Mijn zoon van 11 jaar heeft een botsing gehad tijdens het voetballen, hoofd tegen zijn mond. Tand door de lip en een laterale luxatie (tand iets naar achteren geslagen)
De tandarts heeft de tand weer in oude positie teruggetrokken en gespalkt. Wat er te zien was na het ongeval was bloed rond het tandvlees. Nu zijn we 5 weken verder en de spalk is weer weggehaald. De tandarts vond een rontgenfoto niet nodig omdat het er goed uitzag allemaal. De zenuw lijkt nog intact te zijn, er was enig gevoel na de test met het koude watje op de tand. Nu zie ik toch dat de tand donkerder is geworden en als ik een lampje achter zijn tand houd zie ik dat de pulpa donkerder is dan de andere tand. Betekend dit dat de zenuw altijd dood is of kan dit bloed zijn wat nog moet worden opgeruimd door het lichaam wat vrij in de pulpa is gekomen doordat er een bloedvat van de pulpa gescheurd is of zo. Ik maak me druk hierom en hoop op reacties.
De tandarts heeft de tand weer in oude positie teruggetrokken en gespalkt. Wat er te zien was na het ongeval was bloed rond het tandvlees. Nu zijn we 5 weken verder en de spalk is weer weggehaald. De tandarts vond een rontgenfoto niet nodig omdat het er goed uitzag allemaal. De zenuw lijkt nog intact te zijn, er was enig gevoel na de test met het koude watje op de tand. Nu zie ik toch dat de tand donkerder is geworden en als ik een lampje achter zijn tand houd zie ik dat de pulpa donkerder is dan de andere tand. Betekend dit dat de zenuw altijd dood is of kan dit bloed zijn wat nog moet worden opgeruimd door het lichaam wat vrij in de pulpa is gekomen doordat er een bloedvat van de pulpa gescheurd is of zo. Ik maak me druk hierom en hoop op reacties.
Re: tandverkleuring na trauma
Als het om verkleuring gaat maar de zenuw reageert nog wel vitaal zou ik mij vooralsnog niet druk maken, wel reden om op kortere termijn (en dan bedoel ik niet pas over een maand of 3-4 als daar de controle toevallig gepland is) nogmaals te testen en foto te maken. Ook ivm de afvorming van de wortel.
Dat kan. Maar 5 weken na het trauma kun je hier nog niet veel met zekerheid over zeggen, voor het zelfde geld sterft de pulpa toch langzaam af.
Koudetesten zijn in deze fase na een trauma nog niet echt betrouwbaar, daarom moet alles in samenhang beoordeeld worden (verkleuringen, percussiegevoeligheid, mobiliteit, sensibiliteit (koude) en röntgenologisch) om tot een oordeel over de situatie van de pulpa te komen.
Er is op dit moment nog niks verloren....maar evengoed ook nog niks gewonnen.