vragen over alles trekken

Author:
missyB
Posted:
za, 05/10/2014 - 12:03
Ook ik heb na jaren nu de stoute schoenen aangetrokken en ben naar kerkrade geweest. In de hoop en verwachtting dat mn gebit gerenoveerd zou worden. helaas moet alles er uit door ernstige parodontitis. Dit is een hele shock. ik zie vreselijk tegen de eerste weken want die zijn geen walk in the park lees ik, maar wat moet dat moet. maar nu heb ik wat vragen. Ik lees in de informatie dat je tijdens ingreep geen nagellak mag dragen, maar ik heb gelnagels op, nepnagels dus. Kunnen die bljven zitten of moet ik die er even af laten halen? En verder, ben ik verplicht gelijk het gebit er in te jassen of kan ik ook zeggen ik loop een week of 3 zonder tanden en draag mondkapje totdat d eboel een beetje genezen is en dan gebit erin. Als het gebit er wel gelijk in moet kan ik hem dan ook de eerste paar dagen laten zitten? Hoor nl van iedereen dat dat zoveel pijn doet het in en uit doen van dat ding op je wonden. Moet een gebit snachts altijd uit? ik weiger een glas met gebit op nachtkastje. En hoe gaat zoenen met een kunstgebit? Ben nog maar 41 dus moet even schakelen naar het idee dat ik zometeen een kunstklappertje heb. En last but not least mag ik zelf de kleur kiezen? en hoe doet men de kleur van tandvlees, ik wil niet zo n bruinig randje zoals je zoveel ziet! Alvast bedankt.
vlinderkind

Ik moest de eerste 48 uur mijn gebit inhouden en mocht hem niet uitdoen, daarna kon ik hem als ik het voorzichtig deed gewoon pijnloos in en uit doen. Snachts je gebit uit doen is echt veel beter dan inhouden en als je ze niet op een glas naast je bed wilt hebben dan zet je ze in een glas of in een gebitsbakjes in de douche, doe ik ook altijd.
Over die gelnagels... het gaat erom dat ze kunnen zien hoe de kleur onder je nagels is dus het lijkt me dat je je gelnagels af moet laten doen.

Ik heb uiteindelijk een jaar nadat alles getrokken is onder implantaten gekregen en weer een jaar later ook boven, dat zit echt geweldig, ik kan zelf weer appels zo eten, alles zit vast!
za, 05/10/2014 - 13:23 Permalink
GuusjeH

Moedig van je dat je gegaan bent hoor! Wanneer ben je aan de beurt?
Zelf ben ik onder narcose in een keer verlost van mijn onder en boven gebit en kreeg meteen het kunstgebit in,dat zit dan inderdaad als een soort bescherming over je wonden en hechtingen heen.
Eerste 24 uur mocht het niet uit,daarna uitdoen en mond spoelen en gebit schoonmaken.
Eerste 2 weken dag en nacht in laten,wel na het eten schoonmaken en spoelen.
Daarna in de nacht uit,in een bakje in de badkamer of onder je bed,je hoeft het niet in een glas naast je te zetten.
Je zal blij zijn dat je het een paar uur uit kan laten.
Zoenen gaat nog steeds hoor,geen probleem :)
zo, 05/11/2014 - 15:49 Permalink
LindaM

MissyB, ik heb afgelopen woensdag een bovengebitje gekregen. Het advies was bij mij ook inlaten niet alleen van de tandarts zelf, maar ook van mensen in mijn omgeving. Zwelling kan optreden waardoor het gebit niet meer wil passen is mij vertelt. Dit wil je absoluut niet.

