Hoi,
vanaf zaterdagavond heb ik een kloppende voortand.
In eerste instantie gewoon gaan slapen, maar zondag ochtend toch maar een paracetamolletje genomen.
Vanaf zondag middag werd het erger, ontzettend veel pijn.
Maandag middag kon ik bij de tandarts terecht.
Zij ging eerst een foto maken en zag direct dat er in mijn voortanden al eens een wortelkanaalbehandeling gedaan is , en zag niet alleen bij de pijnlijke tand een ontsteking zitten, maar ook de tand ernaast.
(Zij gaf aan dat zij er niet bij zou komen waarschijnlijk en ik naar de kaakchirurg moet. Waarop ik paniekeerde (Ik ben ontzettend bang voor de tandarts, heb onder narcose alles laten maken en verstandskiezen getrokken en sinds toen netjes op controle en behandelingen zonder narcose).
Ze wilde proberen om de kanaalvulling eruit te krijgen (als ik het goed zeg) en zo zelf de boel schoon te maken, maar dat lukt niet.
De verdoving werkte amper en toen heb ik gezegd stop maar, het word dan de kaak chirurg.
De tandarts gaf mij eerst antibiotica, deze moet ik drie maal daags nemen voor 5 dagen (500 gram ammoxicciline en zaterdag ochtend de laatste).
De ontsteking moest eerst zakken volgens haar voor behandeling.
Meteen naar de apotheek gereden en antibiotica daar nog genomen.
Tevens zakjes nurofen 400 meegenomen.
Thuis besloten dat ik deze behandeling onder narcose ga laten doen ivm mijn enorme angst. Daarvoor heb ik donderdag ochtend een intake, eerder ging helaas niet. Eerst intake en dan kijken we naar wanneer etc.
Maar nu, ik heb helse pijn. Vannacht weer huilend op de bank gezeten tot de pijnstilling enigszins werkt.
Ik neem buiten de antibiotica 3 zakjes nurofen per dag, 5 x 2 paracetamol en 1 extra ibuprofen om de nacht door te komen (rond half 2 snachts).
Helpt antibiotica wel tegen die pijn? Hoelang duurt het voor het aanslaat, het is niet te houden :(
Ben doodsbang dat ik nog een week met pijn loop.
Zijn er eventueel tips, betreffende andere pijnstilling?
Dankjewel alvast!
Groetjes.
vanaf zaterdagavond heb ik een kloppende voortand.
In eerste instantie gewoon gaan slapen, maar zondag ochtend toch maar een paracetamolletje genomen.
Vanaf zondag middag werd het erger, ontzettend veel pijn.
Maandag middag kon ik bij de tandarts terecht.
Zij ging eerst een foto maken en zag direct dat er in mijn voortanden al eens een wortelkanaalbehandeling gedaan is , en zag niet alleen bij de pijnlijke tand een ontsteking zitten, maar ook de tand ernaast.
(Zij gaf aan dat zij er niet bij zou komen waarschijnlijk en ik naar de kaakchirurg moet. Waarop ik paniekeerde (Ik ben ontzettend bang voor de tandarts, heb onder narcose alles laten maken en verstandskiezen getrokken en sinds toen netjes op controle en behandelingen zonder narcose).
Ze wilde proberen om de kanaalvulling eruit te krijgen (als ik het goed zeg) en zo zelf de boel schoon te maken, maar dat lukt niet.
De verdoving werkte amper en toen heb ik gezegd stop maar, het word dan de kaak chirurg.
De tandarts gaf mij eerst antibiotica, deze moet ik drie maal daags nemen voor 5 dagen (500 gram ammoxicciline en zaterdag ochtend de laatste).
De ontsteking moest eerst zakken volgens haar voor behandeling.
Meteen naar de apotheek gereden en antibiotica daar nog genomen.
Tevens zakjes nurofen 400 meegenomen.
Thuis besloten dat ik deze behandeling onder narcose ga laten doen ivm mijn enorme angst. Daarvoor heb ik donderdag ochtend een intake, eerder ging helaas niet. Eerst intake en dan kijken we naar wanneer etc.
Maar nu, ik heb helse pijn. Vannacht weer huilend op de bank gezeten tot de pijnstilling enigszins werkt.
Ik neem buiten de antibiotica 3 zakjes nurofen per dag, 5 x 2 paracetamol en 1 extra ibuprofen om de nacht door te komen (rond half 2 snachts).
Helpt antibiotica wel tegen die pijn? Hoelang duurt het voor het aanslaat, het is niet te houden :(
Ben doodsbang dat ik nog een week met pijn loop.
Zijn er eventueel tips, betreffende andere pijnstilling?
Dankjewel alvast!
Groetjes.
Re: Wortelpuntonsteking. Werkt antibiotica? En pijnstilling?
Wellicht toch een idee voor consult.
De tand waar geen wortelkanaalbehandeling gedaan is eerder, die kan zij toch wel gewoon zelf? wellicht is ook verwijzing naar een endodontoloog een idee als de eigen tandarts op de grens van mogelijkheden en/of kunnen zit?
Re: Wortelpuntonsteking. Werkt antibiotica? En pijnstilling?
misschien ben ik niet helemaal duidelijk door slaaptekort.
De tanden waar de ontsteking zit hebben beide een wortelpuntkanaalbehandeling gehad.
En beide nu wortelpunt onsteking.
Ik zal sowieso naar de kaakchirurg moeten, donderdag is de intake daarvoor (onder narcose).
Ik zal nog wat geduld hebben met de AB, kan mij niet snel genoeg gaan..