Nieuwe anatomische vormgeving implantaten

Author:
Maneschijn
Posted:
do, 10/23/2014 - 00:04
Beste iedereen,

Op internet stuitte ik op dit concept uit Wenen: BioImplant.
Kort gezegd komt het erop neer dat het implantaat anatomisch
gezien meer lijkt op een oorspronkelijke tandwortel. Nadere informatie
op de site. http://www.bioimplant.at/en/dentists.html

Even voor de alle helderheid: Ik ben patiënt, geen promotor, en bovenal een leek.
Derhalve lijkt het me leuk om hier meningen over te horen van professionals, de werkwijze
wijkt namelijk nogal af van de hedendaagse implantaatbehandeling. Daarnaast is deze
behandelingswijze relatief jong; ze wordt (enkel in Wenen, dus kleinschalig) pas sinds 9
jaar toegepast, dus er is weinig te zeggen over de lange termijn resultaten.

(p.s. Ik heb per abuis dit bericht bij Behandeling geplaatst. Ik had het echter bij Implantaten willen
plaatsen, sorry)
vV

zeer beperkt toepassingsgebied, en voor voortanden vrees ik , zeker na verlies door ongeval, niet toepasbaar.
Het idee is dat het implantaat in 1 sessie gelijk met extractie wortel geplaatst wordt. Dat kan alleen wanneer het gebied waar je implanteert volledig vrij is van ontstekingsweefsel, en er voldoende botdikte rondom het implantaat overblijft na extractie.
En dat moet je dan ook vooraf al weten, want het implantaat moet voorafgaande aan trekken tand dus gemaakt worden.
Mij is niet bekend of dit in NL gedaan wordt, ik denk het niet.
do, 10/23/2014 - 10:27 Permalink
Maneschijn

In Nederland wordt deze behandeling niet toegepast, dat klopt. Enkel in Wenen.

Ik dacht al wel dat er heel wat mitsen en maren aan zouden kleven. Desondanks
lijkt het principe om een implantaat meer natuurgetrouw en de behandeling
minder invasief te maken, mij een heel mooi streven.

Ik was zelf overigens niet van plan om naar Wenen af te reizen om iets dergelijks
laten doen. Maar de filosofie erachter vind ik mooi.
do, 10/23/2014 - 12:00 Permalink
vV

in principe is het voor de situatie niet minder belastend dan het plaatsen van een ""normaal"" implantaat, bij direct implanteren na extractie dus. Is al verdoofd immers, en wat er geboord moet worden ervoor is minimaal. Dus wat dat stukje betreft niet echt een toevoeging. Voornaamste probleem is dat er feitelijk niet echt voordelen zijn boven een gewoon implantaat, wel een paar nadelen zelfs, denk ik (implanteer zelf niet maar kan mij voorstellen dat juist omdat het maatwerk is er situaties zijn dat je er wanneer het zover is blijkt dat je er niet mee wegkomt...dan heb je dus onnodig wel extra kosten gemaakt)
do, 10/23/2014 - 13:07 Permalink