Hoewel het niet zonder pijn is moet ik zeggen dat het bij mij nog redelijk mee valt. Had het erger verwacht. Het voelt beurs alsof je flink wat klappen op je gezicht gehad hebt, maar de maximale hoeveelheid paracetamol per dag uit voorzorg voor een paar dagen heeft daarbij flink geholpen. Ik kan het nu al met minder pijnstilling aan. Ik heb het gebit nog steeds elke nacht in. Mensen uit mijn omgeving doen dit ook en ondervinden daar geen hinder van. Wel zorgen dat je het vaker schoonmaakt. Ik denk dat je voor je zelf moet bepalen wat je het handigst lijkt. Ik kreeg wel een doosje mee en een speciale prothese borstel van de tandarts. Dat doosje is niet doorzichtig bij mij dus je ziet niets speciaals. Het zoenen heb ik nog niet echt geprobeerd :P wel een kusje op de mond, maar om dat de boel nog wat beurs is vind ik dat gewoon niet prettig nog. Mijn partner heeft al langer een gebit en weet uit ervaring dat dat prima gaat. Ik wist tot ik voor het eerst bij hem sliep niet eens dat hij een kunstgebit had. Maar hoe het met twee monden met elk een kunst gebit gaat. Dat antwoord moet ik je nog even schuldig blijven. Nog een tip uit ervaring. Probeer toch zoveel mogelijk van alles te eten. Kijken hoe het gaat. Er waren voedsel soorten waarvan ik dacht dat moet prima gaan, bleek dat ik die de eerste dagen toch niet zo gemakkelijk kwijt kon en waarvan ik dacht dat lukt vast nog niet ging prima. Geef het niet meteen op dus! Het wordt naar mate je meer probeert steeds beter.
zo, 05/11/2014 - 19:08 Permalink
missyB

Nou de behandeling ging goed maar wat heb ik een pijnban het gebit. Gister onder bij laten slijpen wordik net wakker met een helse pijn boven in. Kan geen rietje zuigen dan trekt het nog meer vaccuum over drukplekken heen. Blaren in mn wang links en rechts. Voel me verdrietig, deze pijn is echt erg ik krijg liever een kind. Ben in staat ze er uit te gooien.
za, 05/17/2014 - 07:27 Permalink
GuusjeH

Ai wat naar Missy, het valt erg tegen in het begin. Goed spoelen helpt wel wat en neem voldoende pijnstilling in een paar keer per dag, paracetamol en ibuprofen samen innemen. En maandag meteen weer terug om aan te laten passen.
Sterkte hoor!
za, 05/17/2014 - 22:09 Permalink
missyB

Gister bij dienstdoende tandarts geweest die foeterde dat hij dit soort werk niet deed, heeft mn aangegeven puntjes geslepen en ik stond werkelijk in 1,5 minuut weer buiten na het aftikken van 42 euro.Jammer genoeg niet even een blik geworpen op mn wonden om te kjjken waar nog meer wat zat. Volgens hem moest ik het nu maar uitzingen anders past straks mn prothese niet meer. Even een doekje bij mij voordoen tegen speeksellekkage als prothese uitgaat was nog teveel. Vandaag een erg slechte dag. Eten ho maar, drinken en nemen van pijnstillers, ik ga door de grond van pijn en ellende.wanneer word het ietsje beter??
zo, 05/18/2014 - 19:18 Permalink
GuusjeH

Jammer dat je bij zo'n hork terecht bent gekomen en er niet goed de tijd is genomen om het een en ander te bekijken.
De eerste dagen is het het ergste,daarna gaat het steeds wat beter. Spoel je goed en neem je goede combinatie pijnstilling in?
Als er drukplekken zijn moeten die verholpen worden,al moet je iedere dag terug. Helemaal niet dat je je tijd uit moet dienen,je moet goed geholpen worden. Het is echt niet nodig om zoveel pijn te hebben na een paar dagen en het is echt niet zo dat na een paar keer aanpassen je gebit niet meer zou passen. Het scheelt echt enorm als die drukpunten worden bijgewerkt.
Het is wel een poosje lastig hoor want je kaak slinkt snel en dan moet er weer aangepast worden maar nogmaals, zoveel pijn hoeft het nu niet meer te doen. Ga je naar de tandarts of naar diegene die je gebit gemaakt heeft? Blijven zeggen dat het niet goed zit.
Ga morgen ook een flesje lidocaine halen bij de apotheek, klein flesje met een kwastje waar je je wondjes mee aan kan stippen,dat verdooft meteen.
zo, 05/18/2014 - 20:03 Permalink
missyB

