Zijn er ook nog andere tips om gaatjes te voorkomen dan goed poetsen, stokeren, flossen, tandarts en mondhygiëniste bezoeken?
Dat doe ik namelijk allemaal al. Ik gebruik ook al jaren geen suiker en alcohol en eet relatief weinig koolhydraten. Toch zijn de gaatjes niet tegen te houden. Ik heb al vaker gegoogeld of tips van anderen gekregen. Daarom spoel ik soms met baking soda, neem ik soms extra mineralen en heb ik zelfs een soort tooth creme aangeschaft die je op je tanden smeert om te helpen remineraliseren.
Ik word er redelijk niet goed aan zo langzamerhand.
Wat mee kan spelen is pre-menopauze (dus hormoonveranderingen) en ziekte.
Ik vermoed dat de zuurgraad / flora in mijn mond misschien niet goed is? Graag een goed advies.
Dat doe ik namelijk allemaal al. Ik gebruik ook al jaren geen suiker en alcohol en eet relatief weinig koolhydraten. Toch zijn de gaatjes niet tegen te houden. Ik heb al vaker gegoogeld of tips van anderen gekregen. Daarom spoel ik soms met baking soda, neem ik soms extra mineralen en heb ik zelfs een soort tooth creme aangeschaft die je op je tanden smeert om te helpen remineraliseren.
Ik word er redelijk niet goed aan zo langzamerhand.
Wat mee kan spelen is pre-menopauze (dus hormoonveranderingen) en ziekte.
Ik vermoed dat de zuurgraad / flora in mijn mond misschien niet goed is? Graag een goed advies.
Re: Steeds opnieuw gaatjes
De info die je geeft is veel,te weinig om een idee te krijgen.
Ik heb vorig jaar wel langere tijd antibiotica moeten slikken, dat zou ook een factor kunnen zijn.
Lijkt mij dat het tijd is voor een gericht bacterieel onderzoek.
Het aantal gaatjes is nu ongeveer 3, 4 per jaar.
Wat is jullie mening over kruidenthee in relatie tot caries?
kruidenthee levert geen extra risico's op, ervan uitgaande dat het zonder suiker gedronken wordt.
3-4 nieuwe per jaar is wel veel ja.
Kruidenthee met van die piepkleine paarse stukjes was laatst op tv...bleek toch suiker in te zitten.
Ik zal nog eens extra overleg zoeken met de mondhygiëniste, maar zij vond de laatste keer dat ik mijn gebit goed schoonmaak. Ook vervelend dat zij niet zelf over zo'n bacterie-onderzoek beginnen als dat bestaat. Ik wist van het bestaan niet af.