Pijn na vullen wortelkanalen

Author:
Amanda010
Posted:
za, 10/04/2014 - 15:06
Hallo,
Ik ben afgelopen donderdag naar de tandarts geweest om de wortelkanaalbehandeling definitief af te maken en heb sinds gisteren best wel hevige, constante pijn. De pijn lijkt niet van de behandelde kies te komen maar meer eronder ter hoogte van mijn kin dus bij mijn kaak denk ik. De pijn kan niet worden onderdrukt door ibuprofen, ik heb nu al 800 mg op plus 2 paracetamol.

Is dit normaal na deze behandeling?

Het duurde allemaal best wel lang en er moest ook een en ander opgevuld worden want na de 1e wortelkanaalbehandeling waren er stukjes kies afgebroken, verder is de kies ernaast een paar weken geleden getrokken omdat deze na een wortelkanaalbehandeling door midden was gebroken. Ik had dus meerdere ontstekingen tegelijk en heb in de tussentijd ook al een antibiotica kuur gehad.

Groetjes,
Amanda.
Romy32

Door de wortelkanaalbehandeling is de oorzaak van de ontsteking (namelijk bacteriën in de kanalen) weggehaald, maar daarmee is de ontsteking zelf niet meteen weg. Je kunt daar dus nog wel last van hebben. Het moet wel steeds minder gaan worden.
za, 10/04/2014 - 22:42 Permalink
Amanda010

Dit was me al duidelijk inderdaad maar na de 1e behandeling had ik ook wel napijn maar dit was inmiddels weg dus ik vroeg me af of het dan normaal is dat de pijn nu weer terug is, ook omdat het nu een ander soort pijn is meer bij mijn kaak in plaats van echt kiespijn.
zo, 10/05/2014 - 00:44 Permalink
Romy32

Tijdens de tweede behandeling worden de kanalen helemaal diep gereinigd, tot aan de wortelpunt.
Misschien dat je daarom nu meer en een ander soort pijn voelt dan na de start van de behandeling (aangezien er bij de wortelpunt waarschijnlijk nog een ontsteking zit).
zo, 10/05/2014 - 08:01 Permalink
Amanda010

Hi Romy,
Bedankt voor je reacties, de pijn is iets minder dan gisteren. Hoelang zou de pijn normaliter moeten aanhouden ongeveer en hoe weet ik of de ontsteking wel of niet weg is want mijn tandarts vertelde dat er ook patiënten zijn die met een ontsteking rondlopen en helemaal geen klachten hebben, ik heb voor in januari een afspraak staan om een kroon te plaatsen maar ben er een beetje huiverig over aangezien ik nu al zoveel pijn heb gehad de afgelopen maanden, ik heb de ziekte van crohn en slik medicatie die mijn afweer onderdrukt waardoor ik dus gevoeliger ben voor ontstekingen en infecties elders. Ik denk dat dit heeft bijgedragen aan de klachten want mijn tandarts zei dat het niet vaak voorkomt dat je meerdere ontstekingen tegelijk hebt, er zit ook een kies bovenin die al een tijdje zeurt dus die
moet waarschijnlijk ook nog. Wat denk jij hiervan?
zo, 10/05/2014 - 21:27 Permalink
Romy32

Dit is meer iets voor een tandarts om te beantwoorden, maar ik weet wel dat het best lang kan duren voor een ontsteking helemaal weg is. Als je in januari een afspraak hebt voor een kroon, zal je tandarts eerst een foto maken, om te kijken hoe het staat met de ontsteking.
ma, 10/06/2014 - 19:00 Permalink
Lieneke

Pijn na een wkb kan wel een half jaar aanhouden. Maar de pijn moet wel echt steeds minder worden. Als je het niet vertrouwd, dan is het slim om dat aan te geven. Genoemde ziekte + medicatie kan veel invloed hebben in de orale weefsels. Vaak onderschat....vraag me af of je de medicatie niet even moet staken. Overleg met de arts is aan te raden.
di, 10/07/2014 - 09:36 Permalink
Amanda010

Bedankt voor je reactie Lieneke!
De pijn is inmiddels zo goed als weg dus ik hoop dat dit zo blijft, wel blijven mijn andere achterste kiezen gevoelig. Ik gebruik elke dag ragertjes en mondspoeling van Bluem maar het blijft allemaal gevoelig. Ik heb mijn gebitsproblemen vorige week aan mijn behandelend arts voorgelegd maar die zag niet echt een verband tussen mijn ziekte en tandproblemen maar mijn mondhygiëniste gaf eerder ook al aan dat er wel degelijk een verband is, ik heb paradontitus zei ze toen en vond dit opmerkelijk voor iemand van 28 jaar. Ik weet niet wat ik nu verder kan doen om verdere gebitsproblemen te voorkomen behalve het heel goed reinigen wat ik al doe. Heb jij nog suggesties?
zo, 10/12/2014 - 00:07 Permalink