Ik gebruik zo n elke 4 uur 2x2 paracetamol a 500 mg en 2x2 ibu a400 mg maar dat innemen kost me al half uur omdat drinken ook zon pijn doet omdat gebit dan zo langs die plekken schuurt.ik ga naar tandarts hier omdat elke dag arnhem kerkrade niet te doen is. Gelukkig namen zebij akma vd week alle tijd met bijslijpen weer passen en goed kijken waar de plekken zitten. Bedankt voor je lidocaine zit, hopelijk verkopen ze het per liter:)heb zo n beetje gisteren dehele daghuilend van pijn en ellende doorgebracht. Nu alweer wakker ondanks oxazepam 3 uur terug.
ma, 05/19/2014 - 03:57 Permalink
RayoDelSol

Wat jammer dat je zo'n vervelende ervaring hebt Missy. Hoe gaat het nu?
Tegen mij is gezegd dat drukplekken spoedbehandelingen zijn en ik overdag altijd zonder afspraak terecht en 's avonds en in het weekend na een telefoontje. Ook al kom ik bij wijze van spreken vier keer per dag dan is het ook geen enkel probleem.
Niet wachten dus als je weer een drukplek hebt, gewoon dezelfde dag bellen en gaan.
Sterkte, het wordt echt beter!
ma, 05/19/2014 - 04:22 Permalink
LindaM

Hopelijk heb je hier nog iets aan, zie dat het al een tijdje terug is. Probeer als het lukt kamille thee met honing. Gebit uit als je drinkt, helpt erg goed tegen blaren en ontstekingen. Het heeft mij erg goed geholpen toen het gebit blaren begon te vormen en ben nog geen een keer terug geweest om het bij slijpen, terwijl ik echt wel drukplekken voelde op dat moment. Het kunnen ook gewoon de wonden zijn die lastig doen. Vergeet niet dat alles overhoop ligt en daarbovenop ook nog iets in je mond zit wat er eigenlijk niet hoort en zoals ik het lees pas twee dagen na het trekken, tuurlijk doet dat pijn. Na een dag of zeven tot tien moet dat al een stuk beter zijn, dat was bij mij ook. Het enige dat ik jammer vind is dat de mijne nu vijf weken geleden is en het nog steeds gevoelig is als ik taaiere dingen moet eten. Afbijten lukt ook nog steeds niet heel goed omdat het gevoelig is waar de voortanden zaten. En het mag van mij best wel wat sneller echt helemaal dicht zitten er zitten nog steeds gaten op de plekken waar de tanden zaten en sommige kiezen. Zal wel meer geduld moeten hebben.
ma, 06/02/2014 - 23:46 Permalink
marco41

Beste forumleden, na een lange periode van 30 jaar kommer en kwel aan mijn gebit ga ik nu mijn tanden en kiezen laten trekken binnenkort. Aanstaande maandag ga ik bij m'n tandarts "happen" voor het kunstgebit. Vorig jaar kwam ze met een begroting waar ik van schrok(1800 euro). En ik ben basis verzekerd. Nu krijg ik aanstaande maandag een verwijzing naar de kaakchirurg om alles ineens te doen! Betekent dat dat alles dan vergoed gaat worden? Behalve eigen bijdrage etc. Of moet ik nu voor maandag nog contact opnemen met mijn verzekering voor toestemming kaakchirurg? Pfff, ik heb geen idee meer. Door teveel informatie zie je soms door de bomen het bos niet meer :D. Ik heb al wat verhalen gelezen op dit forum en dat sterkt me in mijn beslissing! En sommige alvast opgeslagen in favorieten als ik moeilijke momenten ga krijgen :o .
wo, 10/01/2014 - 15:18 Permalink
missyB

We zijn inmiddels alweer een tijd verder en ik ben moedeloos.
Mijn ondergebit wil gewoon niet zitten dus daar loop ik al een tijd zonder. 2 weken geleden implantaten laten plaatsen nu weer weken wachten op het vervolg.
Ondertussen past mn bovengebit ook niet goed wat ze er ook aan doen. Ik moest 3 maal daags opnieuw kleven, dus nieuw laagje in mn gebit. Oke hij past iets beter maar kan niet zonder te kleven. Maaar dat kleefspul hecht dus niet aan mn laagje wat in mn gebit zit.
Ik krijg boven en onder nieuw met een week of 6-10 maar ik loop nu bijna hele dag zonder tanden in als niemand me ziet. Ik ben 42 en voel me onaantrekkelijk en ben er moe en verdrietig van.Nu al vanaf mei vorig jaar bezig, ik ben het beu.
do, 02/05/2015 - 14:13 Permalink