijfel met name vanwege de kosten. Weten jullie of het ook mogelijk is om bijv. alleen op basis van de vandaag gemaakte foto in te laten schatten of het vullen van de betreffende plekjes inderdaad noodzakelijk is? (dit omdat ik dus hoop dat dat wellicht iets goedkoper is dan een volledig consult met nieuwe foto's etc).

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,
Aukje Hilderink
Lieneke

Misschien is het een idee om eens naar de mondhygiënist te gaan. Het is zijn vak om mensen met een hoog risico op gaatjes te begeleiden zodat er geen/minder gaatjes ontstaan. Ook bij een goede mondhygiëne kunnen er gaatjes ontstaan, maar zijn er wel extra hulpmiddelen om gaatjes te voorkomen. Voor een persoonlijk advies en coaching bezoek je de mondhygiënist.
ma, 09/29/2014 - 17:58 Permalink