Al zo'n 25 jaar heb ik 4 kronen op mijn voortanden. Er was door een botsing toen 1 voortand dood maar mijn toenmalige tandarts vond het toen beter en mooier om ipv 1 kroon er 4 te plaatsen . Daarna regelmatig problemen gehad met wortelontstekingen en wortelpuntontstekingen. Dus diverse WKB en apexresecties gehad.
Vorige week ontdekte ik een losse voortand, (dacht aan een loszittende kroon) en in de loop van de week ontstond er een pusbultje / fistel voor op het tandvlees. Ik dacht weer aan een ontstoken wortelpunt maar na een bezoek aan de tandarts vandaag blijkt dat de tandstompjes / pijlers van 2 voortanden zijn afgebroken (dwarse lijn op de rontgen foto) Heb er voortdurend een licht zeurend en schrijnend gevoel aan maar niet zo erg dat ik pijnstillers moet slikken. Bij mijn weten is er geen trauma geweest maar het kon aldus mijn tandarts ook komen van bijten in een appel ed. Het kan vooralsnog wel even blijven bestaan aldus mijn tandarts. Zolang die fistel er maar zit komt de rotzooi eruit en voorzichtig met bijten.
Nu weet ik niet goed wat ik met die kronen aan moet. Ik vind mezelf nog te jong voor een kunstgebit (maar heb al wel 1 brug , 6 kronen en momenteel in behandeling voor een implantaat van een kies en nagenoeg alle overige kiezen zijn gevuld) of andere losse onderdelen in mijn mond. Implantaten voortanden zie ik niet zitten wat er zou dan botopbouw moeten plaatsvinden met een stukje bot uit mijn heup aldus de tandarts. Hij adviseerde een brug te laten maken en dan de 2 hoektanden als pijler en 4 dummies. Ik heb hier een zwaar hoofd in omdat er dan weer (net) als vroeger 2 gezonde tanden afgeslepen gaan worden. Tot nu toe heb ik alijd problemen na kronen ondervonden. Wat voor een andere oplossing is er nog? Is het ook mogelijk om een stift in die afgebroken stompjes/ pijlers te plaatsen en daar weer nieuwe kronen op te zetten?
Hopende op wat goede tips want ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.
Vorige week ontdekte ik een losse voortand, (dacht aan een loszittende kroon) en in de loop van de week ontstond er een pusbultje / fistel voor op het tandvlees. Ik dacht weer aan een ontstoken wortelpunt maar na een bezoek aan de tandarts vandaag blijkt dat de tandstompjes / pijlers van 2 voortanden zijn afgebroken (dwarse lijn op de rontgen foto) Heb er voortdurend een licht zeurend en schrijnend gevoel aan maar niet zo erg dat ik pijnstillers moet slikken. Bij mijn weten is er geen trauma geweest maar het kon aldus mijn tandarts ook komen van bijten in een appel ed. Het kan vooralsnog wel even blijven bestaan aldus mijn tandarts. Zolang die fistel er maar zit komt de rotzooi eruit en voorzichtig met bijten.
Nu weet ik niet goed wat ik met die kronen aan moet. Ik vind mezelf nog te jong voor een kunstgebit (maar heb al wel 1 brug , 6 kronen en momenteel in behandeling voor een implantaat van een kies en nagenoeg alle overige kiezen zijn gevuld) of andere losse onderdelen in mijn mond. Implantaten voortanden zie ik niet zitten wat er zou dan botopbouw moeten plaatsvinden met een stukje bot uit mijn heup aldus de tandarts. Hij adviseerde een brug te laten maken en dan de 2 hoektanden als pijler en 4 dummies. Ik heb hier een zwaar hoofd in omdat er dan weer (net) als vroeger 2 gezonde tanden afgeslepen gaan worden. Tot nu toe heb ik alijd problemen na kronen ondervonden. Wat voor een andere oplossing is er nog? Is het ook mogelijk om een stift in die afgebroken stompjes/ pijlers te plaatsen en daar weer nieuwe kronen op te zetten?
Hopende op wat goede tips want ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.
Re: kronen 4 voortanden vervangen?
Als de wortels niet teveel ontstoken zijn kun je proberen er een of meer te houden.
Dat kan als er een goede nieuwe wortelvulling in gemaakt wordt.
En dan zo min mogelijk weghalen van de hoektanden.
Want in dit soort situaties kun je niet anders dan die als extra pijler gebruiken om een hele nieuwe rij te maken.
Maar als er maar een extra tand vooraan blijft staan, dan is dat een extra steun voor de nieuwe brug en dan hoeft er ook minder van de hoektanden af.
Lukt het wel om kronen waarvan de pijler kapot is zonder de pijler/wortel te verwijderen? Volgens de tandarts was zowiezo één voortand waar al een staafje inzit en die nu gebroken is niet meer te redden.
globaal gesproken: als je iets vasts in de mond wil zijn er twee opties:
brug of implantaten. laatste is veel duurder dan een brug, zomaar factor twee, wellicht meer als het meerdere tanden betreft.
En implantaten is een veel langer traject, gezien voorgeschiedenis zal botopbouw nodig zijn, een tijdelijk plaatje op tussenliggende periode na extractie, en na botopbouw en na implanteren te overbruggen. reken van begin tot eind een jaar.
Brug is sneller en goedkoper, maar heeft ook zijn beperkingen.
Dit is globaal, verder kom ik niet.
Dank voor u beantwoording. Ik verwacht uiteraard geen consult :wink: en heb een prima verstandhouding met mijn tandarts en alle vertrouwen maar meestal is het goed om verschillende visies te horen. Heb hem uiteraard zelf ook al benaderd wat de optie's zijn. De ontwikkelingen in jullie branche gaan zo snel dat het mij de moeite waard leek om dit item op dit forum te plaatsen.
Ik las nl ook iets over een etsbrug waarbij de hoektanden gespaard blijven maar kan nergens terugvinden of dit ook voor een lange brug mogelijk is?